סוחר נשק בינלאומי בין מקבלי תואר לשם כבוד של האונ' העברית

 מחר, מוצ"ש, תתקיים קבלת פנים לחברי חבר הנאמנים ולאורחי כבוד של האוניברסיטה העברית בחסות משפחת פייר פלקון ובמעמד ראש העיר ירושלים ניר ברקת. האירוע יתקיים במוזיאון ישראל, ובדומה לאירועים אחרים של האלפיון העליון, מדובר באירוע סגור לקהל הנערך במוסד ציבורי. פלקון נמנה עם מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד מטעם האוניברסיטה בשבוע הבא. יחד עמו יקבלו את התואר הצייר הנודע משה גרשוני, הזמרת האמריקאית ברברה סטרייסנד ונשיא מקסיקו לשעבר הניאו-ליברלי ארנסטו סדיליו. מאז פרש מהתפקיד, עזב סדיליו את מולדתו והיה לחבר במועצת המנהלים של כמה מהחברות הרב-לאומיות האמריקאיות הגדולות. בעת כהונתו, ב-1997, כוחות פרה-צבאיים מתומכי ממשלו הניאו-ליברלית ביצעו טבח של פעילים חברתיים אינדיאנים ממחוז צ'יאפס. בטבח שבוצע בעיירה אקטאל נרצחו 45 בני אדם, ביניהם ילדים ונשים הרות. ב-2011 מספר אינדיאנים תבעו את הנשיא לשעבר סדיליו בגלל חלקו בטבח. התביעה הוגשה בארה"ב, מדינה בה מתגורר סדיליו מאז תום כהותנו בשנת 2000. בצעד יוצא דופן, הממשל אמריקאי ביטל את התביעה בטענה שלסדיליו "חסינות לכל החיים" בגלל מעמדו כנשיא מקסיקו לשעבר.

 

בני הזוג פקלון כפי שצולמו באחוזתם באריזונה במסגרת כתבה שפורסמה בשבועון הצרפתי "פארי מאצ'"

 

כאמור, בין מקבלי תואר דוקטור לשם כבוד אזרח צרפתי: פייר פלקון. על פי מה שפרסמה האוניברסיטה העברית, פלקון הוא "יזם בין-לאומי, תושב הונג קונג". פלקון בעבר התגורר בארה"ב, בה נמנה עם התורמים הגדולים של המפלגה הרפובליקאית באריזונה. אך הוא נאלץ לנטוש את באחוזתו האמריקאית המפוארת בגלל שאשתו, סוניה, גורשה מהמדינה עקב משפט של שלטונות ההגירה. סוניה פלקון הורשעה בעבירה על חוקי ההגירה, גורשה מהמדינה ונאסר עליה לשוב לשטחה של ארה"ב במשך עשר שנים. מאז בני הזוג מתגוררים בהונג קונג.

 

אך "היזם הבין-לאומי" פייר פלקון הוא סוחר נשק ותיק. הוא אף ריצה עונש מאסר בצרפת בגלל סחר בלתי חוקי בנשק ושוחרר מהכלא באפריל 2011. זאת במסגרת הפרשה הידועה בשם "אנגולה-גייט" בה פלקון יחד עם שותפו האוליגרך הישראלי-רוסי-צרפתי ארקדי גאידמק הואשמו בסחר בלתי חוקי בנשק. סמוך לתאריך יציאתו מן הכלא של פלקון, השר הצרפתי לשעבר ומראשי הימין, שארל פסקואה, שהורשע במעורבות בפרשה, אך בית המשפט לערעורים זיכה אותו לחלוטין. עונשו של גאידמק, שנשפט שלא בפניו, נחתך בחצי ל-3 שנות מאסר. עונשו של פלקון הומתק מ-6 שנות מאסר ל-30 חודשי מאסר; הוא הורשע במכירת נשק באופן לא חוקי ובמתן שוחד. במוקד הפרשה כתב אישום לפיו גאידמק ופלקון עמדו בראש רשת למכירת נשק רוסי לממשלת אנגולה בשנות ה-90, במהלך מלחמת האזרחים שאירעה במדינה. פסקואה הואשם במעורבות ותיווך בפרשיית השחיתות. היקף עסקאות הנשק עליו דובר נאמד ב-790 מיליון דולר. המשפט כלל בשנת 2009 לא פחות מ-42 נאשמים, רבים מהם צרפתים שכיהנו במשרות ממשלתיות בעבר. כאמור, בית הדין לערעורים זיכה לחלוטין את פסקואה, שטען בערעור כי קיבל כספים מגאידמק "מטעמי כבוד בלבד". פסקואה האשים את נשיא צרפת לשעבר ז'אק שיראק ואת שר החוץ של צרפת לשעבר אלאן ז'ופה, בכך שגררו אותו לפרשה והזיקו לקריירה שלו.

