מצרים: רבבות מפגינים נגד המשטר למרות עשרות ההרוגים

 

נאומו של נשיא מצרים חוסני מובארק הלילה (בין ששי לשבת) בו הוא הודיע על התפטרות הממשלה לא הפסיקה את המחאה ורבבות מפגינים ברחובות המדינה – חרף העוצר שהוטל על ידי המשטר. בכיכר תחריר שבמרכז קהיר התקבצו כחמישים אלף איש שצעקו: "העם רוצה להפיל את הממשלה" ו"לך-לך מובארק". המפגינים טיפסו על הטנקים והנגמ"שים של המשטרה, צועקים "הצבא איתנו" וחלקם אף מתחבקים עם החיילים שהקפידו שלא להיראות עם נשק בגלוי. כך מסר אחה"צ העיתון הצרפתי "הומניטה".

 

 

ההפגנות אתמול, ששי, במרכז קהיר (צילום: הומניטה)

בשעות הצהריים התגברו המחאות וקריאות הזעם בכל ערי מצרים, אולם עד כה החיילים עומדים מהצד ולא מתעמתים עם המפגינים, אלא מסתפקים בחסימת מספר דרכים המובילות לבניינים מרכזיים של הממשל. אלפים ניסו בשעות הערב להיכנס בכוח לבניין משרד הפנים. זאת, לאחר שמפגינים נוספים הציתו אמש את מטה מפלגת השלטון וניסו להיכנס לבניין הטלוויזיה – בו חיילים מנעו בכוח את כניסתם.

קיימים דיווחים סותרים באשר לכמות ההרוגים והפצועים כתוצאה מהמחאות במצרים נגד המשטר הפרו-אמריקאי. גורמי רפואה דיווחו לסוכנות הידיעות אי-פי כי מניין ההרוגים מאז שהחלו ההפגנות עלה ל-45, 38 מהם נהרגו ביומיים האחרונים. רשת אל-ג'זירה מסרה כי שלושה בני אדם נהרגו בעת שמפגינים ניסו היום להיכנס למשרד הפנים המצרי בבירת מצרים. מפלגות האופוזיציה מסרו ש"מאות נהגרו". כמו כן, דווח על כ-2,000 בני אדם שנפצעו במהלך ההפגנות.

מנהיגי האופוזיציה במצרים הודיעו היום כי התפטרות הממשלה אינה נותנת למענה לדרישות המפגינים – "הדרישה היא לא פחות מהדחתו של מובארק, ושינויים בכל שיטת הממשל", אמרו לסוכנויות הידיעות.

 

תמיכה במפגינים בעולם

 

בבירות רבות בעולם הביעו מפגינים תמיכה במחאות במצרים. גם בישראל נערכו אמש משמרת מחאה קטנה מול שגרירות מצרים ברחוב בזל בתל-אביב והיום בשעות הערב נערכו עצרות, מטעם חד"ש, בגליל. בהמשך השבוע יתקיימו אירועי מחאה נוספים על פי החלטת ראשי חד"ש שהשתתפו בסמינר שנערך אתמול והיום בעיר נצרת.

 

נשיא ונצואלה, הוגו צ'אבס, אמר הלילה (ששי) בנאום טלוויזיוני, כי מפגינים השתלטו לזמן קצר על שגרירות מצרים בקראקס, בירת ונצואלה. לדברי צ'אבס, המפגינים נכנסו לבניין השגרירות ללא שימוש באלימות, על מנת לאסוף מסמכים, ולאחר מכן השתלטו על השגרירות. צ'אבס אמר כי המפגינים עזבו לאחר ששוחחו עם שר החוץ של ונצואלה, ניקולאס מאדורו.

 

הפגנת תמיכה במפגינים המצרים תתקיים מחר בשעה 12 בצהריים בכיכר הפרלמנט בלונדון אנגליה. ארגוני עובדים וסטודנטים תכננו כבר מספר שבועות לערוך הפגנות בכל רחבי הממלכה במחאה על הקיצוצים בתקציבי החינוך והעלאת שכר הלימוד באוניברסיטאות, כששתי ההפגנות המרכזיות אמורות להיערך במנצ'סטר ובלונדון. גם וושינגטון, פאריס, ברלין, רומא ואתונה נערכו הפגנות תמיכה בהתקוממות העממית המצרית.

 

לדיווחים שוטפים על ההפגנות במצרים, באתר אל-ג'זירה (בערבית):

http://www.aljazeera.net/portal