בקרוב בחיפה: כיכר אמיל חביבי ורחוב תופיק טובי

ביום ראשון, ה-26 במאי, ייערך בחיפה טקס חנוכת כיכר ע"ש הסופר, ח"כ לשעבר והמנהיג הקומוניסטי אמיל חביבי. הטקס יתקיים בשעה 16:45 בתיאטרון בית הגפן, ולאחר מכן תתקיים הליכה לכיכר אמיל חביבי שבוואדי ניסנאס, שם ייערך טקס הסרת הלוט.

 

שלט ברחוב ע"ש אמיל חביבי שבעיר רמלה (צילום: אורי זקהיים)

בכוונתה של עיריית חיפה להסב, ב-3 ביוני הקרוב, את שמו של חלק מרחוב קיסריה בשכונת הדר על שמו של המנהיג הקומוניסטי המנוח תופיק טובי. בזמנו חוגי הימין מתנגדים להחלטת העירייה וסגן ראש העירייה מהמפד"ל, שי בלומנטל, אמר "כי אינו מכיר את תרומתו של טובי לעיר חיפה, אך הליך שינוי השמות הינו מסוכן שכן ניתן להשתמש בו גם לצרכים פוליטיים". "השם קיסריה הוא שם ניטראלי ואין צורך להנציח אנשים על ידי קביעת שמם ברחובות, אלא ניתן לעשות זאת גם בדרכים אחרות", אמר בלומנטל. חבר מועצת העיר מטעם חד"ש, הישאם עבדו, תקף בחריפות את דברי הפוליטיקאי מן הימין והדגיש את תרומתו של טובי לתושבי העיר, הערבים ויהודים, במשך עשרות שנים.

יצוין שבאפריל 2011, רחוב מרכזי בכפר קאסם נקרא על שמו של טובי, שהנהיג את המפלגה הקומוניסטית הישראלית (מק"י) במשך עשרות שנים. בשנת 1956 שבר טובי את קשר השתיקה הממשלתי סביב הטבח שביצעו אנשי משמר הגבול בכפר קאסם, ויחד עם עמיתו, מאיר וילנר, חשף את פרטיו והביאם לידיעת הציבור במכתב גלוי.

תופיק טובי היה חבר כנסת מהכנסת הראשונה (1949) עד לכנסת ה-12 (1990 (וזכה להוקרה ציבורית רבה על הצטיינותו בפעילותו הפרלמנטרית. הוא חינך דורות של קומוניסטים ברוח של הבנה רעיונית עמוקה, של אחווה יהודית-ערבית, של נאמנות לעקרונות, של הקרבה אישית ושל צניעות אישית. נמנה עם מקימי העיתון הקומוניסטי "אל אתיחאד", היה עורכו הראשי והאחראי לו במשך עשרות שנים. נעימות דיבורו, נכונותו להקשיב, היותו איש שיח, הגינותו ורוחב לבו פתחו לפני דלתות. לא רק חבריו לדרך, שוחרי השלום והידידות בין העמים, אלא גם יריבים הקשיבו רוב קשב לדבריו.