שוטרים הדפו בכח עשרות רופאים אמריקאים ואירופאים שניסו להיכנס למחסום ארז

 

כוחות צבא ומשטרה הדפו בכח, אתמול (יום א') בשעות הצהריים, עשרות רופאים אמריקאים ואירופאים שהתדפקו על שערי מחסום ארז בכניסה הצפונית לרצועת עזה וביקשו לאפשר להם להגיע לוועידה אקדמית שנועדה להתקיים בעיר עזה היום ומחר. השוטרים וחיילי משמר הגבול הפעילו כח רב ודחפו לאחור את הרופאים ואנשי בריאות הנפש, אשר קראו "תנו לנו לעבור! תנו לתושבי עזה לחיות!" והניפו שלטים בהם נכתב "האם ועידה אקדמית פוגעת בביטחון מדינת ישראל? האם אנשי בריאות מסכנים אתכם?" וכן "חומות נגד גשרים".
 
במקום נכחו רופאים, פסיכיאטרים ואחיות מארה"ב, קנדה, בריטניה, דנמרק, נורבגיה, ספרד איטליה וארצות נוספות. בלטו ביניהם קבוצה מאורגנת של אנשי בית הספר לרפואה באוניברסיטת הרווארד בארה"ב. עמם היו גם עשרות פעילי שלום ישראלים מן הקואליציה נגד המצור על עזה, אשר באו בשיירת מכוניות מתל אביב, כולל פעילים בקואליציית הנשים לשלום, חד"ש ומק"י. במקום היו גם צעירים מקבוצת "השמיניסטים" המסרבים להתגייס לצבא כיבוש. רז בר דוד ורון, צעירה חברת הקבוצה העומדת להיכנס לכלא הצבאי בשבוע הבא בשל סירובה להתגייס, אמרה כי מה שראתה מהתנהגות המשטרה והצבא חיזק את סירובה להתגייס.
 
לאחר שנדחקו הרחק מעשרי מחסום ארז קיימו הרופאים ותומכיהם הישראלים עצרת מאולתרת מול החומות המקיפות את עזה. שתי נציגות הקבוצה, רופאה מארה"ב ואחות בריאות נפש מנורבגיה, אמרו כי 120 רופאים ואנשי בריאות נפש באו לארץ בגלל תחושה עמוקה של דאגה וחרדה לנוכח האסון ההומניטרי המתרחש ברצועת עזה, אשר הקהילה הבינלאומית מתייחסת אליו באדישות. "העובדה שכניסתנו נמנעה בידי שלטונות ישראל רק מגבירה את החרדה שלנו, כנראה שיש דברים שהם לא רוצים שנראה ונספר עליהם כשנחזור לארצותינו". הן קראו להסיר את המצור הישראלי על רצועת עזה. "אנו הוזמנו בידי הפלסטינים ורק הפלסטינים צריכים להחליט אם אנו או כל אחד אחר יכנס לרצועה. ישראל לא צריכה להיות השולטת על מי שנכנס ויוצא."
 
הדוברות דחו על הסף את טענת שלטונות הצבא, ששודרה ב"קול ישראל" כאילו אורגנה הועידה בידי הממשלה שהוקמה ברצועה בעקבות הפיכת החמאס. "מדובר בוועידה אקדמית המאורגנת בידי ארגון בריאות הנפש ברצועת עזה, שהוא ארגון רפואי שאינו קשור למפלגה או ממשלה כלשהיא. כמו כן, הוועידה נערכת תחת חסות ארגון הבריאות העולמי.
 
כאמור, הוועידה האקדמית תתקיים, אבל ברמאללה, היום ומחר (שני ושלישי 27-28 באוקטובר), עם סדר היום המקורי שנקבע וההרצאות כפי שתוכננו, כאשר בכל מהלך הוועידה יתקיים קשר וידאו רצוף בין רמאללה לעזה.