קמפיין של הוועד נגד עינויים בעקבות אלימות המשטרה כלפי אזרחים

הוועד נגד עינויים פתח בקמפיין ציבורי לגיוס משאבים בעקבות אלימות המשטרה כלפי אזרחים. מהוועד נמסר "כי עינויים לא מתבצעים רק במרתפים חשוכים, גם אלימות משטרתית יכולה לעלות לכדי עינויים". ב-2014 הוגשו כ-1,500 תלונות על אלימות שוטרים. מתוכן, ב-604 נפתחו תיקים. אבל רוב התיקים, 384, נסגרו בעילות שונות – בעיקר חוסר ראיות וחוסר אשמה. רק 90 הגיעו להרשעה. הגוף האחראי על בדיקת תלונות על עינויים בידי שוטרים (גם שוטרי מג"ב) הוא המחלקה לחקירות שוטרים, הידועה בשם המקוצר: מח"ש. הוועד מייצג נפגעי אלימות שוטרים בזמן מעצר וחקירה, ומגיש בשמם תלונות למח"ש ובעת הצורך עתירות לבג"ץ.

2016-07-10_220250

שוטרי משמר הגבול תוקפים צלם במזרח ירושלים, נובמבר 2014 (צילום: אקטיבסטילס)

החל מ-2015 מפעיל הוועד נגד עיוניים פרויקט אלימות משטרתית, הכולל תיעוד של אלימות שוטרים בהפגנות, גביית עדויות מאנשים שחוו יחס בלתי הולם בהפגנות ובמעצרים והגשת תלונות למח"ש. עורך הדין האחראי מטעם הוועד מתכתב עם הרשויות בנוגע לתנאי המעצר, החקירה והכליאה ומייצג את הוועד בפורומים משפטיים וציבוריים. בחודש נובמבר החל לפעול בוועד פרויקט המאבק באלימות המשטרתית, אותו מרכזת עו"ד נועה לוי. ישנם מקרים בהם המשטרה מפעילה אלימות בלתי סבירה בעמידתה למול האזרח. האלימות המופעלת מהמדינה כלפי האזרחים מהווה מבחינה מהותית עינוי, ועולה פעמים רבות לכדי עינויים כהגדרתם במשפט הבינלאומי.

לדברי הוועד "על אף שנושא זה נמצא בלב ההגנה על זכויות האדם והאזרח, ועל אף שמאבקים מקבילים בעולם תופסים מקום מרכזי יותר ויותר בשיח הציבורי הרחב, בישראל לא התקיים עד היום אף פרויקט מסודר שמציע ייצוג משפטי לנפגעי אלימות משטרתית". מאז תחילת הפרויקט נתקלה עו"ד לוי בתופעות חוזרות על עצמן של שימוש לא סביר בכוח על מנת לדכא מחאה לגיטימית, של שימוש בחיפוש ובאיזוק על מנת להשפיל, להכאיב ולפגוע באזרחים עצורים, של איומים והתנכלויות כלפי המתלוננים. כחלק מהפרויקט הוגשו עד היום 15 תלונות למח"ש בגין אלימות שוטרים, ונוצר קשר עם עשרות מתלוננים ממגזרים שונים. בשניים מהמקרים הוחלט כבר להעמיד שוטר לדין משמעתי, אך הארגון לא הסתפק בכך ומבצע הליכים לקראת הגשת ערר על ההחלטה.

בין המקרים שבהם טיפלה עו"ד לוי בחודשים מאז הוקם הפרויקט: נער בן 16 ממוצא אתיופי, נפגע תאונת דרכים, ששוטר חנק בברוטליות, אזק באופן מכאיב במיוחד למשך 12 שעות רצופות ואיים עליו באלימות ובאיומים מיניים; חבר בקהילת הכושים העבריים מדימונה שנשלף מרכבו במחסום ללא סיבה על ידי שוטרי מג"ב, הופל לרצפה והוכה בנמרצות בעודו על הארץ ולאחר מכן גם הוגשה נגדו תלונה על תקיפת שוטר. בעקבות ההתערבות של הוועד נסגר תיק החקירה נגדו וכעת נבדקת תלונתו במח"ש. עוד מקרים של אלימות שוטרים שבטיפול: מפגינה תושבת מושב כיסופים שבדרום הותקפה על ידי שוטר בהפגנה, כאשר השוטר העביר זרועו תחת סטנרה והטיח בכוח את ראשה לאחור עד שאבדה את הכרתה; מפגין מבאר שבע זכה לאגרוף בפנים בעודו אזוק בניידת בדרך מההפגנה לתחנת המשטרה, מאוחר יותר בתחנה התבקש לזחול על הקרקע על מנת לקבל מים לשתייה; מקרה של צעיר ערבי שהותקף בירושלים על ידי קבוצה של שוטרי מג"ב לעיני מצלמות, תוך השפלתו הפומבית בחוץ לאור יום.

במסגרת הפרויקט הוגשו גם חמש תלונות למח"ש על אלימות משטרתית כנגד אזרחים שנעצרו בהפגנות נגד מתווה הגז. "אחד השוטרים, שהטיח מפגינה על הכביש, מועמד לדין משמעתי בעקבות ההתערבות שלנו", נמסר מהוועד.

להשתתפות במימון הפרויקט:

https://www.headstart.co.il/project.aspx?id=19749