תקווה לסוריה: הפסקת האש היא צעד לקראת סיום הסכסוך המדמם

בשיחות הפסגה בין הנשיא פוטין והנשיא אובמה, שנערכו בשבוע שעבר בסין במסגרת כינוס הפסגה של 20 המדינות העשירות, הושגה פריצת דרך שאפשרה השגת הסכמה בדבר הפסקת אש בסוריה מיום ב' השבוע, עם תחילתו של החג המוסלמי עיד אל אדחה.

2016-09-11_200800

חילוץ ילדה מהפצצות בסוריה המדממת (צילום: האומות המאוחדות)

 

בהמשך לשיחות אובמה-פוטין, דנו שרי החוץ של שתי המדינות – ג'ון קרי האמריקאי וסרגיי לברוב הרוסי, בנושא סוריה בפגישתם בז'נבה. ב-9.9 פורסם, כי בשיחות אלה הגיעו שתי המעצמות להסכם בדבר הפחתת האלימות בסוריה ובדבר ריכוז המאמצים הצבאיים שלהן במערכה מול הכוחות האיסלמיסטיים – דאעש וג'בהאת של נוסרה. כן הוסכם לגבי מתן אפשרות להגשת סיוע הומניטרי לאוכלוסייה האזרחית.

ההסכם הרוסי-אמריקאי הנוכחי אינו הראשון מסוגו. כזכור, בפברואר הושג במינכן הסכם דומה, אשר החזיק מעמד שבועות אחדים. אולם להסכם הנוכחי יש ייחוד מסוים: הוסכם בו, כי ככל שהפסקת האש תימשך, יקימו ארצות-הברית ורוסיה מרכז ביצוע משותף, אשר יאפשר תיאום פעולות בין חילות האוויר של שתי המעצמות הפועלים בתחומי סוריה.

אם אכן יוקם מרכז משותף כזה, תצטרך ארה"ב לפעול בקרב ארגוני המורדים הנתונים למרותה, אותם ארגנה וחימשה, כך שלא יפעלו באותם שטחים שבהם פועל הארגון האיסלמיסטי ג'בהאת אל נוסרה. אם הבידול הנדרש הזה לא יקרה, יש להניח שלא תמומש התכנית בדבר מרכז ביצוע משותף.

לכך יש להוסיף, כי תיאום צבאי, עם כל חשיבותו, אינו מספיק להשגת פתרון מדיני בסוריה. נכון  לעכשיו  נראה,  כי אובמה ויתר על דרישתו, שהייתה גם דרישת המורדים שבשליטתו, לסילוקו של הנשיא אסד לפני כל דיון. אולם בכך לא די. כשתושג הורדת הלהבות, תעמוד במלוא חריפותה השאלה בדבר הפתרון המדיני: האם חלוקת סוריה ליחידות טריטוריאליות עדתיות, כפי שמתכננים בפנטגון, או הגנה על אחדותה הטריטוריאלית וקיום בחירות שבהן יבחרו אזרחי סוריה בנשיא, כדרישת שלטון אסד.

ההסכם שהושג בז'נבה עשוי להיות צעד בדרך לסיומה של המלחמה המדממת בסוריה, הנמשכת כבר חמש שנים, ואשר גבתה את חייהם של חצי מיליון איש והפכה מיליונים לפליטים, ולהשגת פתרון מדיני שיאפשר את שיקומה.

ת"ג

המאמר פורסם בגיליון 'זו הדרך' האחרון