אוניית כלא צ'יליאנית עוגנת בנמל חיפה

 

אונייה של הצי הצ'יליאני "אסמרלדה", ששימשה כמרכז עינויים ומחנה מעצר של עצירים פוליטיים, עוגנת כעת בנמל חיפה. האונייה הייתה במשך שנים כבית כלא צף והפכה למרכז עיוניים בעת הדיקטטורה הצבאית של הגנרל אוגוסט פינושה. כל ביקור של האונייה בנמלים ברחבי העולם מתקבל בקריאות מחאה ובהפגנות. חרף העובדה שהגנרל פינושה נפטר והדיקטטורה הצבאית אינה שולטת כיום בצ'ילה – אף אחד מן האחראים לעינויים ולרצח שבין ראשי המשטר ומפקדי הספינה לא הועמד לדין. אין באונייה אפילו לוח לזכרם של העצירים הפוליטיים שנרצחו על סיפונה. כאשר האונייה פקדה את נמל פיראוס, לפני כשבועיים, מאות באו להפגין ביניהם חברי פרלמנט והעיתונות היוונית פרסמה כתבות ארוכות אודות עברה כמחנה ריכוז צף.
יצויין שבכל 17 שנות שלטונו הארוכות של פינושה הייתה מערכת הביטחון של ישראל אחד התומכים הגדולים של הרודן הצ'יליאני, ובכך התאימה את עצמה למדיניות החוץ של ארצות הברית. התמיכה הזאת החלה מיד לאחר שהחונטה הצבאית תפסה את השלטון בספטמבר 1973, בעת שבישראל שלטה ממשלת המערך בראשות גולדה מאיר ושר החוץ אבא אבן. היא נמשכה בתקופת ממשלתו של יצחק רבין ושר החוץ יגאל אלון ואף התחזקה בימי ממשלות הליכוד של מנחם בגין, יצחק שמיר וממשלת האחדות הלאומית של שמיר ושמעון פרס. באותן שנים מכרה ישראל לצ'ילה נשק במאות מיליוני דולרים. רוב התעשיות הביטחוניות של ישראל – התעשייה הצבאית, התעשייה האווירית, רפא"ל ועוד – נהנו מהקשר עם משטר הרודנות. הציוד כלל מאות טנקים, ספינות טילים, מערכות חימוש, מערכות האזנה וציוד לפיזור הפגנות, ששימשו גם לדיכוי האופוזיציה הדמוקרטית. אחת העסקות הגדולות ביותר עם פינושה נחתמה במחצית השנייה של שנות השמונים: מכירת מטוס מודיעין לצורכי התראה, בשווי 180 מיליון דולר.

מעט מאוד מאותם קשרים סודיים נחשף לציבור בישראל בזמן שלטונו של פינושה. זכורה במיוחד פרשה אחת, שהדיה הגיעו לתקשורת. "אסמרלדה" הוזמנה לביקור רשמי בישראל. רבין היה אז ראש הממשלה, והנשיא דהיום פרס, שר הביטחון. רק כתוצאה מהגילויים והחשיפה בתקשורת, ולפיהם שימשה הספינה כמרכז מעצר ועינויים, התפתח בישראל פולמוס ציבורי לקראת הביקור. אחת ההחלטות האחרונות של ממשלת רבין הייתה לבטל את קבלת הפנים הרשמית לספינה, שנכנסה לנמל חיפה ב-21 ביוני 1977, יום אחרי שמנחם בגין הקים את ממשלתו ובעת שבנמל נערכה הפגנה של מאות – ובהם גולים צ'יליאנים רבים. יצויין שמפקדה של הספינה, ויקטור סאנלי סופו היה נספח ארצו בישראל בשנים 2006 ו-2007 ואף קיבל עיטור מידי מפקדי צה"ל. סאנלי סופו החל את הקריירה הצבאית שלו ב-1976 ויחד עם פקודיו מבקר בימים אלה באלביט ובתעשייה האווירית.

בגיליון הקרוב של "זו הדרך", מס' 33, שייצא לאור בתחילת השבוע הקרוב תפורסם כתבה נרחבת על ספינת העינויים ועל הקשרים בין ישראל לחונטה הצבאית של פינושה.