שבועיים לשביתה הכללית ולמרד עממי: כשל הניסוי הניאו-ליברלי במעבדת קולומביה

המרד העממי בקולומביה נגד הנשיא איוון דוקה וממשלתו הימנית נמשך. ב-28 באפריל הכריזו האיגודים המקצועיים שביתה כללית. במקביל נערכו הפגנות המוניות שהחלו במחאה נגד רפורמת מס ניאו-ליברלית שיזם הנשיא. מטרתה של הרפורמה: הטלת מחירו הכלכלי הכבד של משבר הקורונה על כתפי העובדים.

כוחות משטרה (בצדה הימני של התמונה) מנסים למנוע כניסת מפגינים לעיר מדיין. לידם גרפיטי ענק בו נכתב: "המדינה רוצחת את אזרחיה" (צילום: שבועון המפלגה הקומוניסטית הקולומביאנית)

הנשיא דוקה הימני-קיצוני, חבר קרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא המנהיג הראשון של מדינה קפיטליסטית שנקט צעד של הידוק החגורה. המהלך מגלם את הדילמה העומדת בפני ממשלות בורגניות רבות בעולם ובאמריקה הלטינית בפרט. כלכלת קולומביה צומצמה ב-7% ב-2020 – כפליים מהממוצע העולמי. זאת, כאשר המדינות בעולם ממשיכות עדיין ברובן להרחיב תקציבים כדי לתמוך בנפגעי המשבר ולבסס התאוששות כלכלית.

רפורמת המס המתוכננת בוטלה כבר ביום החמישי להפגנות, ושר האוצר האחראי לה פוטר. אך המפגינים הרחיבו את דרישותיהם. עתה הם דורשים את התפטרותו של דוקה וקידום תוכנית כלכלית וחברתית כדי להתמודד עם העוני, אי-השוויון במערכות הבריאות והחינוך והאלימות המשטרתית הגואה. בין המפגינים: עובדים, חקלאים, בני העמים המקוריים, מורים, רופאים, סטודנטים, תלמידי תיכון, מובטלים, חברי האיגודים המקצועיים, עצמאים, פעילים במפלגות השמאל ובהן הקומוניסטית, גמלאים ואף סוחרים.

 

עשרות נרצחו, מפגינות נאנסו

המפגינים בערי קולומביה מספרים על שוטרים שיורים בנשק חם לעבר מפגינים לא חמושים; על מסוקים שנרעישים מעל; על טנקים שמתגלגלים בשכונות; על פיצוצים שמהדהדים ברחובות; על מעצרים המוניים ואונס מפגינות שנעצרו; על עינויים בתחנות המשטרה; ועל אימהות הבוכות על מאות בניהם שנעצרו ולא נודע מקום הימצאם. ארגוני זכויות האזרח פרסמו אזהרה ברשתות החברתיות בזו הלשון: "יש לשמור על החיים שלנו – בלילה לא מפגינים. ללא תאורה אנו הופכים למטרות קלות (לירי השוטרים). מתנגדים לממשלה הפשיסטית וממשיכים למחות".

לפי דיווחי משרד הפנים בבוגוטה, לפחות 37 בני אדם נהרגו ויותר מאלף נפצעו בעימותים בקולומביה. אך שבועון המפלגה הקומוניסטית, שפעיליה לוקחים חלק במחאות ובשביתה, מסר כי מספר ההרוגים הוא "עשרות רבות", רובם צעירים. זאת, על בסיס נתונים שאספו ארגוני זכויות אדם.

קהילות של מהגרים קולומביאנים ברחבי העולם הפגינו אף הם במהלך סוף השבוע האחרון מול שגרירויות ארצם, בסולידריות עם המפגינים במולדת. בישראל קיימו מהגרי העבודה הקולומביאנים עצרת תמיכה במאבק ביום ראשון בכיכר הבימה במרכז תל-אביב. פעילי חד"ש ומק"י הצטרפו למחאה. בין הדוברות בעצרת: שולה קשת, חברת מועצת העיר ת"א-יפו מהסיעה "אנחנו העיר".

נמרוד עובד

עוד בנושא:

נשיא קולומביה ביטל תכנית כלכלית לאחר ארבעה ימי שביתה ומותם של 21 מפגינים

מהגרי עבודה מקולומביה קיימו עצרת בכיכר הבימה בסולידריות עם המפגינים בארצם