רואנדה הכחישה כי חתמה על הסכם עם ישראל לגירוש מבקשי מקלט

רואנדה מכחישה היום (שלישי) כי חתמה על הסכם סודי עם ישראל לקליטת מבקשי מקלט אפריקאים ומבהירה כי דלתותיה פתוחות בפני מי שמגיע לגבולה בהתנדבות וללא כפייה. "לנוכח שמועות שהופצו באחרונה בתקשורת, ממשלת רואנדה מבקשת להודיע שמעולם לא חתמה על הסכם סודי כלשהו עם ישראל בנוגע ליישובם מחדש של מהגרים אפריקאים", נכתב בהודעה שפרסמה (ר' צילום) ממשלת רואנדה, בעקבות ההפגנה של מבקשי מקלט מאריתריאה אתמול מול השגרירות שלה בהרצליה. בעבר אישרו בכירים בממשלת רואנדה כי מתקיימים מגעים עם ישראל על קבלת מבקשי מקלט אפריקאים. אתמול הפגינו כ-2,000 מבקשי מקלט מסודן ואריתריאה, שרובם הגיעו מדרום תל אביב וממתקן "חולות", מול שגרירות רואנדה בהרצליה פיתו.  כמו כן, כ-250 פליטים המתגוררים בירושלים הפגינו אמש מול בית הנשיא וקראו לו להתערב ולעצור את הגירוש. אל מבקשי המקלט, רבים מהם נשים וילדים קטנים, הצטרפו גם כמה עשרות אזרחים ירושלמים, בהם מספר ניצולי שואה. הם קראו "אנחנו פליטים", "כל אדם הוא אדם, אין הבדל בין דם לדם", "הגירוש הוא אסון – להכיר בפליטים זה הפתרון".

2018-01-23_200320

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר בתגובה להודעת רואנדה כי "מסכת השקרים של נתניהו נחשפת. אין באמת בדיקה של בקשות המקלט, אין באמת יעד בטוח להרחקה. אין פתרון אמיתי למצוקות דרום תל אביב. רוצים לשלוח לסכנת מוות אנשים שביקשו כאן מקלט מבלי שבקשותיהם נבדקו באמת. היום, כשאנחנו מציינים בכנסת את יום השואה הבינלאומי, אני קורא לעצור את המהלך הבלתי אנושי, בלתי מוסרי והבלתי חוקי הזה".

תנועת "עוצרים את הגירוש" הוסיפה כי "ההודעה שפורסמה על ידי ממשלת רואנדה מעידה יותר מכל על כך שכל האמירות של ממשלת ישראל בנוגע להבטחת שלומם של מי שיגורשו חסרות תוכן. המחדלים הללו יובילו למותם של אלפי בני אדם. עדיין לא מאוחר מדי בשביל ממשלת ישראל לחזור בה ולבחון את המצב".

51 מנהלות ומנהלים של מוסדות חינוך שלחו אתמול מכתב  לראש הממשלה בנימין נתניהו  ולשר החינוך, נפתלי בנט וקראו להם לעצור את הגירוש. במכתב ששלחו המנהלים והמנהלות, הם הדגישו: "אנחנו, שאמונים על חינוך ילדים וילדות בכל הגילים, ומלמדים את היסודות הערכיים והחוקתיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל כפי שנכתבו ועוגנו במגילת העצמאות – קוראים לכם לעצור את גירוש מבקשי המקלט מאריתריאה וסודן למדינות שבהן צפויים להם עינויים, סבל ומוות", כתבו המנהלות והמנהלים.

הבוקר פורסם שיותר מ-800 אנשי קולנוע חתמו ביממה האחרונה על מכתב פומבי הקורא לראש הממשלה למנוע את גירוש הפליטים ולהעניק להם מקלט קבע בישראל. "הגירוש אינו פתרון. אסור שמדינת ישראל תגרש את האנשים האלה ותיצור את האסון ההומניטרי הנורא הזה", ציינו החתומים על המכתב, שאת הפצתו ברשת יזמו אנשי הקולנוע ערן ריקליס, אסנת טרבלסי, אורי רוזנווקס, יואל הרצברג ויונתן גורפינקל.

בין החתומים נמצאים שלושה חתני פרס ישראל, רם לוי, יהודה (ג'אד) נאמן ודוד גורפינקל. עוד חתמו על הדברים הבמאים שמוליק מעוז ("פוקסטרוט"), ערן קולירין ("ביקור התזמורת"), טליה לביא ("אפס ביחסי אנוש"), דינה צבי ריקליס, ג'ולי שלז, תומר הימן ורוני ניניו, וכן השחקנים חלי גולדנברג, ריקי בליך, נלי תגר ורועי אסף.

"מזה כמה שנים שוהים כאן מבקשי מקלט מאריתראה וסודן הם הגיעו לכאן כמוצא אחרון, כפליטים", מצוין במכתב. "הם ילדו כאן ילדים, שנולדו בישראל ולא מכירים שום מקום אחר, הם עובדים — כשנותנים להם, הם חולמים חלומות על חיים טובים יותר. עכשיו ממשלת ישראל וחברי כנסת ישראל רוצים לגרש את האנשים הללו, שנושאים עמם כאב נפשי ופיזי. כולם כאחד רוצים לחיות כאן ולחיות בכבוד. מספרם קטן מאוד, פחות מחצי אחוז מאוכלוסיית ישראל והם לא יוצרים בעיה של ממש. למדינת ישראל אין כל קושי כלכלי לקלוט אותם ולתת להם חיים של כבוד ואמת. אין כל קושי להפוך אותם מאנשים שקופים וחסרי זהות לתושבים בעלי שם וזהות ויחד עם זהות גם אחריות ותרומה לחברה הישראלית".

עוד צוין במכתב כי בדרום תל אביב נוצר מצב בלתי נסבל — הן עבור הפליטים שחיים בתנאים תת אנושיים, והן עבור תושבי דרום תל אביב שסובלים מהשלכות המצב שנוצר שם, זאת עקב סירובה של הממשלה להעניק מקלט לפליטים ואפשרות לחיות ולהתפרנס בכבוד. "אנו, נציגות ונציגי אמנות ותעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, דורשים למנוע את הגירוש ומצפים מכם לפעול במוסריות ובחמלה הראויה ולתת לאנשים האלה מקלט קבע במדינה שלנו", נכתב שם. "זכור כי גר היית בארץ מצרים".