רבבות הפגינו ברחבי הארץ נגד ממשלת הימין והמלחמה ולמען שחרור החטופים

רבבות השתתפו אמש (מוצ"ש) בהפגנות נפרדות נגד ממשלת הימין והמלחמה בעזה ולמען עסקה להשבת החטופים. לדברי ארגוני המחאה ברחבי הארץ לקחו חלק מחאות כ-37 אלף מפגינים ב-40 מוקדים ובהם תל-אביב, ירושלים, חיפה, באר שבע, קיסריה, כפר סבא, רחובות, כרמיאל, צומת כרכור, נס ציונה, הרצליה, רעננה וכפר יאסיף.

בתל-אביב נערכו המחאות הגדולות. אלפים רבים הפגינו נגד הממשלה ברחוב קלפן ביניהם פעילי הגוש נגד הכיבוש וברחוב שאול המלך המקביל, בכיכר החטופים שברחבת מוזיאון תל אביב, נערכה עצרת המונית בקריאה להשבת החטופים. בתום המחאות, מפגינים ממטה החטופים חסמו את רחוב בגין בכניסה למטה הכללי של צה"ל ומאות חסמו את נתיבי איילון לכיוון צפון סמוך למחלף ארלוזורוב. המשטרה פינתה אותם באמצעות מכת"זית ומפגין אחד נעצר.

עינב צנגאוקר, אמו של מתן צנגאוקר שנחטף לעזה, נאמה בהפגנה ברחוב בגין וסיפרה על פגישתה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הוא התחמק כהרגלו מלתת תשובה אבל את התשובה הבנתי מתוך דבריו". עוד אמרה: "הממשלה החליטה להפקיר את החטופים. לפני שיצאנו מהפגישה הסתכלתי לו בעיניים ואמרתי לו: כמו שאני נתתי לך את המנדט להיות ראש הממשלה אני אקח לך אותו". היא פנתה בנאומה לנתניהו ואמרה: "אם אתה לא מסוגל להחזיר לי את מתן הביתה והחלטת לוותר עליו, אני מוותרת עליך כראש הממשלה".

בירושלים נערכה הפגנה מול בית הנשיא ואחריה מאות מפגינים חסמו את כיכר פריז. שוטרים פינו את המפגינים מהכביש בכוח, ושלושה מפגינים נעצרו. בהפגנה נאם הסופר ובמאי בני ברבש שאמר: "דרך אחת של נתניהו וממשלתו מובילה לתהום של שחיתות, ניוון, התרסקות וחורבן. דרך שניה מובילה לעבר תיקון, שיקום, פיוס ואם נתאמץ מספיק, גם לשלום פריחה וביטחון לנו ולשכנינו", אמר. "הבחירה בידנו. בחירות עכשיו בגלל המלחמה. בחירות עכשיו למרות המלחמה".

ההפגנה בחיפה נפתחה בצעדה שיצאה מרחבת האודיטוריום שבמרכז הכרמל לכיוון מרכז חורב. בעצרת נאם בין היתר סגן הרמטכ"ל ובסגן שר לשעבר מטעם מרצ, יאיר גולן, שהכריז לאחרונה שיתמודד לראשות העבודה והבוקר הצטרף למפלגה. הוא האשים כי "מי שהבטיחו להיות אופוזיציה, ומי שהתחייבו להוביל את ישראל בדרך השפיות והממלכתיות, מסתמנים כמבצרי שלטון נתניהו וממשלתו חסרת האחריות". לדבריו, אותם נבחרים הם "שותפים מלאים לתקיעות ביטחונית, אסון כלכלי, שחיתות ציבורית, וחידלון מדיני". הוא קרא: "מה אתם עוד עושים שם, למה עוד תמשיכו ותתנו יד? צאו מהממשלה הזו עכשיו, ותעשו את מה שבאמת ממלכתי, שפוי, נדרש ונכון — תיאבקו!". "אנחנו זועקים בהפגנות – 'בושה', אבל חברות וחברים, הבושה אבדה וכל שנותר לנו הוא מאבק נחוש, קשה, מר, ובסופו, ללא כל צל של ספק – אנחנו ננצח" הוסיף.

מאות גם הפגינו אמש נגד הממשלה בבאר-שבע. נועם שטהל, שאשתו נרצחה והוא כעת עקור מכפר עזה "המחיר ששילמנו, כולנו, על ההסכמה להפקיר את השלטון בידי חבורת הרשע והפשע כבד מנשוא, אך המחיר שאנחנו עתידים לשלם יאמיר ויכבד כפל כפליים אם לא נתנער ונסלק את כולם מעלינו". הוא הוא קרא: "דרככם אינה דרכנו ולא נצעד בה אף אם יידרש לשם כך מרד! כן, כן. מרד. ההוא עם הבריקדות והדם והאש ותימרות העשן". הפעיל החברתי עזרי קידר ממצפה רמון, מנכ"ל עמותת קשת הפועלת לקידום זכויות אדם וטבע בהר הנגב, הדגיש: "האמירה 'לעולם לא עוד' היא בעלת ציווי מוסרי בבחינת לעולם לא לרמוס עוד את זכויותיו של אדם אחר, לגזול את רכושו או לגזול עוד את חייו של אדם באשר הוא אדם, ואת זכויותיהן של קבוצות מיעוט חלשות, מוחלשות או מאוימות" והוסיף: "ממשלת נתניהו פועלת תחת העיקרון של עוד סבל, עוד הרג ועוד גזל".

במהלך ההפגנה בקיסריה עברה שיירת ראש הממשלה, והמפגינים קראו לעברו: "אשם – אשם". כ-2,000 מפגינים חסמו לסירוגין את רחוב רוטשילד, והתקדמו לעבר ביתו של נתניהו. המשטרה עצרה ארבעה מפגינים בגין הפרת סדר. גם בצומת כרכור מאות מפגינים חסמו את התנועה לסירוגין, ואף מסרו כי אחד הנהגים ניסה לדרוס מפגינים.  בכפר סבא מאות מפגינים דרשו את הדחתו של נתניהו, בהם תת-אלוף (במיל') אמיר השכל, ממובילי המחאה: "העובדה שלמעלה מחמישה חודשים אחרי השבת השחורה נתניהו וממשלתו עדיין בשלטון היא תעודת עניות למדינת ישראל. כל חברה נורמלית חפצת חיים הייתה זורקת אותם כבר מזמן. קמנו מאפס מדינה לתפארת, אבל בשנים האחרונות אנחנו במדרון חלקלק. כל תיקון לא יהיה אפשרי כל עוד עומד בפנינו מכשול שקוראים לו בנימין נתניהו. נתניהו אינו גולדה מאיר שהלכה הביתה חמישה חודשים אחרי ניצחון בבחירות. גם בגין הלך הביתה. חייבים לעלות מדרגה, להפגין יותר אגרסיביות ונחישות", אמר. הוא קרא להגיע לכנסת ב-26 במרס כדי לקיים במקום שביתת שבת המונית.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/127993