ועידת מחוז ת"א-יפו של מק"י תתקיים בשבת

בשבת הקרובה, החל משעה 10:30 תתקיים באולם הגדה השמאלית בתלאביב (אחד העם 70), ועידת מחוז ת"איפו של מק"י. בגלל מיקומו ופעילותו הרצופה, מחוז ת"איפו ממשיך להיות אחד המחוזות הפעילים ביותר במפלגה. כאשר אנו בוחנים את מגוון אפיקי הפעילות, ניתן לקבוע כי המפלגה במחוז פועלת כשפניה אל הציבור. ישיבות המוסדות המחוזיים מתקיימות בתדירות קבועה, ופעילותנו בחד"ש אינה באה על חשבון פעילות מק"י.

ממניין האירועים שנערכו בין ועידה לוועידה (מפברואר 2010 לסוף ינואר 2014) עולה, כי התקיימו 42 אירועים ציבוריים ברמת המחוז או הסניפים, עם עלייה גדולה במהלך המחאה החברתית בקיץ 2011 ומייד אחריה. 22 אירועים נערכו בשם חד"ש, 57 – בשם הגדה השמאלית ומכללת הגדה השמאלית, אחד מטעם תנד"י, ואירוע נוסף של ועד הידידות ישראלקובה. מדובר באירוע ציבורי אחד מדי 12 ימים, בממוצע.

 2014-02-17_212922

ברשימת האירועים לא הובאו בחשבון אלה שנערכו באוניברסיטת תלאביב. לא הצלחנו להתגבר על הנתק שקיים, לצערנו, מזה שנים, בין מוסדות המחוז לבין הסטודנטים באוניברסיטת ת"א. קשר הדוק יותר התקיים באמצע העשור הקודם, בתקופת השביתות הגדולות באוניברסיטאות. ניסיונות לתיאום טוב יותר שנעשו בידי המזכירות היוצאת – לא נשאו פרי.

הבחירות המקומיות בתלאביביפו

התוצאות שהושגו בבחירות המקומיות האחרונות לעיריית תלאביביפו היו מאכזבות. כאשר התמודד חברנו דב חנין לראשות העירייה ב-2008, הוא זכה ב-46 אלף מקולות הבוחרים. אולם בבחירות המקומיות ב-2013, קיבל מועמד "עיר לכולנו" רק 9% מהקולות לראשות העירייה. יש לציין, כי ב-2008 זכה חנין בלמעלה מ-60% מהקולות בשכונות הדרום וביפו, ואילו בשכונת פלורנטין הוא קיבל 77 אחוזי תמיכה. אולם מדואל לא קיבל תמיכה דומה, אפילו לא בשכונתו שבדרום העיר.

נקודת אור במערכת הבחירות המקומית ב-2013 היא שילובם הפעיל של חברי חד"ש ביפו במסגרת "עיר לכולנו". התעקשנו על הענקת מקום ריאלי ברשימה לנציג יפו תוך ויתורים כואבים, כגון יציאתו מהרשימה של חברנו יואב גולדרינג. הנחמה הפוליטית היחידה היא שחבר חד"ש ביפו ייכנס למועצת העירייה בעוד כשנה, ויהיה הנציג הערבי היחיד במועצת העיר. יצוין כי חלק מהפולמוסים המרים שהיו מנת חלקם של פעילי "עיר לכולנו" בחודשים שקדמו לבחירות, התפתחו בתוך חד"ש, בין מק"י לבין תנועת "תראבוט", השותפה בחזית.

הרחבת ההשפעה, ללא תרגום ארגוני

ישנו גידול מתון בחברות במפלגה בסניף תלאביב, הקולט מצטרפים גם מערים אחרות, מאחר שהסניפים ברמת גן ובבתים אינם פעילים. בסניפי רמלה ולוד ישנו קיפאון בחברות, ואילו סניף יפו של מק"י טרם שוקם.

הרחבת השורות, ובעיקר הצטרפות של צעירים, מאפשרת להרחיב את תחומי הפעילות של המפלגה במחוז. יחד עם זאת, עדיין חברים מעטים מבצעים עבודה רבה. ישנם במחוז חברים שאין להם תפקיד מוגדר, וגם כאלה שנבחרו למוסדות ואינם לוקחים חלק פעיל בעבודתם. הרחבת השורות של השנים האחרונות מאפשרת ראייה רבדורית של המציאות החברתית, ויש כיום בשורות המפלגה חברים צעירים, ואף צעירים מאוד, לצד ותיקים ולצד דור ביניים. לא הצלחנו להתגבר על החולשה הקשה בכל הקשור בצירוף נשים למפלגה. חרף ההשתתפות הפעילה של חברינו במחאה החברתית, ולמרות הגידול המרשים במספר התארגנויות העובדים במחוז, לא הצלחנו לקלוט את הפעילים הבולטים בהתארגנויות אלה בשורות המפלגה.

באופן כללי, ונוכח שטחי הפעילות הרבים שבמחוז, ניתן לקבוע כי להרחבת ההשפעה הפוליטית של המפלגה וחד"ש אין תרגום ארגוני, והיא באה לידי ביטוי חלקי בלבד בהרחבת שורות המפלגה. מציאות זאת גורמת לכך, שבעוד ששטחי הפעולה הולכים ומתרבים, מספר הפעילים לא גדל בהתאם לצרכים. כתוצאה מכך, אותם חברים פעילים נאלצים להתמודד עם משימות חדשות – מעבר למשימות שביצעו עד עתה. אם המפלגה במחוז רוצה למלא תפקיד פוליטי מרכזי יותר, היא חייבת להרחיב את שורותיה.

לשים את מעמד העובדים במרכז העשייה

אחת החולשות של פעילות המחוז, הוא היעדר תכנון לטווח ארוך, הן ברמת המחוז ואין ברמת הסניפים. את סדר היום של המפלגה מכתיבים אירועים בלתי צפויים שאין אנו שולטים בעיתוי שלהם (כגון מלחמה), מערכות בחירות (לכנסת, להסתדרות, לרשויות המקומיות), וכן תאריכים קבועים בלוח השנה המהפכני (האחד במאי, יום האישה הבינלאומי, יום האדמה, וכו').

במרכז סדר היום הפוליטיארגוני של המפלגה בשנים הקרובות, אנו מציעים להעמיד את הפעילות בקרב מעמד העובדים. יש לציין ניסיונות התארגנות חשובים שהיו במחוז לאחרונה, ובכלל זה הניסיון להקים איגוד מלצרים בשנה שעברה, והפעילות של פורום ארצי של עובדות ועובדים סוציאליים מטעם חד"ש. לדעת מק"י "חשוב להמשיך בפעילות זו". יצוין שכל חברי המחוז הוזמנו להשתתף בוועידה ולקחת חלק פעיל בדיונים. בתום הדיון ייבחרו מוסדות המחוז החדשים.

חברות וחברים שטרם קיבלו את דו"ח המזכירות היוצאת יכולים לפנות לדוא"ל: info@maki.org.il