עיני שינה את תקנון ועדי העובדים כדי לקדם מקורבים ומנהלים

 חודש לאחר שנחשף ב"גלובס" כי הנהגת ההסתדרות שינתה את התקנון שלה כך שעובדים שחברים בארגון עובדים אחר לא יורשו להיבחר לוועד עובדים ששייך להסתדרות, מסתבר שההסתדרות ביצעה שינוי נוסף. זאת למרות פסיקה מפורשת של רשות השיפוט ההסתדרותית שאסרה על שינוי כזה בעבר, ולפני הדיון בערעור שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב.

 

אצל עופר עיני המנהלים הם הבוסים של ועד העובדים, לטובת מי? התעשיינים בעד (צילום ארכיון: אל אתיחאד)

מדובר בסעיף שאוסר על עובדים, ובעיקר מנהלים בתפקידים מסוימים, להיבחר לוועד עובדים כל זמן שיש להם השפעה על תחום כוח האדם בעסק. לפי הנוסח הקודם של התקנון נקבע כי "בעלי תפקידים בתחום ניהול כוח אדם המוסמכים לקבל עובדים ולפטרם ו/או לקבוע את תנאי עבודתם ושכרם", לא יורשו להיבחר לוועד עובדים. במקום הנוסח הזה אישרו ועדת החוקה של ההסתדרות ובית נבחרי ההסתדרות, נוסח שמצמצם משמעותית את האיסור: "בעלי תפקידים באגף משאבי אנוש המוסמכים לקבל עובדים ולפטרם ו/או לקבוע את תנאי עבודתם ושכרם".

בהנהגת הסתדרות נבהלו מאוד מהפסיקה של רשות השיפוט ומיהרו לערער עליה. החשש העיקרי בארגון הוא מפני השלכות הרוחב שעשויות להיות לה, שכן במקומות עבודה רבים ראשי הוועדים הם מנהלים ואפילו מנהלים בכירים. כך למשל, יו"ר ועד העובדים ברשות שדות התעופה, פנחס עידן, משמש כראש אגף; ויו"ר ועד העובדים עד לאחרונה בבנק הפועלים, שרלי אמזלג, משמש כמנהל סניף בירושלים. כולם מקורבים של יו"ר ההסתדרות מטעם מפלגת העבודה, עופר עיני.

עמדתה העקרונית של ההסתדרות, שאף זכתה לתמיכה בדברים שאמר בעבר ל"גלובס" הממונה לשעבר על השכר באוצר וכיום בכיר בהתאחדות התעשיינים, אילן לוין, היא שאסור להגביל את נציגות הוועדים לכדי דרג זוטר בלבד, זאת משום שמוטב שנציגי העובדים יהיו חזקים ועם ראיית עולם רחבה ומתוך גישה שלפיה עבודה מאורגנת היא נחלתם של העובדים והמנהלים כאחד.