נצרת בלב הסערה

בחירות חוזרות לראשות עיריית נצרת יתקיימו ב-11 במארס – כך קבע בית המשפט העליון, בעקבות שורה של דיונים שנערכו בבתימשפט שונים. לאחר הבחירות לעירייה, שהתקיימו ב-22 באוקטובר, הוכרז עלי סלאם כמנצח, ברוב דחוק של 22 קולות בלבד. זאת, לאחר שאנשיו הביאו לפסילת מאות מעטפות הצבעה, במטרה להכשיל את הצבעותיהם של תומכי ראמז ג'ראייסי, מועמד חד"ש. לאחר שבית המשפט המחוזי בנצרת קיבל את ערעורו של ג'ראייסי, נפתחו ונספרו 40 מעטפות הצבעה. בעקבות כך התהפכה התוצאה, וג'ראייסי הוכרז כמנצח ברוב של 9 קולות.

 2014-02-17_212944

מאות פעילי חד"ש ומק"י יצאו ביום שישי האחרון לרחובות נצרת כדי להפיץ מנשרים הקוראים להצביע עבור ג'ראייסי בבחירות החוזרות (צילום: אל אתיחאד)

הזייפן מתלונן על זיוף

בתגובה, הודיעו אנשיו של עלי סלאם כי קיים חשד לזיוף בבחירות, וביקשו מבית המשפט להורות בשל כך על קיום בחירות חוזרות. בית המשפט העליון נעתר לפנייתם, למרות שבחד"ש מאשימים את אנשי עלי סלאם בצעד ברוח "הרצחת וגם ירשת": בנתונים שהגישו לבית המשפט, הדגימו עורכי דינו של ג'ראייסי כי 11 המצביעים לגביהם קיים חשד שהצבעתם זויפה נמנים עם תומכי עלי סלאם. מדובר במצביעים אשר ביום הבחירות שהו בחו"ל, או היו כלואים בבית סוהר, אולם חרף זאת – בספר הבוחרים נרשם כי הצביעו בקלפיות בנצרת. החשד הוא, שאחרים הצביעו בשמם. עורכי דינו של ג'ראייסי הציגו בפני בית המשפט צילומי מסך מעמודי הפייסבוק של אותם 11 מצביעים, המדגימים כי הם תומכיו של עלי סלאם. עוד הציגו צילומים של בתיהם, המכוסים בכרזות תמיכה בסלאם. לכן, מדגישים פעילי חד"ש בנצרת,אנשי סלאם גם זייפו קולות לטובתם, וגם – לאחר שהסתבר כי לא זכו – טענו כי נעשו זיופים, כתירוץ לקיום בחירות חוזרות.

 שופט ביהמ"ש העליון, יצחק עמית, כינה התנהגות זו של עלי סלאם בשם "קלף הג'וקר", שכן – רק משעה שבית המשפט פסק כי הפסיד בבחירות, הוא 'שלף מהשרוול' את קלף הזיופים וטען כי יש לקיים בחירות חוזרות…

המועמד של הממסד

עם התומכים במועמדותו של עלי סלאם נמנה גם ראש עיריית נצרת עילית, הגזען שמעון גפסו (ליכוד), אשר אמר בריאיון למקומון, לאחר היוודע תוצאות הבחירות בחודש אוקטובר: "אני מאוד שמח שזה עלי סלאם. פעלתי לניצחונו, כשגייסתי את 400 חברי הליכוד מנצרת לבחור בעלי. לא הייתי נוקף אצבע למען ג'ראייסי, ודעתי עליו ידועה. הזמנתי את עלי לכוס קפה. אני מאמין שעם בחירתו, האזור שלנו יצא לדרך חדשה וטובה יותר". סלאם לא נותר חייב, ובראיון ל-"וואינט" (30.12.2013) סיפר, כי "השבוע היה אצלי שר התיירות עוזי לנדאו, ומיד הזמנתי את גפסו להגיע. אני חבר של גפסו. אנחנו נעשה שיתופי פעולה". יצוין, כי בשמו של גפסו נקשרו מספר פרשות שחיתות, וכי תלוי נגדו כתב אישום בגין לקיחת שוחד. בחודש ספטמבר החליט בג"ץ להפסיק את כהונתו כראש העירייה, אך התיר לו להתמודד פעם נוספת. במרכז מערכת הבחירות שלו כיכבה הסיסמא: "נצרת עילית יהודית לעד", ובראיון שהעניק בחודש יוני, אמר כי "אם הייתי במהומות אוקטובר 2000, היו אצלי יותר הרוגים".

הריאקציה הערבית מתגייסת

גיבוי נוסף קיבל עלי סלאם מהתנועה האיסלאמית בעיר נצרת, אשר התייצבה בבחירות, בצורות גלויות וסמויות, מאחורי מועמדותו, ודירבנה את תומכיה להצביע עבורו. גם איש הדת הנוצרי גבריאל נדאף, אשר קורא לגיוס צעירים ערביםנוצרים לצה"ל, הביע תמיכה בסלאם, ואף היה אחד מראשוני המברכים אותו לאחר הבחירות. נדאף, יש לציין, הוא בן בית בלשכתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וקשור בכל נימיו לממסד הישראלי ולמדיניותו כלפי הציבור הערבי.

בל"ד תפסה אף היא, כצפוי, מקום בברית שנרקמה נגד מועמד חד"ש. כל חברי הכנסת של סיעת בל"ד חתמו – יחד עם חברי הכנסת של רע"ם ועם ח"כ פריג' עיסאווי ממרצ – על מכתב לשר הפנים, גדעון סער (ליכוד), הקורא לקיים בחירות חוזרות בנצרת.

מול מק"י וחד"ש התייצבה בנצרת חזית אחידה של הריאקציה הערבית לגווניה, הנהנת מרוח גבית מצד מפלגות השלטון. לכן, בחירות אלה אינן עניין מוניציפאלי גרידא. על הכף מונחת שאלה פוליטית כבדת משקל: האם תחזור נצרת לימי הממשל הצבאי, לימים ששלטו בה מוכתארים ומשת"פים של הממסד?

המשמעות היא, שהצבעה עבור ראמז ג'ראייסי – פירושה הצבעה למען תהיה עיריית נצרת גוף של מאבק מול מדיניות ההפרד ומשול של הממסד, למען האינטרסים האמיתיים של האוכלוסייה הערבית בישראל ושל המאבק להגנת הדמוקרטיה ולהגשמת שוויון.

המאמר פורסם בגיליון השבוע של "זו הדרך"