קול קורא והחלטות הוועידה ה-28 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית – אוקטובר 2021

הוועידה ה-28 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית, שנערכה בין 7 ל-9 באוקטובר 2021 בעיר שפרעם, שולחת בסיומה את ברכותיה החמות לחברי המפלגה, אשר פעלו רבות לקיומה. נבקש למנף אירוע זה לקידום דרכה של המפלגה, העומדת זה עשרות שנים על יסודות המחשבה המרקסיסטית-לניניסטית; לתמיכה במדוכאים, בשכבות המנוצלות, ובעם הפלסטיני החי תחת כיבוש; נגד כל צורות הדיכוי והאפליה, כאשר המסוכנת שבהן היא האפליה על בסיס לאומי נגד החברה הערבית; ולמען צדק חברתי. מפלגתנו האינטרנציונליסטית מייצגת את השאיפות האמתיות של שני העמים לשלום שוויון, עצמאות ודמוקרטיה, את אחדות העובדים במאבקם נגד משטר הדיכוי המעמדי האפרטהייד, והדיכוי הלאומי והגזעני, את הקדמה החברתית והשוויון המגדרי, ואת האופק של הסוציאליזם המהפכני והדמוקרטי.

חברי הכנסת לשעבר ד"ר דב חנין (ראשון משמאל) וד"ר עבדאללה אבו-מערוף (שלישי משמאל) במהלך דיוני הוועידה (צילום: זו הדרך)

 

הוועידה מביעה את גאוותה הגדולה בקאדרים המפלגתיים, וקוראת לחברי המפלגה להמשיך את התנופה הארגונית שנצברה בתקופת ההכנה לוועידה, והתגלתה במלוא עוצמתה בשלושת ימי הוועידה. זאת באמצעות חיזוק הפעילות בסניפים ובמחוזות השונים. בדרך זו ניצור בסיס איתן לפעילות פוליטית, חברתית ואיגוד-מקצועית יחד עם הפעילים של החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון (חד"ש), אותה הקימה המפלגה במטרה להרחיב את הבסיס העממי במאבקים השונים ולהושיט יד לכל הכוחות היהודיים והערביים השואפים לשלום ולשוויון. הארגון המפלגתי הוא הכוח הניצב בחזית כל המאבקים המתקדמים. אנו קוראים לכל המהפכנים החותרים אל עבר החירות והצדק החברתי להצטרף אלינו, לביתם האמיתי.

המפלגה הקומוניסטית שולחת ברכות חמות לבנק"י, תנועת הנוער של המפלגה, בה מתעצבים הקאדרים העתידיים של המפלגה ומנהיגותה. כמו כן מברכת המפלגה את החברים והחברות מבנק"י אשר הצטרפו ערב הוועידה כחברים בשורות המפלגה, וחלקם התפקדו במפקד השנתי הקבוע של חברי וחברות המפלגה.

הוועידה מוקירה את זכרו של חברנו היקר, המנהיג הקומוניסט האהוב ואיש הרוח המיוחד החבר מחמד נפאע, ממנו נפרדנו לא מזמן. נפאע השאיר בנפשם של חבריו לדרך צער, געגוע ואובדן עמם נתמודד באמצעות הגברת מאבקנו הקולקטיבי. הוועידה מוקירה את זכרם של חברינו ומנהיגינו ההיסטוריים החלוצים שסללו את הדרך המהפכנית בתנאים מורכבים. הם התוו את דרכה האינטרנציונליסטית של מפלגתנו  בלב סכסוך לאומי מדמם זה יותר ממאה שנים. אנו מכבדים את מורשתם,  ונמשיך ללכת בדרכם למען שחרור החברה מכל צורות הדיכוי, ולמען שחרור שני העמים מהדיכוי של האימפריאליזם, הציונות והריאקציה הערבית והאזורית.

