אמל מורקוס: החירות היא נקבה

מאת לילך ובר

 

"לפני שנרצחה היא כבר לא הייתה בין החיים" היא השורה הפותחת בשיר מחאה נגד אלימות כלפי נשים, בביצוע אמל מורקוס ולהקת DAM, אשר זכה תוך שלושה ימים במעל ל-50,000 צפיות ברשת.

 

השבוע עלה ברשת קליפ עשוי היטב לשיר מאת הזמרת אמל מורקוס ולהקת DAM. בתזמון מדויק, חבריו של הסולן תאמר נאפר הפיצו בו-זמנית בפייסבוק את הקליפ המגנה אלימות נגד נשים. אחרי השיתוף הראשוני, לא הייתה שום סיבה שהקליפ לא יהפוך ויראלי ויופץ לכל עבר.

אמל מורקוס (צילום: אל אתיחאד)

 

השיר "לו הייתי יכולה לחזור בזמן" מביא את סיפורה של צעירה, אשר מתכננת לברוח מבית הוריה. היות וטיסתה מתעכבת, בריחתה הקרובה נגלית לבני משפחתה. אביה ואחיה לוקחים אותה למטע, יורים בה וקוברים אותה. הסיפור מסופר מהסוף להתחלה, "הכדור נפלט מהמצח ונבלע אל תוך האקדח".

ביום שישי בשבוע שעבר (9.11) ראיינה מורקוס את חברי הלהקה בתוכניתה ברדיו א-שמס לקראת אלבומם החדש "נרקוד דבקה על הירח", אשר השיר "לו הייתי יכולה לחזור בזמן" הוא סינגל מתוכו. זוהי סגירת מעגל, שכן פגישתה הראשונה עם שלישיית ההיפ-הופ מלוד הייתה כאשר ראיינה אותם לפני כעשור, לתוכנית בשפה הערבית "ילדי השכונה" בטלוויזיה החינוכית.

אמל מורקוס סיפרה השבוע ל"זו הדרך" כי הגיבה בשמחה רבה כשחברי הלהקה פנו אליה ליצור יחד שיר המגנה אלימות נגד נשים. "לא רק בחברה הערבית, בכל החברות, הנשים הן קורבנות", אמרה. " DAMתמיד נאבקו בצורה ישירה ואמיצה כלפי תופעת האלימות נגד נשים. אנחנו מגיעים מרקעים מוזיקליים שונים, אבל האמירה החברתית היא אחת. אנחנו דוגלים באמנות ככלי לשינוי חברתי".

להקת DAM היא אחת מחלוצות ההיפ-הופ בעולם הערבי, ואילו אמל מורקוס ידועה בזכות מוזיקה פלסטינית מקורית, המשלבת פופ ערבי עם מלודיות מזרחיות. מורקוס שרה משיריהם של תאופיק זיאד, מחמוד דרוויש, פדווא טוקאן ושירים פרי עטה.

אמל מורקוס וחברי הלהקה נפגשו פעמים רבות במופעים של חד"ש ובפעילויות פוליטיות-אמנותיות נוספות. את השיר הקליטו בהתנדבות, ללא תמיכה מסחרית, ועם הרבה עזרה מחברים. על מנת להפיק את הקליפ המושקע, המתינו לקבלת תקציב מארגון האו"ם לסיוע לנשים.

אמל מורקוס לא הופתעה ממספר הצפיות והשיתופים הרב לו זכה השיר. "אני המומה, אבל מצד שני לא מופתעת. זה מראה את הצמא של כולנו לאמירות מהסוג הזה ולפירות של עבודה שמלאה באמת פנימית. אנחנו מלאים בתקווה. אם יש כל כך הרבה תומכים, אז יש תקווה. אנחנו מוצפים בפרגון בימים האחרונים". "יש מחאה מצד מנהיגים פוליטיים וחברי כנסת, הפגנות ועמותות, אבל זה עוד ערוץ אמנותי חשוב של אמנים ידועים, שמגייסים תמיכה של הרבה צעירים וצעירות. החברה מקשיבה לנו כי היא מכירה את הרצון שלנו בחברה טובה יותר. לכולנו אחריות לילדים".

בתה בת ה-22 של מורקוס השתתפה אף היא בקליפ, בכיכובה של השחקנית סמאא ואקים. הנרטיב הקולנועי של השיר מקבל ויזואליזציה מרשימה בבימוים של סוהיל נפאר, חבר הלהקה, והבמאית הפלסטינית ג'קי סאלום, שחיה בארה"ב.

 

לצפייה בקליפ:

http://tinyurl.com/dam2012murkus

 

הכתבה פורסמה בגיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/http://maki.org.il/images/stories/zo/2011/zoohaderech.pdf