קרן המטבע: בגלל המשבר קיים חשש להפגנות בכל העולם – כפי שהיה ביוון

 

דומיניק שטרוס-קאהן, מנהל קרן המטבע הבינלאומית, הזהיר אמש כי "ישנו סיכון למהומות חברתיות ברחבי העולם, בחומרה הזהה לזו שביוון". שטרוס-קאהן, העומד באחד המוסדות המרכזיים של הגלובליזציה הקפיטליסטית מסר דברים אלה לעיתונות, על פי דיווח של העיתון הצרפתי "הומניטה".
ביוון המשיכו אתמול (יום ב') ההפגנות ושוטרים יוונים ירו גז מדמיע לעבר קבוצות קטנות של מפגינים, שיידו אבנים ופצצות תבערה במרכז אתונה. זאת, במסגרת גל ההפגנות האנטי-ממשלתיות שפרץ במדינה ב-6 בדצמבר, כאשר שוטר ירה למוות באלכסנדרוס גריגורופולוס בן ה-15. צעירים, רובם תלמידי תיכון, שהתגודדו מחוץ לבית המשפט ולתחנת המשטרה המרכזית בעיר התעמתו עם המשטרה.
במהלך הימים האחרונים חלה רגיעה קלה בהפגנות באתונה. אבל האיגודים המקצועיים ואגודות הסטודנטים ברחבי המדינה הודיעו על מצעדים חדשים שייצאו לדרך בימי חמישי ושישי, ויתמקדו בחינוך, ברפורמה בפנסיה, בהתנגדות הפרטה ובהעלאת המסים לבעלי ההון. זאת, בעוד חברי הפרלמנט מתעתדים להצביע על תקציב המדינה. מפלגתו השמרנית של ראש ממשלת יוון, קוסטס קרמנליס, טענה כי "המהומות הן לא יותר מפעולה של קבוצה קטנה של אנרכיסטים". אך סקר דעת קהל שפרסם אתמול העיתון "קתימריני" קובע כי ההתנגדות לממשלה עומדת על 68 אחוזים. בנוסף, 60 אחוזים מהנשאלים אמרו כי ההפגנות הן ביטוי להתקוממות חברתית, ולא התפרצות של מפגינים אלימים השייכים לקבוצת שוליים.