הוועידה מזמינה את כל מי שמסכים עם האידיאולוגיה של מפלגתנו ועם תוכניתה להצטרף לשורותינו ולתת תנופה לדרכה ההיסטורית המהפכנית. כך נגייס עוד כוחות רעננים לדרכה הוותיקה של המפלגה הקומוניסטית. מקור כוחה של המפלגה, הנאבקת זה מעל למאה שנים, הוא היותה מפלגה מתחדשת הניצבת על עקרונות ברורים ומצוידת במצפן מדויק – הוא הבסיס האידיאולוגי החסין מהשפעות הציונות, הבורגנות והשמרנות. אנו מובילים את הדרך של מעמד העובדים היהודי והערבי בישראל, במאבקו המהפכני לשחרור מעול שלטון ההון, ומתקדמים לעבר האופק הסוציאליסטי הנכסף.

 

סיום הכיבוש כדרך ליציבות ולשלום

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מדגישה בתוכניתה הפוליטית כי אין יציבות או שלום בארץ ובאזור בלי סיום הכיבוש; הקמת מדינה פלסטינית עצמאית וריבונית בגבולות 1967 עם ירושלים המזרחית כבירתה; פירוק כל ההתנחלויות; הכרה בזכות השיבה והפיצוי של הפליטים הפלסטיניים, לרבות העקורים הפליטים בתוך מולדתם, ופתרון בעיית הפליטים לפי החלטות האו"ם.

ממשלות ישראל, לרבות ממשלת הרוטציה הנוכחית בראשות נפתלי בנט ויאיר לפיד, ממשיכה באותה מדיניות של ימין מתנחלי, מסרבת לסיים את הכיבוש ומרחיבה את ההתנחלויות. ראש הממשלה הנוכחי, בנט, מכריז על התנגדותו לכל משא ומתן מדיני עם ההנהגה הפוליטית של העם הפלסטיני ועל התנגדותו להקמת מדינה פלסטינית. עמדה זו הייתה ברורה למפלגה הקומוניסטית הישראלית מאז הקמת ממשלה זו, ובשל כך הדגישה המפלגה כי הדרישה להחלפת בנימין נתניהו לא יכולה להסתכם בשינוי האדם בלבד, אלא מוכרחה להתמקד בעיקר בשינוי המדיניות אותה הוביל.

ממשלה זו הוכיחה שהיא החליפה את נתניהו, אך נאחזת במדיניות שלו, ולא החליפה את  תפיסת עולמו בסוגיות העיקריות.  היא כוללת כוחות שנהגו להתהדר בהתנגדותם להמשך הכיבוש וההתנחלות, ואילו כיום שותקים נוכח הכיבוש וההתנחלות – בעיקר מר"צ, רע"ם ומפלגת העבודה עם הנהגתה החדשה, ואף תומכים בו למעשה בהצבעות בכנסת.

הצטרפות הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית על זרועו הפרלמנטרי, "הרשימה הערבית המאוחדת" (רע"מ), לקואליציה, כאשר קואליציה ימנית זו מבוססת על מנטליות הכיבוש וההתעמרות בעם הפלסטיני, התכחשות גורפת לזכויותיו הלאומיות ופגיעה בזכויות אדם הבסיסיות שהוא זכאי להם לפי האמנות הבינלאומיות, מהווה תקדים מסוכן ופגיעה בוגדנית בתרבות הפוליטית המבוססת על הרעיון של אחדות המאבק הפטריוטית והדמוקרטית בקרב הציבור הערבי-פלסטיני בישראל. הרשימה הערבית המאוחדת מכריזה היום על מה שהיא מכנה "הפוליטיקה החדשה", בעוד שמדובר בגישה פוליטית ​​רקובה ומיושנת, המבוססת על התרפסות בפני מדיניות של אפליה גזעית, כיבוש ורדיפה בתמורה לפירורים – ואפילו פירורים אלה היא לא קיבלה.

בכך הוציאה עצמה הרשימה הערבית המאוחדת אל מחוץ למכנה הפוליטי המשותף עליו ביסס המיעוט הלאומי הערבי פלסטיני את אחדות המאבק שלו, ומחוץ למאבק המשותף נגד הכיבוש ולמען שוויון לאומי ואזרחי מהותי לאוכלוסייה הערבית בישראל .

