הסרט צרפתי חדש 'עולם אחר': הבוס האמיתי הוא הבורסה של וול סטריט

הסרט הצרפתי החדש "עולם אחר", המוקרן בימים אלה ברחבי הארץ, הוא אחד הסרטים הפוליטיים ביותר שעלו לאקרנים בשנה האחרונה. הסרט הוא חלק מטרילוגיה בבימויו של סטפאן בריזה. הראשון בסדרה, "חוקי השוק" (2015,  הוקרן בישראל בשם "ערכו של אדם"), מגולל את סיפורו של מאבטח באזור מוכה אבטלה ועוני. הסרט השני בטרילוגיה הוא "במלחמה" (2018), המציג את סיפורו של יו"ר ועד עובדים במפעל לייצור רכב. עובדי המפעל נאבקים בסגירתו ובכוונת בעליו לייצר במדינה בה העבודה זולה.

המנהל פיליפ למסל (השחקן וינסנט לנדון) נדרש לפטר עובדים כי כך דורשים הבעלים בארה"ב (צילום מתוך הסרט "עולם אחר")

 

גיבור "עולם אחר", הסרט האחרון בסדרה, הוא פיליפ למסל, אותו מגלם וינסנט לנדון. פיליפ הוא מנהל מפעל צרפתי, הנרכש בידי תאגיד ענק אמריקאי. עקב כך, נדרשת הנהלת המפעל לפטר 58 עובדים. במהלך קולנועי מבריק, ליהק הבמאי את לנדון לתפקיד הראשי בכל סרטי הטרילוגיה. ראשית היה מובטל, לאחר מכן יו"ר ועד עובדים ולבסוף מנהל מפעל. לנדון מציג יכולת משחק מרשימה, אשר ללא ספק שואבת השראה מהזדהותו עם העובדים.

עלילת "עולם אחר" מבוססת על עדויות, זאת בדומה לסרטיו הקודמים של בריזה. הבמאי וצוותו קיימו ראיונות עם עובדים, נציגי ועדים ומנהלים זוטרים ובכירים. העדויות שזורות יחדיו בסרט, ומשרטטות את המציאות בשוק העבודה תחת שמיו העכורים של הקפיטליזם הניאו-ליברלי.

הסרט מטפל בנושאים כמו ניצול עובדים אכזרי, השתלטות תאגידית על מפעלים ברחבי העולם, תאונות עבודה הנגרמות עקב מחסור בעובדים ומאבקי עובדים בדרישות "התייעלות". כך, העובדים בסרט מתבקשים "להגמיש את תנאי העבודה" ולייצר יותר. לא נספר כיצד מסתיים הסרט . רק נציין כי אפילו מנהלים עלולים ליפול קורבן לדרישותיו הדורסניות הקפיטליזם הגלובלי.

יוסי אבו