שביתה כללית בצרפת: 1.8 מיליון עובדים וגמלאים הפגינו נגד ממשלת מקרון

שבועיים אחרי שהתחילה, שביתת המחאה וההפגנות ההמוניות נגד התוכנית לרפורמה הניאו-ליברלית בצרפת צוברת תאוצה ואתמול (שלישי) הגיעו לשיא נוסף. 1.8 מיליון עובדים, ביניהם מורים, נהגי הרכבת, נוטריונים ועורכי דין, וגם טייסים ורופאים יצאו לרחובות והפגינו נגד התוכנית, האיגודים דיווחו כי קרוב ל-600 אלף בני אדם יצאו לרחובות בפריז. כך מדווח הבוקר העיתון הקומוניסטי "הומניטה".

במהלך הפגנה נגד הנשיא הימני עמנואל מקרון, "נשיא העשירים" שמכונה על ידי העיתונים,  בעיר נאנט, המשטרה עשתה שימוש בירי גז מדמיע נגד כ-30 אלף מפגינים שנכחו בהפגנה שתוכננה על ידי איגודי העובדי, אחרי שרק בחודש שעבר העיר נאנט הפכה למוקד לעימותים בין כוחות המשטרה לבין מפגינים.

ההפגנות נערכו יממה לאחר שראש נציבות הפנסיות בממשלת צרפת, ז'אן-פול דלבוי, התפטר בעקבות דיווחים בכלי התקשורת על שהוא לא הצהיר בפומבי על תפקידיו בשכר במקביל לתפקידו בממשלה – דבר האסור על פי חוק.

מפגינים במרכז פריז, אתמול בשעות הצהריים (צילום: הומניטה)

 

ההתפטרות הגיעה ברגע מכריע עבור הנשיא מקרון, שממשלתו נמצאת בעימות מול האיגודים המקצועיים המובילים את השביתות וההפגנות נגד הרפורמה שהוא מוביל במערכת הפנסיה. בהצהרה שמסרה הנשיאות הצרפתית נאמר כי היא מקבלת את התפטרותו של דלבוי, שאותה הגיש כדי שלא לפגוע בעבודת הממשל. "הנשיא משבח את מחויבותו האישית ואת עבודתו על רפורמת הפנסיה", נמסר. "התפטרותו מאפשרת את הבהרת המצב". הלחץ גבר עליו בשבוע האחרון בגלל ניגוד אינטרסים, לאחר שנחשף כי הוא לא גילה שהחזיק ב-13 תפקידים, כולל בתפקיד ניהולי בחברת פנסיה, שיכולה להפיק תועלת מהרפורמה. דלבוי אמר שזו הייתה טעות שלא לחשוף את תפקידיו. כמה שרים הגנו כשאמרו שהוא "פעל בתום לב". התפטרותו של הנציב היא מכה כפולה עבור מקרון: הוא היה הגורם החשוב ביותר בעיצוב רפורמה, וגם אחד מבעלי בריתו הנאמנים ביותר של נשיא צרפת, ואחד הבודדים בעלי ניסיון בממשלה.

יצוין השביתות הנרחבות נמשכות ומרבית שירותי הרכבות נותרו מושבתים, עם המשך הכאוס התחבורתי ברחבי צרפת. האיגודים הגדירו כל ניסיון להעלאות את גיל הפנסיה כ"קו אדום" והם קראו לחבריהם – רופאים, מורים, עורכי דין ואחרים – להצטרף למחאה, אחרי שהממשלה הציגה את התכנית שלה בשבוע שעבר.