אוקראינה: רוב ההרוגים בבניין שהוצת באודסה הם אנשי שמאל

כאלפיים פעילים נגד ממשלת קייב הימניתקיצונית הסתערו אתמול (ראשון) על תחנת המשטרה בעיר אודסה שבדרום אוקראינה. הם ניפצו את שערי התחנה, והשתמשו באלות כדי לנתץ את מצלמות האבטחה המוצבות במקום. כתב העיתון הצרפתי "הומניטה" דיווח הבוקר כי המשטרה האוקראינית לא פעלה כדי למנוע מהפעילים לפרוץ למטה ואף השוטרים עמדו מהצד.

 2014-05-05_163702

לאומנים וניאונאצים באודסה מציתים את מטה האיגודים המקצועיים (צילום: "בורוטבה")

הפעילים, שצעקו "חופש לגיבורים", אילצו את השוטרים שנותרו בבניין לשחרר כמה עשרות מחבריהם, שנעצרו בסוף השבוע אחרי הצתת מטה האיגודים המקצועיים בעיר. בדליקה נספו 42 בני אדם ונעצרו 200 חשודים – כולם ממתנגדי המשטר הימני ושהיו הקרבנות באירוע. על פי ארגון השמאל הרדיקלי האוקראיני "בורוטבה", מרבית ההרוגים בהצתת בניין האיגוד המקצועיים הם אנשי שמאל, ביניהם חברי המפלגה הקומוניסטית האוקראינית. פעילים אף נרצחו כאשר רצו לברוח מהאש, כגון פעיל "בורוטבה", אנדריו ברשבסקי נרצח בצורה ברוטאלית לאחר שהצליח למלט את עצמו מהבניין הבוער. עוד פעיל מרכזי של הארגון באודסה וחבר בפרלמנט האזורי, ויאסשלב מארקין, נרצח בצורה דומה.

ממשלת אוקראינה הימיניתקיצונית הכריזה על שני ימי אבל לאומי אחרי אירועי הדמים באודסה. ראש הממשלה, ארסניי יאצניוק, האשים את שירותי הביטחון באזלת יד שתרמה לאלימות בעיר הגדולה. בראיון לרשת ביביסי, אמר יאצניוק כי תוקם ועדת חקירה עצמאית שתבדוק את השתלשלות האירועים. "אני מטיל אחריות אישית על כוחות הביטחון. הם לא נקפו אצבע כדי לעצור את האלימות. אלה אנשים לא יעילים, והם הפרו את החוק", אמר. מוקדם יותר הוא ציין כי מפקד המשטרה באודסה הודח מתפקידו. יצאניוק האשים גם את ממשלת רוסיה בליבוי האירועים. "הם מתזמרים מלחמה של ממש כדי להשמיד את אוקראינה ואת העצמאות שלה", הזהיר. פעילים באודסה מסרו לכתב "הומניטה", ש"דוברי הממשלה בקייב משקרים. אין כאן קנוניה רוסית. מדובר בהתקפה רצחנית של ניאונאצים ולאומנים שמנהיגיהם יושבים בממשלה".

על הארגון "בורוטבה" (באנגלית):

http://borotba.org/history.html

תיאור ההתקפה הימנית הקיצונית על בניין האיגודים המקצועיים באודסה (באנגלית):

http://borotba.org/neo-nazi_terror_in_odessa-_more_than_40_killed-_hundreds_injured.html