שנה לרעידת האדמה הקטלנית בטורקיה: הניצולים עדיין ממתינים לסיוע ממשלתי

בשבוע שעבר ציינו תושבי דרום טורקיה מלאות שנה לרעידת האדמה הגדולה שפקדה את המדינה ב-6 בפברואר 2023. לפי הנתונים הרשמיים שפרסם משרד הפנים הטורקי, ברעידת האדמה נהרגו 53,537 איש, ו-107,213 נוספים נפצעו. כן נהרסו 680,000 בתים, וכשלושה וחצי מיליון איש פונו מהאזור.

שנה לאחר האסון, עדיין מתגוררים 691 אלף תושבים במחנות עקורים הבנויים ממכולות. במחוז הטאי, שנפגע באופן הקשה ביותר ברעידת האדמה, למחצית מהמשפחות אין גישה למים נקיים – כך דיווח העיתון "דובאר". בדו"ח של האגודה הרפואית הטורקית, שפורסם החודש, נכתב כי שליש מהמשפחות במחוז סובלות מחוסר ביטחון תזונתי. עוד התריע הדו"ח על ריבוי בעיות התפתחות בילדים מתחת לגיל 5, שרבים מהם נמוכים יותר מהממוצע כתוצאה מתזונה לקויה.

שורדי רעידת האדמה – הקטלנית ביותר מסוגה בהיסטוריה המודרנית של טורקיה – סובלים במקביל מעלייה תלולה בשיעור התחלואה כתוצאה מזיהום אוויר. פינוי ההריסות, שעדיין לא הושלם, נעשה ברובו ללא פיקוח וללא עמידה בתקני בריאות ובטיחות. הטמנה לא מקצועית של פסולת גורמת לעננת אבק קבועה מעל העיר אנטקיה, שזיהום האוויר בה הוא החמור ביותר בטורקיה.

האגודה הרפואית הטורקית מעריכה, כי מעל חצי מיליון טונות אסבסט התפזרו באוויר בעקבות רעידת האדמה ופינוי ההריסות. כתוצאה מכך עלול שיעור החולים בסרטן לעלות פי 50. תושבים רבים טוענים כי חלה עלייה חדה גם בשיעור ההתאבדויות, אך הרשויות מסרבות לפרסם נתונים רשמיים בנושא.

יום זעם נגד הממשלה

הסיוע הדל שמגישה ממשלת טורקיה לתושבי דרום המדינה אינו עומד בפרץ. בעקבות רעידת האדמה, התייצב הנשיא ארדואן מול המצלמות והבטיח לבנות 319 אלף בתים חדשים תוך שנה. בינתיים נבנו רק 75 אלף בתים – פחות מחמישית ממה שהובטח. הגדיל לעשות שר הבינוי הטורקי, חבר מפלגת השלטון, שאמר בראיון טלוויזיוני כי קורבנות רעידת האדמה "אסירי תודה" על בתיהם שנהרסו, משום שהבתים החדשים שבונה עבורם הממשלה הם באיכות טובה יותר. דבריו עוררו, כצפוי, זעם רב בקרב האזרחים שהופקרו בידי ממשלתם.

יום השנה לרעידת האדמה, 6 בפברואר, צוין השנה במחוזות הדרום כיום זעם נגד הממשלה. מסיבה זו אסר מושל מחוז מלטיה, חבר מפלגתו של ארדואן, על קיום אירועי הנצחה לקורבנות רעידת האדמה. לפי החלטת המושל, רק מוסדות רשמיים הורשו לקיים אירועים בין 5 ל-7 בפברואר. האיסור בא בתגובה להקמתה של "ברית 6 בפברואר" – קואליציה של מפלגות, איגודים מקצועיים וארגוני חברה אזרחית הפועלים במחוז, שביקשה לערוך אירוע הנצחה לקורבנות האסון.

הפגנות למרות האיומים

בשל הבחירות המקומיות הקרבות בטורקיה שייערכו ב-31 במארס, השלטון עוין במיוחד גילויי מחאה. בתחילת החודש ביקר ארדואן במחוז הטאי שבו אוכלוסייה כורדית וערבית ניכרת, ואשר בראשו עומד כיום פוליטיקאי מהאופוזיציה. בנאומו איים ארדואן על תושבי המחוז, והבהיר כי אם ברצונם לקבל תמיכה ממשלתית – עליהם להצביע למועמד של מפלגת השלטון. "אומר לכם את האמת: אם הממשל המרכזי והמקומי לא ישתפו פעולה, שום דבר לא יגיע למחוז. האם הטאי קיבלה משהו?", אמר.

אך האיסורים והאיומים של ארדואן ונציגיו לא הועילו: ב-6 בפברואר הפגינו המונים בערים שונות בדרום טורקיה במחאה על הפקרת האזור בידי השלטון. ההפגנה הגדולה ביותר נערכה בהטאי, שם צעדו אלפים לצלילי תזמורת מקומית שניגנה שירים טורקיים, כורדיים, ערביים וארמניים. הסיסמאות הבולטות ביותר היו: "לא שוכחים, לא סולחים", וכן "האם מישהו שומע אותי?", כפי שזעקו לכודים תחת ההריסות בעקבות רעידת האדמה. המפגינים הפנו את כעסם הן כלפי השלטון והן כלפי נציגי מפלגת האופוזיציה הגדולה, אשר ביקשו להצטרף להפגנה. במהלך ההפגנה התעמתו המפגינים עם המשטרה ופרצו מחסום שזו הקימה במטרה להפרידם מקבוצת מוחים נוספת. עיי החורבות ומחנות העקורים בהטאי ובמקומות נוספים עדיין בולטים לעין – ויחד עמם גואה הזעם כלפי הממשלה.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/119115