הועידה ה-28 של מק"י קוראת לכל הכוחות שמרגישים שהמפלגות שלהם בגדו בהם ובמאוויים האנושיים והלאומיים להצטרף למחנה הפוליטי שלא ויתר על אחדות המאבק ולא התכופף מול הקונצנזוס הציוני והמשך הכיבוש.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מדגישה את הצורך לעצור את הרחבת ההתנחלויות, לעצור את ההתקפות המתמשכות על ירושלים המזרחית והאתרים הקדושים בה, וחילול מסגד אל-אקצא בחסות כוחות הכיבוש. אנו קוראים לעמוד בפני תוכניות הפינוי בשכונות הערביות בירושלים המזרחית, עקירת תושביהן, והפיכתן  למאחזי התנחלות, ולסיים את המצור הרודני וההרסני על רצועת עזה, ואת המתקפות החוזרות ונשנות עליה.

בתקופה זו, בה מרעננת המפלגה הקומוניסטית הישראלית את עצמה ואת דרכי פעולתה, היא קוראת להקמת מחנה רחב של כוחות השואפים לסיום הכיבוש, תוך הכרה בזכויות הלאומיות של העם הערבי הפלסטיני ובשוויון זכויות לאומי ואזרחי לאזרחים הערבים פלסטיניים בישראל. המפלגה שולחת ברכות לכל הנאבקים נגד הכיבוש וההתנחלות, ונגד המנטליות המיליטריסטית.

הוועידה ה-28 מביעה את תמיכתה במאבקם של האסירים הפוליטיים הפלסטיניים בבתי הכלא של הכיבוש הישראלי ותומכת במאבקם לשמירה על זכויותיהם ובמאבקם לחירות.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מזהירה מפני השתתפותם של משטרים ריאקציוניים באזור ושל מדינות מרכזיות בעולם, ובראשן ארה"ב, בניסיון של ממשלת ישראל להסיר את הנושא הפלסטיני מראש סדר העדיפויות של דעת הקהל הבינלאומית, ומהתודעה של הציבורים הערבי והישראלי. וזאת כאשר ממשלת ישראל פועלת בכל האמצעים לסיכול האפשרות להקמת מדינה פלסטינית כמדיניות מוצהרת שלה ופועלת להנצחת הכיבוש והכשלת כל פתח לפתרון מדיני.

הוועידה ה-28 של המפלגה הקומוניסטית הישראלית מדגישה שוב כי הכיבוש הישראלי הוא הסוגייה המרכזית והבסיסית במזרח התיכון, ובו תלויות סוגיות היציבות והשלום.

מק"י שולחת את ברכותיה החמות לסרבני השירות הצבאי בקרב הצעירים היהודים והערבים הדרוזיים, המסרבים לשרת את המיליטריזם, המלחמה והכיבוש. המפלגה מציעה להם את כל התמיכה במאבקם האישי וסולידריות עם מאבקם, ומזדהה עם סבלם כתוצאה מהמאסר הצבאי ומהרדיפות הפוליטיות.

 

הגזענות והחמרת תופעות הפשיזם

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מביעה את דאגתה מהחמרת הגזענות, אותה מובילים כוחות הימין המתנחל בשיתוף עם כוחות ימין נוספים – כולל חלקים מאלה המכנים עצמם "שמאל ציוני".

הדבר בא לידי ביטוי בסדרת החקיקה הגזענית בכנסת, במיוחד בשנים האחרונות, של חוקים המגבילים את חופש הפרט והקבוצה, אוסרים על פעילות פוליטית לגיטימית, ואף מגבילים כל כוח המתנגד למדיניות השלטת בממסד הישראלי.

כמו כן מתבטאת התפשטות התופעות הפשיסטיות  בהעמקת התערבות השב"כ ובהכנסתו לתחומים האזרחיים, כמו במקרה של המעקב האלקטרוני בזמן הקורונה והחלטת הממשלה להכניס את השב"כ לטיפול בפשיעה בחברה הערבית.

