ארגונים הסביבתיים חוששים מהקמת כפר הנופש בחוף פלמחים

חשש בארגונים הסביבתיים שלא ניתן יהיה לממש את ההחלטה לבטל את הקמת כפר הנופש בחוף פלמחים, זאת לאחר מאבק ממושך של אזרחים וארגוני הסביבה, שנחשב לאחד ההישגים החשובים בהגנה על החופים מפני בנייה. לפני כשנתיים בתום המאבק הארוך, בהשתתפות ח"כ דב חנין (חד"ש), הורתה הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז מרכז להגיש לה תוכנית לביטול כפר הנופש בפלמחים. אך כעת, ההישג הגדול נתון בסכנה. התהליך התכנוני של הפיכת ייעוד השטח מכפר נופש לשטח פתוח וציבורי לא הושלם. ולכן, ישנו חשש לגורלו של חוף פלמחים כחוף פתוח לציבור הרחב.

 

חוף פלמחים (צילום: החברה להגנת הטבע)

החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין והוועד להצלת חוף פלמחים, פנו השבוע במכתב לראשי העיריות של ראשון לציון, נס ציונה, יבנה ורחובות, בבקשה לפעול להצלת חוף פלמחים ולסייע בהשלמת ההליך התכנוני של הפיכת ייעוד השטח מכפר נופש לשטח פתוח עבור הציבור: "אנו סבורים כי עולה חשש כבד לעתיד המהלך של שינוי ייעוד השטח מכפר נופש לגן לאומי המשרת את הציבור הרחב. מאחר שכאמור לעיל, בהתאם לבחינת רשות הטבע והגנים, אין כל אפשרות למצוא חלופת מיקום מחוץ לתחום תכנית כפר הנופש (בר/236) לכפר נופש במרחב פלמחים, הרי שהמהלך המתבקש הוא קידום התכנית אשר הוכנה ע"י רשות הטבע והגנים לשינוי ייעוד מכפר נופש לגן לאומי פתוח לציבור, תוך מציאת פתרונות לפיצוי היזמים. אנו סבורים כי הן החלטת הממשלה והן החלטת הועדה המחוזית מיום 11.7.2010, כיוונו לכך שבאזור חוף פלמחים, בתחום התכנית בר/ 236 בה מוצע כפר הנופש, לא יוקם כפר נופש, וזאת יש להבטיח כעת".

במקביל, פנתה השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, בראשותם של ח"כ חנין, לשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, בבקשה לפעול בהקדם לביטול תכניות הבנייה בחוף. "כיושבי ראש השדולה הסביבתית חברתית בכנסת פעלנו רבות, בשיתוף הציבור הרחב, לביטול תוכנית כפר הנופש והשבת חוף פלמחים לציבור. לשמחתנו, ממשלת ישראל, בהובלתך, אימצה את עמדתנו וקראה לוועדה המחוזית לבחון שנית את הנושא. אולם, התוכנית להקמת כפר הנופש טרם בוטלה, למרות שרשות הטבע והגנים כבר הכינה תוכנית לשינוי הייעוד של החוף מכפר נופש לגן לאומי. אנו מודעים לעובדה כי לא נמצא מקום חלופי להקמת כפר הנופש, אולם אין פירוש הדבר שכפר הנופש יוכל לקום על החוף במיקומו הנוכחי. אנו פונים אליך להמשיך ולפעול בהקדם לביטול התוכנית להקמת כפר הנופש במיקומו הנוכחי, ולאשר את תוכנית הגן הלאומי במקומו.