שוב הרסו בתים של תושבים בדואים בנגב

"שוב המדינה הורסת בתים של תושבים בדואים ומותירה משפחות שלמות ללא קורת גג באמצע החורף". כך מסרה הערב יעלה רענן, דוברת המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים. בכפר ביר הדאג' המדינה הרסה היום ארבעה בתים ובכפר בוואדי משש הרסו עוד בית והשאירו עוד משפחה עם 10 ילדים ללא גג. המדינה הכירה בכפר ביר הדאג' לפני מספר שנים והוא נמצא כ-40 ק"מ דרומית לבאר שבע. 

רוב תושבי ביר הדאג' מתקיימים מחקלאות, בעיקר מגידול צאן. לאחר ההכרה בכפר הם התחילו במשא ומתן על תכנון הכפר, הכולל כמה אדמות יעמדו לרשותם בכדי לאפשר את גידול הצאן, מקור המחיה היחיד כמעט. אין מקורות פרנסה נוספים באזור. על פי מומחים במשרד החקלאות יש צורך ב 12 דונם למשק בכדי לגדל כבשים עם רווח כלשהו. המדינה הציעה לתושבי הכפר 4 דונם למשפחה, ללא יכולת הרחבה בעתיד. מנהיגות הכפר הבינה שאם יסכימו, הם חורצים את גורל התושבים לעוני עמוק ולתסכול. מנהיגות הכפר נאבקת בעיקשות על קרקעות לדירי הכבשים ועל מים במחיר המופחת המשלמים חקלאים. בינתיים – המדינה מסרבת, ובכדי "לשכנע" את תושבי הכפר – הורסת בתים.

אתמול ישבו חברי ועד הכפר עם ממונה על המחוז של משרד החקלאות כי הבינו שקיימת סכנה להרס בתיהם. בתום ישיבה סוכם שימשיכו בדיונים עם כל הגורמים הקשורים לתכנון הכפר. אך, הממונה על המחוז אמר שלא יכול לעצור את הריסת הבתים.

רענן קראה: "הביעו את מחאתכם וכתבו – לראש הממשלה, ליועץ המשפטי לממשלה. שאלו אותם מדוע אין מאפשרים משא ומתן אמיתי, ללא חרב ההריסות. שאלו אותם מדוע אין נותנים אדמות ומים ביד רחבה, לאפשר קיום בכבוד, במקום בו אין מחסור לא באדמות ולא במים מליחים לחקלאות. שאלו אותם מדוע מחלקים את המשאבים הללו ביד כל כך רחבה ליהודים במקום. שאלו אותם מדוע כבר אינם מכבדים את המלצות וועדת גולדברג, הקוראות לא להרוס בתים לפני סיום המשא ומתן". ניתן לשגר מחאות לראש הממשלה, אהוד אולמרט: פקס: 02-6513955.  גם ב – Pmo.heb@it.pmo.gov.il וליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז: פקס: 02-6467001