בעקבות קריאת חד"ש: מאות הפגינו בת"א, ירושלים וחיפה בדרישה לעצור את האש

הפגנות התקיימו השבוע ברחבי הארץ נגד ההסלמה המסוכנת שמובילה הממשלה בדרום ובירושלים. מאות רבות הפגינו אמש (שלישי) בשעות הערב בתל אביב, בחיפה ובירושלים תחת הקריאה "הפסיקו את האש".

מאות התייצבו אמש מול מטה הליכוד, "מצודת זאב", במרכז תל-אביב ודרשו להפסיק את האש (צילום: זו הדרך)

 

בתל-אביב התייצבו מאות מול מטה הליכוד, "מצודת זאב". בירושלים צעדו המפגינים מרחבת המשביר הישן ועד לכיכר ציון, שם פיזרה אותם המשטרה בכוח. צעירה נעצרה. גם בחיפה פיזרה המשטרה בכוח רב הפגנה שנערכה בשדרות בן גוריון במושבה הגרמנית ו-27 מפגינים נעצרו, בהם פעילי חד"ש. בהזמנה להפגנות נמסר: "ממשלת הימין מבעירה אש בירושלים, בעזה ובדרום – היא מפציצה בעזה והורגת אזרחים וילדים, ושולחת את אזרחי ישראל למקלטים. הממשלה מגרשת את תושביה הפלסטינים של שייח' ג'ראח, מעודדת את מצעד הדגלים הגזעני והפרובוקטיבי, פוגעת בזכות הפולחן בשיא הרמדאן ומפעילה אלימות משטרה וצבא נגד מפגינים".

עוד נמסר: "בניסיון נואש לשמור על השלטון גורר אותנו נתניהו למלחמה מסוכנת שתמיט אסון על שני העמים. מלחמה תביא רק עוד הרג, סבל וכאב. אנחנו דורשות לעצור את ההסלמה. אנחנו דורשים להפסיק את האש. אנחנו דורשות ודורשים את הפתרון היחיד למצב – סיום הכיבוש, הפסקת המצור על עזה, והקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל שבירתה ירושלים המזרחית".

המשטרה הפעילה כוח רב גם בבוקר באותו יום בעת פיזור הפגנה נגד ההסלמה בדרום שנערכה בפתחה של אוניברסיטת בן גוריון בבאר-שבע. בסרטונים שצילמו פעילי חד"ש במוסד להשכלה גבוהה נראים בבירור שוטרי יס"מ המתנפלים באלימות רבה על סטודנטים – שארבעה מהם נפצעו. לעומת זאת, המשטרה לא התערבה בהפגנת מאות הסטודנטים שנערכה באותה שעה בכיכר אנטין בכניסה לאוניברסיטת תל-אביב.

נוסף על כך התקיימו במהלך השבוע הפגנות רבות ביישובים הערביים ובערים המשותפות נגד הדיכוי הברוטאלי במזרח ירושלים ונגד תקיפות הצבא בעזה. ביפו, ברמלה ובלוד הפגינו מאות תושבים ערבים נגד הכיבוש. בעקבות ההפגנות פתחו בריונים ימנים בהתקפות נגד האוכלוסייה הערבית ברמלה ובלוד, ורצחו ביריות את מוסא חסונה (25), תושב לוד. תושב נוסף כבן 20 נפצע בינוני, ועשרות מפגינים ערבים נעצרו בידי המשטרה. למחרת התערבה המשטרה במהלך מסע הלוויתו של חסונה והציתה גל של עימותים בין יהודים וערבים שנמשכו עד שעות הלילה המאוחרות.

ברהט נעצרו 15 מפגינים, ואילו בתל שבע ובשגב שלום נעצרו 20 מפגינים. באום אל-פחם נעצרו כמה מוחים בעקבות הפגנה. הפגנות גדולות נרשמו גם במרכז נצרת ובשדרות בן גוריון במושבה הגרמנית בחיפה.  בטייבה חסמו התושבים את כביש 444 הסמוך. הפגנות נוספות התקיימו בג'לג'וליה, בשפרעם, בכפר מנדא ובצומת המוביל. בכביש 4, בצומת הכניסה לפוריידיס, חסמו כ-200 מפגינים את הכביש הבינעירוני. גם בכביש 85 במועצה אזורית נחף שבצפון חסמו צעירים את הכביש.