מאז אוקטובר 2000 לא שינו הרשויות את דרכן ביחס לחופש הביטוי וחופש העיתונות וממשיכים בהצרת שולי הדמוקרטיה. הוועידה ה-28 של מק"י מגנה בתוקף את אלימות המשטרה ואנשיה, ושימושם באמצעי לחימה נגד מפגינים ועיתונאים, ואזרחים בכלל, ורואה בו סממן נוסף של תהליך הפשיזציה בישראל.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית סבורה כי החוק המסוכן ביותר, ברמה האסטרטגית, הוא "חוק הלאום". חוק זה מקבע מדיניות קיימת בחוק יסוד ומבטל את זכותו של העם הפלסטיני למולדתו ולזכויותיו הלאומיות. אנו דוחים את מדיניות הממשלה החדשה המבוססת על חוק זה, המקבעת את העליונות היהודית במדינה.

אנו מדגישים את חומרת המצב העומד בפני החברה הערבית, לרבות העמקת מדיניות האפליה הגזענית ומדיניות ההדרה מהמרחב הציבורי; ההסתה נגדה בתחום הפוליטי והתקשורתי; וערעור מעמדה כמיעוט לאומי במולדתו, שאין לו מולדת זולתה. אנו מדגישים כי המאבק באפליה ובגזענות איננו מאבקם של האזרחים הערבים בלבד, וכי צו השעה הוא הרחבת המאבק היהודי-ערבי המשותף לרבות למען שוויון זכויות לאומי ואזרחי לאוכלוסייה הערבית בישראל.

 

נוכח הפוליטיקה של "אוזלת היד" של השלטון בטיפול בפשיעה בחברה הערבית- אנחנו מאשימים!

החברה הערבית סובלת מתנאים חברתים-כלכליים שהם תוצאה של מדיניות האפליה הגזענית, המביאה לשיעור אבטלה גבוה פי חמישה בקרב הערבים לעומת היהודים. אותו יחס מספרי ניתן לראות בשיעורי העוני. האפליה בתקציבי החינוך באה לידי ביטוי גם בהישגים החינוכיים, מה שמקשה על עתיד הדורות הצעירים.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מזהירה מפני כל התוכניות הממשלתיות שמטרתן לפגוע בלכידותה של החברה הערבית ולהביא לפירוקה ולהעמקת השליטה הפוליטית והביטחונית בה באמצעות התפשטות הפשע והחמרת האלימות המאורגנת בחברה הערבית. הרשויות נמנעות מקבלת ההחלטות הנחוצות ומנקיטת האמצעים הדרושים לטיפול רציני בריסוק תחושת הביטחון האישי ובפשיעה האלימה. המפלגה רואה בהצהרות הממשלה ובתוכניותיה, לרבות ההחלטה לערב את השב"כ בתוכניות אלה, מהלכים בעייתיים שאינם משרתים את המטרה, אלא רק תורמים להסלמת המצב העקוב מדם. למשטרה יש את כל הכלים והסמכויות למגר תופעה זו תוך זמן קצר, ומה שחסר זה החלטה נחרצת למיגור הפשיעה בחברה הערבית.   

 

מאבק מעמדי

המפלגה הקומוניסטית הישראלית קוראת להרחבת המאבק המעמדי והמאבק נגד כל סוגי הניצול בעבודה, כולל אפליה בהזדמנויות תעסוקה ובשכר, וקוראת להפסקת כל סוגי האפליה נגד ערבים, נשים, מהגרי עבודה, מזרחים, יוצאי אתיופיה ושאר האוכלוסיות הסובלות מאפליה, וסיום תופעת ההעסקה דרך חברות כוח אדם.

סכסוך מעמדי בצל הקורונה: מי ירוויח ומי ישלם את המחיר – הוועידה ה-28 מדגישה שמשבר הקורונה פתח שלב חדש במאבק המעמדי ברמה המקומית והגלובלית. המגפה השאירה את חותמה האדיר במישורי הבריאות, הכלכלה והחברה. השלכות המגפה אינן מוגבלות לשאלה הבריאותית בלבד. המגפה וצורות ההתמודדות אתה גבו מחיר כבד, והיו להן השלכות קשות ורחבות על המצב הכלכלי, החברתי והמעמדי. כמו במשברים רבים, השאלה החשובה היא אלו מעמדות ישלמו את מחירו, ואלו מעמדות ירוויחו ממנו.

