לאחר 4 שנות מאבק ברחובות ערי צ'ילה: בוטל שכר הלימוד באוניברסיטאות

לאחר ארבע שנות מאבק ברחובות: בסוף השבוע האחרון בוטל תשלום שכר הלימוד באוניברסיטאות בצ'ילה. על כך מסר אתמול (שבת) השבועון הקומוניסטי "אל סיגלו" הרואה אור בסנטיאגו, בירת צ'ילה. הצעד יינקט בשלבים: בשנת הקרובה כ-170 אלף סטודנטים (רבע מכלל הלומדים בהשכלה הגבוהה) יפסיקו לשלם שכר לימוד; ובשנת 2020 – אף סטודנט לא ישלם שכר לימוד, מהתואר הראשון ועד לסוף התואר השלישי.

2015-12-27_191648

מנהיגת הסטודנטים קמילה ואייחו, באחת מהשביתות למען "אוניברסיטה ציבורית ואיכותית – ללא תשלום" (צילום ארכיון: אל סיגלו)

אחת מאותם פעילים חברתיים וראשי הסטודנטים שקידמו המהלך, ואולי הבולטת ביניהם, היא חברת הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית קמילה ואייחו, בת 27, שהייתה הדמות המזוהה ביותר של המחאת הסטודנטים. לפני שנתיים היא נבחרה לחברת פרלמנט ובבית המחוקקים המשיכה לפעול למען "אוניברסיטה ציבורית ואיכותית – ללא תשלום", כפי שקראו הכרזות של הסטודנטים. ואייחו אמרה בראיונות לעיתונאים ש"מחאת הסטודנטים היתה רגע מכריע בשבירת ההגמוניה התרבותית של המודל הניאו–ליברלי, שהושלט על צ'ילה בתקופת הדיקטטורה הצבאית". יצוין שמנהיגת סטודנטים נוספת, וכעת מזכ"ל הנוער הקומוניסטי, קרול קאריולה, נבחרה לפני שנתיים לפרלמנט.

בדומה למדינות אחרות, המחאה החברתית והסטודנטיאלית התפרצה ברחובות צ'ילה ב- 2011 ומאז היא לא פסקה. זו התרכזה בפערים חברתיים העצומים, תולדה של הדיקטטורה הצבאית הפרו–אמריקאית של הגנרל פינושה; בדרישה לשיפור מצבם של הסטודנטים על ידי הענקת השכלה גבוהה בחינם (כפי שהיה עד להפיכה הצבאית ב-1973) ובשיפור רמת החיים של העם. סקרים שנערכו בשנים האחרונות גילו כי 74% מאזרחי צ'ילה תמכו בתוכניותיה של ואייחו וחבריה בתחום ההשכלה הגבוהה ו-51% מהם מעוניינים בשינויים מרחיקי לכת במבנה מערכת פוליטית. המחאה החברתית שהחלה בקרב הסטודנטים קיבלה תמיכה פעילה של האיגודים המקצועיים ובייחוד מהקונפדרציה המאוחדת של העובדים (CUT) שמנהיגה, ברברה פיגרואה, היא חברה בלשכה הפוליטית של המפלגה הקומוניסטית ומזכ"לית הסתדרות המורים. מאבק הסטודנטים בצ'ילה למען השכלה גבוהה בחינם הפך לסמל של מאבק חברתי מוצלח ברחבי אמריקה הלטינית. את מאבקם של הסטודנטים בצ'ילה ניתחו גם בהתאחדות הסטודנטים הארצית בישראל.

לכתבה בשבועון הקומוניסטי "אל סיגלו" (ספרדית):

http://www.elsiglo.cl/web/index.php/2015-04-16-16-24-37/723-gratuidad-2016-ya-es-un-hecho

 

ניתוח מאבקם של הסטודנטים בצ'ילה של התאחדות הסטודנטים הארצית (עמ' 10, עברית):

http://www.nuis.co.il/wp-content/uploads/2015break/04/%D7%9E%D7%90%D7%91%D7%A7%D7%99%D7%9D-%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99.pdf