בכיר במשרד הבריאות: ללא חיסונים לפלסטינים לא נצליח להשתלט על מגפת הקורונה

דיון סוער נערך הבוקר (שני) במסגרת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת שהתכנסה על מנת לדון בסוגיית העברת החיסונים לרשות הפלסטינית. במהלך הדיון חשף מנהל המחלקה הבינלאומית במשרד הבריאות, ד"ר אשי שולמן, כי "מאות חיסונים נזרקים לפח מדי יום". הוא הסביר כי "מקום שבו נזרקו חיסונים הוא מקום שקופות החולים סובלות מאנשים שקבעו תור אך לא הופיעו, וגם עם זה יש דרך להתמודד". לדבריו ללא חיסון התושבים הפלסטינים ברצועת עזה ובגדה המערבית "לא נצליח להשתלט על המגיפה". הוא הוסיף כי רק צוותי רפואה פלסטינים חוסנו בגדה ו"אף חיסון לא הועבר נכון לרגע זה לעזה".

עובד אונר"א ברצועת עזה מסביר לעוברת אורח איך להתגונן בפני הקורונה (צילום: ארגון הבריאות העולמי)

 

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה האוזר (תקווה חדשה) תקף את ח"כ אחמד טיבי (תע"ל – הרשימה המשותפת), לאחר שזה הראשון התייחס לנושא החיסונים לשבויים ולחטופים הישראלים בעזה, ביניהם הישאם שעבאן א־סייד, האזרח הבדואי שנכנס לרצועת עזה בתחילת אפריל 2015. "יש אזרחים ישראלים בעזה שהצלב האדום לא יכול לראות. אני מחויב לדאוג קודם כל לאזרחים ישראלים. איך תבטיח שהחטופים יקבלו את החיסונים? אזרח בדואי חטוף, נגד החוק הבינלאומי! בחור בדואי חטוף ואתה לא עשית שום דבר למען אזרחי ישראל".

על כך הגיב ח"כ עופר כסיף (חד"ש – הרשימה המשותפת) "מבחינה ערכית, מוסרת החוק הבינ"ל, בג"צ ובתי המשפט, ישראל היא הכוח הכובש. האמירות שישראל יצאה מעזה הן מופרכות, היא שולטת בכל העברת המשאבים ויש לה אחריות לתושבים בעזה. לישראל יש אחריות לספק לה חיסונים, בין אם ממקור שלישי ובין אם באופן ישיר. לפי סעיף 38 לאמנת ז'נבה יש חובה לספק לתושבים מוגנים שירותים המשתווים לנתיניה של המעצמה הכובשת".

עוד הדגיש ח"כ כסיף "על המעצמה הכובשת חובה, לא זכות, לספק בריאות לנתיניה. יש לה גם חובה להבטיח מניעה של מחלות מדבקות. בג"צ נתן פסיקה על בסיס החלטת מומחים כי ישראל והשטחים הכבושים הם יחידה אפידמיולוגית אחד. על כן, כל דיון שכופר בחובתה של ישראל לספק חיסונים לכל תושבי השטחים הכבושים הפלסטיניים גם פוגע בישראלים".

בתום הישיבה צייץ ח”כ כסיף בחשבון הטוויטר: "יצאתי כעת מדיון מזעזע בוועדת החוץ והביטחון, בו קראו חברי כנסת למנוע חיסונים ממיליוני אזרחים בעזה. נאמר זאת באופן הברור ביותר: מניעת טיפול רפואי היא פשע מלחמה, עבירה על החוק הבינלאומי, אבל חמור מכך – עמדה אנטי אנושית שפוגעת בכל בן אנוש".

יצוין שפורום מדיניות בנושא עזה של ארגון גישה יקיים מחרתיים, ביום רביעי הקרוב, בשעה 19:00 דיון מקוון תחת הכותרת "חיסונים לכל: על חובות ישראל כלפי האוכלוסייה הפלסטינית בשטחים הכבושים". הדיון בהשתתפות ח"כ עאידה תומא-סלימאן (חד"ש – הרשימה המשותפת), ע'אדה מג'אדלי (רופאים לזכויות אדם), עו"ד מונא חדאד (גישה) ואבי דבוש (רבנים לזכויות האדם).

 

הדיון המקוון פתוח לציבור הרחב, קישור להתחברות:

https://zoom.us/j/96696173990