הוועידה ה-28 מדגישה כי השלכות משבר הקורונה עדיין איתנו, ואנו נמשיך למלא את תפקידנו במאבק להגנה על זכויות מעמד העובדים בישראל.

עם מאבקם הצודק של הרופאים המתמחים בבתי החולים: הוועידה ה-28 של מק"י מביעה סולידריות עמוקה עם מאבקם הצודק של הרופאים המתמחים בבתי החולים ועם דרישותיהם הצודקות לקיצור התורניות שלהם, ורואה במדיניות הסירוב של שר הבריאות ומשרדי הממשלה לדרישות אלה אטימות לב והתנהגות קפיטליסטית אכזרית.

הוועידה ה-28 מביעה את תמיכתה במאבקם של בעלי הצרכים המיוחדים, ורואה במאבקם הצודק שנמשך זה שנים ארוכות עדות לקפיטליזם הדורסני ולמדיניות הניאו-ליברלית של השלטון בישראל.

חינוך חינם מלידה – הוועידה ה- 28 מברכת את ציבור הסטודנטים, המרצים ועובדי האוניברסיטאות לרגל פתיחת שנת הלימודים האקדמית והחזרה לקמפוסים.  הוועידה קוראת להגברת המאבק למען חינוך חינם בישראל, מלידה ועד לאוניברסיטה.  זכות זו חייבת להקיף את כל שלבי החינוך, כדי לספק את הצורך הבסיסי להתפתחות החברה בעשור השלישי של המאה ה-21.

דרישות המפלגה הקומוניסטית הישראלית:

  • הבטחת שוויון תעסוקתי לכלל האוכלוסיות, שוויון בשכר, וגישור על הפערים הקיימים על בסיס לאומי, מגדרי ואחר.
  • סיום כל צורות ההעסקה דרך חברות כוח אדם נצלניות, בכל המגזרים, המשלמות משכורות נמוכות לעובדים ושוללות מהם זכויות סוציאליות בסיסיות.
  • העלאת שכר המינימום ללא פחות מ-60% משיעור השכר הממוצע בישראל והפחתת שעות העבודה הנדרשות להשגת השכר החודשי.

 

  • חזרה להסכמי שכר קיבוציים, במיוחד במגזר הפרטי, מהם ההסתדרות התנערה, והפסקת תופעת ההסכמים הפרטיים שפגעו בשכבת העובדים החלשה, במיוחד במקומות עבודה שאינם דורשים הכשרה מקצועית. מק"י תומכת בקיום הסכמים קיבוציים במגזר הציבורי, הפרטי והשלישי באופן שישפר את שכרם, תנאי העסקתם, זכויותיהם וכוחם של כלל העובדים.
  • להוציא את כספי הפנסיה מהשווקים הפיננסיים, כדי שלא יהיו טרף קל לכרישי ההון הפיננסי, ועל מנת לשמור על כספי הפנסיה אותם חסכו העובדים יציבים ובטוחים. במקום לשמור על כספים אלה, האוצר מממן את משחקי בעלי ההון בקרנות הפנסיה המופרטות. כך, עוד בשנת 2003 החלה הממשלה בהפרטת קרנות הפנסיה וחסכונות העבודה, כגון קרנות השתלמות, תוך ערבות ממשלתית לחלק מההפסדים הפוטנציאליים.
  • הקמת אזורי תעשייה ועבודה בכל חלקי הארץ, כולל בפריפריה המרוחקת ממרכז הארץ, ובמיוחד בסביבות היישובים הערביים. אלה צריכים להיות נגישים ולהכיל אזורי תעשייה מתקדמים, כאשר הכנסות המס (ארנונה) מתחלקות באופן שווה בין הערים השכנות, ללא אפליה.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית קוראת לשיקום העבודה האיגוד-מקצועית האמיתית, לא זו הנושאת את השם "מאבק עובדים" בעודה משתפת פעולה עם בעלי ההון. אלה האחרונים שולטים בצמרת הפוליטית ומשעבדים את הכלכלה לשירות האינטרסים שלהם, בעוד הציבור הרחב משלם מחיר כבד כתוצאה מעליית יוקר המחיה.

