קו לעובד לקראת ה-1 במאי: העובדים הפלסטינים בישראל מנוצלים ומושפלים

 

מצבם הקשה של העובדים הפלסטינים בישראל עמד אחה"צ (רביעי) במרכז מסיבת עיתונאים שקיימה עמותת קו לעובד במלון אמבסדור שבמזרח ירושלים. נציגיהם של רוב כלי התקשורת הפלסטינים וגם של העיתונות הזרה השתתפו במסיבת העיתונאים בה לקחו חלק עלא ח'טיב, מנכ"ל קו לעובד; ח"כ אחמד טיבי (תע"ל), יו"ר ועדת אל-קודס ברשימה המשותפת ורג'א זעאתרה, מנהל תחום העובדים הפלסטינים בקו לעובד. עוד השתתפה באירוע מייסדת קו לעובד, חנה זהר. לנוכח מצבם הקשה של העובדים הפלסטינים מהגדה המערבית ומזרח ירושלים שתחת הכיבוש, העמותה הודיעה על פתיחת משרד נוסף בירושלים. זאת, בנוסף למשרדים הפועלים בתל-אביב, חיפה ונצרת.

2016-04-27_211952

ח'טיב היה ראשון הדוברים והדגיש שהעובדים הפלסטינים בישראל "מנוצלים ומושפלים" על ידי מעסיקיהם, המשטרה ויחס השלטונות – כולל היעדר אכיפה של חוקי העבודה. הוא התייחס לפעילות העמותה למען זכויות עובדי השטחים הפלסטינים ועל התביעות נגד הרשות לאוכלוסין והגירה שהגישה העמותה בשם שתי אלמנות לעובדים פלסטינים, אשר דרישתן לקבלת קצבת שארים המגיעה להן לפי חוק נתקלת בסירוב המעלה חשד לרמייה ואפליה. בעליהן של האלמנות הועסקו בישראל טרם פטירתם כעובדי בניין במשך למעלה מ-20 שנה, ומשכרם הופרשו כספי הפנסיה על פי צו ההרחבה בענף. תלושי השכר שבידי האלמנות מוכיחים זאת באופן חד משמעי, ואין מחלוקת על העובדות. למרות מצב עניינים ברור זה, בבואן של האלמנות לממש את זכאותן לקצבת שארים, עושה מדור התשלומים של הרשות לאוכלוסין והגירה כל שביכולתו כדי לחמוק ממתן הקצבה, ותחת זאת מפעיל לחצים לשכנען למשוך את הכספים שנצברו כקרן חד פעמית – משיכת כספים אשר גוררת בין השאר תשלום מס גבוה במיוחד.

 

זעאתרה מסר דו"ח מקיף על העובדים הפלסטינים המועסקים בירושלים המערבית וביתר חלקי מדינת ישראל הכולל אלימות של מעסיקים והמשטרה; הקושי לעבור את החסומים, יחס גזעני עד כדי התקפות ואשפוזים, התייחסות מפלה של סניף המוסד לביטוח לאומי במזרח ירושלים. עוד הוא סיפר שעמותת קו לעובד הכינה דו"ח עדכני המציג תמונת מצב קשה ומטרידה בכל הנוגע לזכות הבסיסית לטיפול רפואי בקרב עובדים פלסטינים המועסקים בישראל." בדו"ח זה אנו מפרטים את אופן גביית הכספים שיועדו לשירותי בריאות ורווחה וחושפים נתונים שנאספו דרך חוק חופש המידע על עשרות המיליונים שמשרד האוצר מותיר לעצמו, בתחכום מרושע, על חשבון בריאותם ורווחתם של העובדים הפלסטינים. קרוב ל-100 אלף פלסטינים עובדים כיום בישראל בהיתר. משכרם נגבים ומנוכים סכומים גבוהים שנועדו לשמש לשירותי בריאות ורווחה: למעלה מ-100 מיליון שקל נגבו ב-2014 בלבד לשם כך. אולם, רוב רובו של  הסכום הזה מועבר למשרד האוצר, ולעובדים הפלסטינים אין גישה אליו ויכולת ליהנות ממנו", הדגיש.

לדברי זעאתרה, למרות התשלומים הגבוהים רוב העובדים הפלסטינים אינם מקבלים תשלום בעבור ימי מחלה; אלה מהם שנפגעו בתאונות עבודה, נדרשים לשלם בעבור רוב הטיפולים הרפואיים להם יזדקקו הן בישראל והן בשטחים; בנוסף לכך, מיליוני שקלים ייעודים המועברים לקופות החולים עבור שירותי בריאות תעסוקתית אינם מוצאים למטרה זו.

ח"כ טיבי סקר את הפעילות הפרלמנטרית של הרשימה המשותפת כדי להגן על זכויות העובדים הפלסטינים והוסיף ש"היחס כלפי העובדים הפלסטינים הוא ביטוי נוסף לרצונה של ממשלת נתניהו להרחיק את ירושלים המזרחית שתחת כיבוש מהציבור הפלסטיני ולקרב עד כדי סיפוח את ירושלים המזרחית לירושלים המערבית".

רג'א זעאתרה פרסם מאמר מקיף על מצבם של העובדים הפלסטינים בישראל בגיליון "זו הדרך" האחרון (עמוד 3):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2016break/04/G16_2016.pdf