תמיכה ציבורית גוברת בהצעת חוק להגנת החופים של ח"כ חנין

החודש צועדים תושבים, פעילים וארגונים סביבתיים מראש הנקרה ועד זיקים לשם הבעת תמיכה בתיקון לחוק החופים – שיעלה להצבעה בוועדת השרים ב-8 ביוני. 77 חברי כנסת חתמו על הצעת החוק שיזם ח"כ דב חנין (חד"ש) וניסחה אגודת אדם טבע ודין, ומטרתה לסתום פרצה בחוק החופים, שנחקק ב-2004, שמגביל משמעותית את האפשרות לבנות בקרבת הים אך לא חל רטרואקטיבית על תוכניות שאושרו קודם לכן. משמעות הדבר היא כי תוכניות בניין עיר שאושרו לפני חקיקתו עדיין יכולות להתממש לכשיבחרו בכך בעלי הקרקע, להם יש זכויות על אחוזי בנייה, גם אם תוכניות כאלו לא היו מאושרות כיום. וכך, סביב כל אחת מהתוכניות הללו מתגבש מאבק נפרד. מטרת התיקון שיעלה לדיון כעת היא לחסום את הוצאת היתרי בנייה מתוקף האישורים הישנים – ולבחון את הבינוי המוצע לאור המצב בשטח ובהתייחס לאינטרס הציבורי.

 2014-05-05_163725

"המרחב החופי זה המקום היחידי שרוב האוכלוסייה יכולה להגיע אליו ולנפוש בו בעלויות אפסיות", מסרה ל"הארץ" יעל דורי, ראש תחום תכנון באדם טבע ודין (אט"ד). "זהו מפלט מהאורבניות ומחיי היומיום לאורך כל השנה, והוא משמש את כלל מגזרי האוכלוסייה. מכיוון שהם שייכים לכולנו, השיקול הציבורי חייב להיות ראשוני כאשר קובעים שם שימושים". האגודה מרכזת מפה המציגה את האינטרסים בחופים – ובהם צבא, תיירות, תעשייה – "אך הבנייה הדורסנית מכל היא הבנייה הפרטית", הדגישה.

הצעת התיקון לחוק עלתה כבר ב-2012 לוועדת השרים לענייני חקיקה ושם אושרה תחת התניות להמשך בדיקה במשרדים השונים, אך נעצרה לאחר שהוגש ערר על ידי שר התיירות הקודם מישראל ביתנו, סטס מיסז'ניקוב. לאחר מכן נכנסה הכנסת לפגרה ובאותו קיץ התפרקה הממשלה. כעת, חוזר הנושא לדיון. לתיקון תומכים רבים. מלבד חברי הכנסת הרבים, מקדמים אותו גם הגופים הסביבתיים – אט"ד, החברה להגנת הטבע, עמותת צלול, הפורום להגנה על החופים, מגמה ירוקה ועוד עשרות גופים מקומיים והתארגנויות תושבים. אך חרף זאת, אישורו בוועדת השרים המצומצמת לא ודאי