שיקום העבודה האיגוד-מקצועית לטובת מעמד הפועלים היא הבסיס עליו נערכת המפלגה הקומוניסטית הישראלית, יחד עם החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון, לבחירות להסתדרות העובדים הכללית, שאמורות להתקיים במאי 2022.

 

מעמד הנשים והאלימות הגוברת נגדן

מדיניות האפליה החברתית משפיעה על ציבור הנשים, בשוק העבודה ובכל תחומי החיים. הדבר בא לידי ביטוי גם באפשרויות להשתתפות נשים בשוק העבודה ובשכרן הממוצע של נשים עובדות, המגיע לפחות מ-70% מהשכר הממוצע לגברים.

עם זאת, נשים ערביות הן הפגיעות ביותר לאפליה, שכן הן מתמודדות עם אפליה כפולה – כנשים וכערביות. לכן, כ-58% מהנשים הערביות אינן משולבות בשוק העבודה, וכ-50% מהנשים הערביות העובדות מועסקות במשרות מתחת לרמת השכלתן והכשרתן.

האלימות נגד נשים הולכת וגוברת – במיוחד נגד נשים ערביות, המהוות אחוז גבוה מאוד מהנשים הנרצחות מדי שנה. הכשלים של רשויות אכיפת החוק בולטים לרעה נוכח האלימות והפשיעה כלפי נשים ערביות, בהמשך לכישלונן בהתמודדות עם האלימות והפשיעה המשתוללות בחברה הערבית.

אנו מתנגדים להומופוביה כחלק מתפיסתנו הכוללת בדבר שוויון בין בני האדם ודוחים כפייה חברתית, דתית ופוליטית. מק"י לא תניח לאף גורם להסית נגדנו על רקע ההגנה שלנו על זכויות אדם וחירויותיהם הפרטיות.

 

המצב האזורי

עשר השנים האחרונות, עם מה שכונה באופן שקרי "האביב הערבי", הדגישו שלא ניתן לדכא את מאווייהם ושאיפותיהם של העמים, ולא ניתן לדכא את רצונותיהם לנצח. המפלגה הקומוניסטית הישראלית תומכת במאבק העמים לצדק חברתי ולמען חירויותיהם הדמוקרטיות. אך מה שהחל כהתקוממות עממית נחטף במהרה בידי כוחות האימפריאליזם, הריאקציה הערבית והאזורית והציונות. רבות ממדינות ערב הפכו לתבערה מתמשכת. המשברים המתמשכים בעיראק ובלבנון הוחרפו, והביאו לפגיעה אנושה בעמיהן. המפלגה הקומוניסטית הישראלית עומדת לצד כל העמים הממשיכים להתנגד לתוכניות האימפריאליסטיות הריאקציוניות, בעיקר בתימן, בלוב ובסוריה.

המלחמה על סוריה וההשלכות האזוריות והבינלאומיות – המלחמה שהתחוללה בסוריה זה מעל לעשור היא במהותה מלחמת טרור תוקפנית בינלאומית מבית מדרשו של האימפריאליזם. ארה"ב ומשתפי הפעולה האזוריים שלה: ישראל, טורקיה והמשטרים הריאקציוניים הערביים – והמפרציות בפרט – מימנו, אימנו וייבאו לסוריה ארגוני טרור ושלל שכירי חרב פונדמנטליסטיים ובהם דאעש, ג'בהת א-נוסרה, וכוחות אחרים מעשרות מדינות בעולם. המטרה הנסתרת של מלחמת הטרור על סוריה היא לפרק את המדינה הסורית ולפורר את עמה, ולהקים על חורבותיה מדינות וישויות עדתיות הנלחמות זו בזו. המתקפה על סוריה שמה לה למטרה לפגוע בתפקידה של סוריה ובמעמדה כמדינה מרכזית באזור על ידי פירוקה.

