רופאים לזכויות אדם: ישראל פותחת בית חולים שדה לפצועי עזה – מעט מדי ומאוחר מדי

ביום ששי האחרון הפגיז טנק ישראלי את ביתו של ד"ר אבו אל-עיש בעזה, הרג שישה מבני משפחתו ופצע לפחות ארבעה. הדברים תועדו בערוץ 10 בשיחת טלפון בין  אבו  אל-עיש לבין הכתב שלומי אלדר. מיד לאחר מכן דאגה ישראל לפנות חלק מבני המשפחה לבתי החולים בישראל. אמבולנסים של מד"א נכנסו לשטח עזה והוציאו ממנה את הפצועים, אשר פונו באמבולנסים ובמסוק לבתיה"ח ברזילי באשקלון ושיבא בתל השומר. כל זאת, למרות סירובה של ישראל במהלך שלושת השבועות האחרונים לבקשות חוזרות ונשנות של רופאים לזכויות אדם לאפשר פינוי פצועים לישראל באמתלות שונות, כהתניית הסיוע הרפואי בהתחייבות כספית  מצד הפלסטינים או התעקשות שללא הסכמת החמאס לא ניתן לפנות הפצועים .

הבוקר, יום א', אחרי 21 ימים של לחימה, החליטה ישראל להתחיל לסייע בטיפול בפצועים פלסטינים. משרד הבריאות הודיע כי יאפשר לפצועים מהרצועה לזכות לטיפול בבתי החולים בישראל, וכי היום ייפתח בית-חולים שדה במחסום ארז , אשר מטרתו טיפול ראשוני ומיון הפצועים .

דובר רופאים לזכויות אדם מסר כי "החלטת ישראל לאפשר פינוי פצועים לישראל מפריך את טענותיה בדבר חוסר האפשרות לפנות פצועים לישראל. הדבר אף מעיד על השימוש הציני שעושה מדינת ישראל בפינוי פצועים לצרכי פרופגנדה. כאשר ישראל זקוקה לתיקון תדמית, היא מפנה פצועים במהירות. שימוש זה מנוגד להוראות ההסתדרות הרפואית העולמית בדבר נהלים בעת קונפליקט מזויין: 'על הלוחמים ואנשי התקשורת לכבד בתי חולים ומתקני רפואה הממוקמים באזורי מלחמה. הטיפול הרפואי הניתן לחולים ולפצועים, אזרחים או לוחמים, לא ישמש לפרסום חולני או לתעמולה. יש לכבד את פרטיותם של החולים, הפצועים והמתים בכל עת'."  

רופאים לזכויות אדם מקווה ש"חולים ופצועים אכן יצאו מעזה למרכזים רפואיים בישראל או בכל מקום אחר, ולא רק למטרות תעמולה. לאחר שלושה שבועות בהם אנו קוראים להוצאת פצועים וחולים מעזה ונענים בשלילה, הגיעה העת שהמדינה תעשה זאת".