נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מגיע לביקור כדי לקדם ברית דמים במזרח התיכון

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הודיע בתחילת השבוע כי בכוונתו לבקר במזרח התיכון בחודש יולי הקרוב. הנשיא צפוי לבקר בסעודיה, בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים. לדבריו, ביקורו בסעודיה קשור "לאינטרסים הביטחוניים של ישראל".

"הנסיעה היא למטרת פגישה גדולה שתיערך בסעודיה, והיא תתמקד בהבטחת הביטחון הלאומי של הישראלים", הוסיף ביידן רגע לפני שעלה לטיסה במטוס הנשיאותי הפרטי. כאשר נשאל מדוע הוא עוזב את ארה"ב דווקא כעת במקום לטפל בעליית המחירים, ענה: "יש לי תוכנית והיא קשורה לנושאים גדולים בהרבה ממחירי האנרגיה".

הפרשנים בוושינגטון מטילים ספק בהצהרת הנשיא, כי מטרת הביקור היא גיוסה של סעודיה למאבק בעליית מחירי הנפט בעולם. יש להטיל ספק גם בכך ש"האינטרסים הביטחוניים הישראלים" עומדים במרכז הביקור.

סביר יותר להניח כי האינטרסים הביטחוניים של המעצמה האימפריאליסטית האמריקאית הם מושא הביקור, וכי ישראל נידונה לשחק תפקיד מרכזי ב"תוכנית הגדולה" של ביידן – הקמת ברית צבאית בהנהגת ארה"ב נגד איראן. ביידן מוכן להיאבק למען האינטרסים של ארצו עד החייל הישראלי האחרון, בדומה למלחמה באוקראינה, בה הוא מוכן לקחת חלק עד לחייל האוקראיני האחרון.

לקראת ביקור הנשיא במזרח התיכון, הציגו המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקאית בפני הקונגרס הצעת חוק משותפת. ההצעה ממשיכה את הקו ששירטט הנשיא טראמפ בהסכמי הנורמליזציה שקידם במזרח התיכון, וקוראת, הפעם ביוזמת ביידן, לקדם שיתוף פעולה צבאי בין ישראל לבין המדינות באיזור.

הצעת החוק מטילה על הפנטגון לנסח אסטרטגייה להקמת מערך הגנה אווירית על בנות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון תוך 180 ימים ממועד החקיקה. ארה"ב מקדמת אפוא מעין  "נאט"ו לעניים" בו יחברו ישראל, סעודיה, קטאר, מצרים, עיראק, ירדן, בחריין, כוויית ועומאן ויגנו זו על זו מפני "טילים יבשתיים וימיים, מפני מערכות אוויריות מאוישות ובלתי מאוישות ומפני מתקפות טילים".

ביקורו של ביידן בסעודיה צפוי לכלול פסגה אזורית בה ישתתפו מנהיגי המדינות התומכות ב"מערב הדמוקרטי", ואשר יחברו להסכם ההגנה החדש. הפסגה תיערך בהמשך להחלטת הפנטגון לקדם הסכם הגנה מקביל, בו התחייבו ישראל וכמה מדינות ערביות לשלב כוחות נגד איראן.  אין ספק של"ממשל השינוי" של ביידן דמיון עז ל"ממשלת השינוי" של בנט (ר' עמ' 3). המדיניות האמריקאית הנוכחית במזרח התיכון ממשיכה באופן ישיר את זו של הממשלים הקודמים.

בשבוע שעבר ביקר ראש הממשלה נפתלי בנט  באבו דאבי, שם נפגש עם נשיא איחוד האמירויות מוחמד בן זאיד. על פי הודעת ראש הממשלה, השניים דנו ב"קידום שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל לבין מדינות המפרץ". מכך ניתן ללמוד כי בנט כבר פועל לצרף את איחוד האמירויות לברית האימפריאליסטית הצבאית החדשה.