על אף המחיר הכבד ששילם העם הסורי, בעזרת הכוחות המתנגדים לתוכניות ההגמוניה האמריקאית באזור הצליחה סוריה להכשיל את המתקפה, לשחרר את רוב שטחיה ולהביס את התוקפנים. סוריה ממשיכה עדיין לעמוד בפני המתקפה, ונאבקת לשחרור אדמתה מהכיבוש האמריקאי במזרח המדינה, הכיבוש הטורקי בצפון והכיבוש הישראלי ברמת הגולן, כולל המתקפות הישראליות הבלתי-פוסקות בעומק שטחה.

אנו רואים חשיבות מיוחדת בתבוסה של התוכניות האמריקאיות בסוריה עשר שנים אחרי תחילתן. הכישלון בסוריה פגע בתוכניות ההגמוניה של ארה"ב באזור, והחליש את מעמדה בעולם, מה שתרם לשינוי בסדר העולמי מחד-קוטבי לרב-קוטבי. הלקח לעמי האזור הוא, כי שחרור העמים ומימוש הזכויות והדמוקרטיה יושגו על ידי ההתנגדות לתוכניות האימפריאליסטיות והכשלתן, ולא על ידי השתלבות בתוכניות האימפריאליסטיות.

 

משבר האקלים העולמי

משבר האקלים מבטא שלב היסטורי חדש של סתירות בין הקפיטליזם לבין הקיום האנושי. המפלגה הקומוניסטית הישראלית מביעה את דאגתה מהסכנות הגוברות לאקלים העולמי, המאיימות על עתיד האנושות, ובמיוחד על איכות החיים, מקורות המים, הגידולים החקלאיים ומשאבי הטבע. הרס האקלים נובע בעיקר מתאוות הבצע של בעלי ההון, בתמיכת ממשלות העולם, המסרבות לנקוט צעדים משמעותיים לשינוי התעשייה והייצור באופן שיצמצם את הנזקים האקלימיים. ברור לנו שהקפיטליזם אינו יכול לעשות את השינויים ההכרחיים להצלת האנושות הם יבואו רק דרך שינוי יסודי של יחסי הייצור ויחסי הכוח הגלובאליים. עם זאת, אנו קוראים לשיתופי פעולה נרחבים במאבקים בנושא.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מצטרפת לכל הקריאות הגלובליות להגנה על הסביבה ולמאבק העולמי למען עולם חף מכל הסיכונים הסביבתיים, לרבות נשק להשמדה המונית מכל הסוגים.

 

המסר שלנו: כן לשיתוף מאבקים

על בסיס התוכנית של המפלגה הקומוניסטית הישראלית והחלטותיה, אנו מחדשים את קריאתנו לשותפות מאבק יהודית-ערבית רחבה בתחומים השונים שלמענם מפלגתנו נאבקת, על סמך מצע מינימום משותף שיוביל אל מטרותינו.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית מדגישה כי הסכנה של צמיחת הפשיזם לא תשפיע על החברה הערבית בלבד. זוהי אש משתוללת המתחילה בפגיעה בערבים, כיעד קל לכוחות הגזענות והפשיזם, אך היא אינה נעצרת שם. הסכנה תגיע לכל מי שעומד בדרכם של הכוחות האפלים הללו, אויבי האנושות. הקריאה שלנו להקמת חזית עממית נגד הפשיזם עדיין תקפה, ואנו קוראים לכוחות השונים בחברה היהודית ובחברה הערבית להקימה עמנו.

המפלגה הקומוניסטית הישראלית בטוחה שהכתובת האמיתית של השותפות הערבית-יהודית היא החזית הדמוקרטית לשלום ושוויון, שצריכה לפתוח את שורותיה ולהיות לבית פוליטי לכל מי שמסכים לתוכנית הפוליטית והחברתית הבסיסית שלה. תוכנית מינימום זאת מהווה את הבסיס הנכון לכל ברית התואמת מטרה זו.