עושה לביתו: נשיא הנציבות האירופית לשעבר הפך לבכיר בבנק גולדמן זאקס

זעם ברחבי אירופה: נשיא הנציבות האירופית לשעבר, ז'וזה מנואל בארוסו, הפך לאחד מבכירי הבנק האמריקאי גולדמן זאקס. הודעה על כך פורסמה בסוף השבוע בניויורק על ידי דובר הבנק. בתגובה, מפלגות שמאל באירופה ותומכי הברקסיט בבריטניה הצביעו על דפוס הפעולה הקיים לפיו בכירים באיחוד האירופי "עושים לביתם" בתום כהונתם ומצטרפים למועצות המנהלים ולהנהלות של הקונצרנים הגדולים וחברות פיננסיות באירופה ובארה"ב. מהבנק האמריקאי נמסר כי תקפידו של בארוסו, לשעבר ראש הממשלה הניאוליברלי של פורטוגל, יהיה "סגן נשיא בפועל" ו"יועץ בכיר לענייני הברקסיט".

יצוין שפועלו האחרון של בארוסו, שסיים את תפקידו לפני שנתיים, היה להביא לחתימת הסכם סחר חופשי טרנסאטלנטי, השנוי במחלוקת, שעתיד להיות הסכם הסחר הגדול בעולם ויכסה יותר ממחצית מהתוצר הכלכלי העולמי ולמעלה משליש מהסחר הגלובלי בליבה הקפיטליסטית: ארה"ב והאיחוד האירופי.

2016-07-10_220309

ראש הממשלה מסביר לבארוסו איך העולם מתרגש מהתיאוריות הכלכליות בהן הוא דוגל, בעת ביקורו בישראל לפני שנתיים (צילום: לע"מ)

ההודעה על פתיחת השיחות באה לאחר שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס בנאום על מצב האומה שנשא באותה שנה על חשיבות הידוק קשרי הסחר של ארה"ב עם האיחוד האירופי, ואמר כי יפעל להשגת הסכם סחר עם האיחוד. בינתיים, בגלל התנגדותן של מדינות אירופיות מסוימות ומחאות רועשות ברחבי היבשת, ההסכם טרם גובש. היקף הסחר בין ארה"ב לאיחוד האירופי מסכתם כיום ב-500 מיליארד יורו בשנה.