תושבים הפגינו ברמת הגולן נגד הכיבוש הישראלי ולציון 39 שנה לשביתה הארוכה

תושבים ערבים-דרוזים ברמת הגולן שתחת כיבוש ישראלי הפגינו אתמול (ראשון) לציון 39 שנה לשביתה הארוכה שפרצה ב-14 בפברואר 1982. המפגינים, ובידיהם דגלים סורים, צעדו ממג'דל שמאס לעבר הגבול וקראו קריאות נגד הכיבוש הישראלי. הפגנה נוספת נערכה בקוניטרה שבצד הסורי של הגבול.

תושבים מפגינים במג'דל שאמס, אתמול, נגד הכיבוש הישראלי (צילום: גולן טיימס)

 

באוגוסט 1980 חוקקה הכנסת חוק, שאיפשר לתושבי הגולן הסורים לקבל אזרחות ישראלית. במקביל, פתחו השלטונות הישראליים במסע, שמטרתו הייתה לפתות את תושבי הגולן לקבל אזרחות ישראלית ותעודות זיהוי ישראליות. רק דרוזים מעטים נענו ליוזמה זו וקיבלו אזרחות ישראלית. רוב הדרוזים תושבי הגולן החליטו להישאר נאמנים לאזרחותם הסורית. בכינוס פומבי במג'דל א-שמס התקבלה החלטה, לפיה מי מהם שיקבל אזרחות ישראלית –  יוטלו עליו חרם ונידוי חברתי.

במטרה לשבור את רוחם של התושבים הדרוזים, עצרו שלטונות הכיבוש הישראליים ב-31 במאי 1981 חמישה ממנהיגיהם והוציאו צווי הגבלה לחמישה אחרים. עקב זאת, נערכה ב-3 ביוני שביתה כללית ראשונה של הדרוזים, תושבי הגולן. עד אוקטובר 1981, רוב אלה שקיבלו תעודות זהות ישראליות החזירו אותן. בדצמבר 1981, גמלה אצל בגין ההחלטה לספח את רמת הגולן. בגין הטיל על היועץ המשפטי לממשלה לנסח את החוק הדרוש במהירות. הליכי החקיקה הושלמו תוך יום אחד, וחוק סיפוח הגולן אושר ברוב גדול.  החוק החדש קבע שהגולן הסורי, שנכבש ביוני 1967, הוא חלק ממדינת ישראל והחיל עליו את המשפט והמנהל הישראלי.

סיפוח הגולן היה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי. מועצת הביטחון של האו"ם הכריזה עליו כבלתי-חוקי, ושום מדינה ממדינות העולם לא הכירה בו, חוץ ממשלת טרמאפ האמריקאי. בעקבות הסיפוח, חויבו הדרוזים לשאת תעודות זיהוי ישראליות. בתגובה פתחו הדרוזים ב-14 בפברואר 1982 בשביתה, אשר לוותה בהפגנות. ממשלת בגין הטילה ב-25 בפברואר סגר צבאי על כפריהם, אסרה על כניסת צוותים רפואיים ועיתונאים, וניתקה את הקשר הטלפוני. תעודות זיהוי שחולקו הועלו באש, תוך הפרת העוצר.

נציגי המפלגה הקומוניסטית הישראלית וחד"ש בכנסת היו היחידים שהוקיעו את סיפוח הגולן, את הסגר ואת הניסיון לכפות אזרחות ישראלית. השביתה של כפרי הדרוזים הסתיימה כעבור שישה חודשים (ב-22 ביולי 1982) בתנאים הבאים: ממשלת בגין נסוגה מדרישתה שהדרוזים יקבלו אזרחות ישראלית. אך היא הצליחה לכפות עליהם לשאת תעודות זיהוי ישראליות (כחולות), עם הכיתוב "אזרחות לא מוגדרת".