תחילתה של פרשת מאות מיליוני הדולרים בשנות התשעים המוקדמות. ארקדי גאידמק, יהודי יליד רוסיה, עלה ב-1972 לישראל ושהה בה שישה חודשים. אחר כך עבר לצרפת, התיישב בפאריס, שבה צבר את ראשית הונו בנדל"ן, עבודות תרגום וסחר בינלאומי עם ברית המועצות. בתחילת שנות התשעים פגש באיש עסקים הצרפתי פלקון. פלקון גם יצר קשר עם ז'אן קריסטיאן מיטראן, עיתונאי, מומחה לאפריקה, שבשל יחוסו המשפחתי (הוא בנו של נשיא צרפת המנוח), היו לו מהלכים בממסד הפוליטי והצבאי.

ב-2000 נפתחה בצרפת חקירה נגד פלקון, גאידמק ושורה של אישים צרפתיים בהם קריסטיאן מיטראן. את החקירה הוביל השופט החוקר פיליפ קורבייה. לפי הוראות השופט נעצרו מיטראן וכמה פקידים ואנשי עסקים, ונחקרו במשך שבועות. מיטראן הודה כי קיבל מפלקון כשני מיליון יורו עבור "שירותי ייעוץ". בראיונות לתקשורת הצרפתית הוא גם הדגיש כי "מעולם לא ידעתי שפייר פלקון היה מעורב במכירת נשק לאנגולה עד שקראתי על כך בעיתונות. וגם אז לא יכולתי להעלות על דעתי שהן היו בלתי חוקיות".

במרץ 2002 הוציא השופט החוקר קורבייה, באמצעות האינטרפול, נגד שני השותפים, צו מעצר בינלאומי. לבקשת הצרפתים גם בית משפט בלונדון הוציא צו דומה. פלקון, שגם לו דרכון דיפלומט של אנגולה, עזב את צרפת, ואילו גאידמק, שעברת את שמו במשרד הפנים לאריה בר-לב ושדרכונו הישראלי נושא שם זה, עבר להתגורר באורח קבע בישראל. יצוין שכבר ב-1997 הורשע פלקון במשפט נוסף בגין סחר בנשק. במה שקראו אז "פרשת סופרמי". פלקון הואשם שלקח לכיסו כספים השייכים לאותו תאגיד
"סופרמי" שהוקם על ידי משרד הפנים הצרפתי כדי לייצא ידע וציוד לפיזור הפגנות ול"ביטחון פנים". המוניטין של משטרת צרפת בדיכוי הפגנות עובדים וסטודנטים הוא רב. עם השנים הממשלה נותרה עם 35% ממניות "סופרמי" וכל היתר הופרטו לטובת חברות נשק גדולות. בתום שנים רבות של הליכים משפטיים, פלקון נידון לשנה וחצי מאסר על תנאי. כמו כן, בינואר 2008 נידון פלקון, במשפט נוסף, ל-4 שנות מאסר בגין עבירות מס.

יצוין שזו לא הפעם הראשונה בה סוחר נשק בינלאומי מקבל תואר לשם כבוד במוסד להשכלה גבוהה בישראל. לפני שנתיים, אחד מממני ההתנחלויות בשטחים הכבושים, המקסיקני מרקוס כ"ץ קיבל תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בר-אילן. כ"ץ הוא סוחר נשק ותיק שסיפק נשק ישראלי למשטרים הרודניים במרכז אמריקה במשך שנים.

הידיעה על הענקת תואר דוקטור לשם כבוד לסוחר הנשק מרקוס כ"ץ באוניברסיטת בראילן:

http://maki.org.il/he/index.php/world/127-news/11250

לדו"ח של "משמר זכויות האדם" על השחיתות באנגולה וחלקו של פייר פלקון:

 

http://www.hrw.org/sites/default/files/reports/angola0410webwcover_1.pdf