קהל רב בפתיחת כנסי מרקס ואמיל תומא הנערכים בתל-אביב ובחיפה בסוף השבוע

במכללת הגדה השמאלית החל הבוקר (שישי) כנס מרקס התשיעי בשאלה "פוליטיקה מעמדית או שיח זהויות". בין משתתפי בדיוני הכנס היום: פרופ' אבישי ארליך, פרופ' רחל הרץלזרוביץ', רג'א זעתרא, נמרוד פלשנברג וח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת). בדיון מסרה פרופ' הרץלזרוביץ' פרטים על מחקר שנערך במשך שנים באוניברסיטת חיפה האוניברסיטה הראשונה שהצהירה על עצמה כאוניברסיטה של חיפה והצפון ליהודים ולערבים כקהל יעד אקדמי. כיום, הסטודנטים הערבים מהווים כ– 37% מהסטודנטים לתואר הראשון וקרוב ל-25% מהסטודנטים לתארים מתקדמים. לדבריה "הקמפוס החיפאי דומה למציאות הישראלית. שיח הזהויות מוטבע בחיי היוםיום באוניברסיטה. כמו במחזה דרמטי מתרחשות סצנות של מתח פוליטי: הפגנות וקונפליקטים, בד בבד עם תקופות ארוכות של סמיהרמוניה ודוקיום בחיי היוםיום של מרצים וסטודנטים". פרופ' ארליך, סוציולוג פוליטי, הסביר את שיתוף הפעולה בין המדיניות הניאוליברלית לבין התיאוריות הפוסטתרבותיות והפוליטיקה של זהויות. העיתונאי החיפאי זעתרא, עסק בדיכוי הכפול של האוכלוסייה הערבית בישראל: לאומי ומעמדי.

2015-11-27_192907

תחילת הדיונים של כנס מרקס, היום, בתלאביב (צילום: הגדה השמאלית)

לדברי ח"כ חנין "יותר מכל חברה אחרת בעולם, החברה הישראלית סובלת מהמון פצעים עמוקים ואמיתיים מעבר למימד המעמדי: הפצע הלאומי של הפלסטינים, וגם של היהודים, הפצע העדתי שנובע מכור ההיתוך שמחק מסורות ותרבויות, פצעים מגדריים שנובעים חברה פטריארכלית, ועוד. זה יהיה טיפשי ומתנשא להתעלם מפצעים ממשיים של בני אדם. אך תפקידנו הוא להבין את התפקיד הפוליטי הקונקרטי של פצעים אלו. רוב הפצעים הללו משמשים כמנגנונים לשימור של המערכת. הפצע המזרחי, אמיתי מאין כמותו, הוא מנגנון משמר, כפי שהוא מנוצל בתוך הפוליטיקה בישראל. פצע זה התעצב מול אליטות ממסדיות של תנועת העבודה, שנתפסת (לא בצדק) כחלק מהשמאל. זה הבסיס לבלוק ההיסטורי שמחזיק את הימין בשלטון. אם לא נדע לפרק את הבלוק הזה, ולא רק בהתנגדות, אלא בעזרת פרויקט פוליטי אחר, לא נוכל להתקדם. שינוי פוליטי שמאלי לא יכול להתעלם מכל אותם פצעים, אלא לחבר אותם למהלך של שינוי, ולא של שימור". כמו כן "יש בעיה נוספת, מהותית, והיא חולשתו של המאבק המעמדי בארץ. מעמד העובדים הוא מגובש פחות ממה שהיה יכול להיות, וזוהי אחריותה ההיסטורית של תנועת העבודה שאיינה את הרעיון של המאבק המעמדי, כמו כל סוציאל דמוקרטיה. גם ברגעי השיא שלה, המקסימום שתנועת העבודה יכלה להציע זה פוליטיקה של חסות, של בחירות. שתי הבעיות הללו הן בעיות רציניות בפרויקט שלנו. מצד אחד ריבוי הפצעים, ומצד שני חולשת המעמד". יצוין שהרצאתו של ח"כ חנין תפורסם במלואה בגיליון "זו הדרך" הקרוב.

מחר, שבת, החל מהשעה 10:30 יתקיים חלקו השני של כנס מרקס, בהשתתפות: פרופ' דני גוטוויין, מיכל בסן, ד"ר בנצי לאור, ד"ר אורי וייס, פרופ' דני פילק, פרופ' אורי רם, אורי וולטמן, מיכה רחמן, רענן שמשפורשנר, יעל דרייר שילה, ליאור קיי, הגר ברתנא, ד"ר עמי וטורי, עמרי עברון, יובל דרייר שילה לילך ובר. בין ההרצאות והדיונים הצפויים מחר: רבתרבותיות ופוליטיקת הזהויות כבניין על של משטר ההפרטה הישראלי, תעדוף דיכוים – בין שינוי מבני של השיח לשינוי המציאות בפועל, ציונות: הוראות שימוש, על חשיבות העבודה המאורגנת, מרקסיזם אחרי הפוסטמודרניזם, מעמד וקבוצה אתנית בחברה הקפיטליסטית הפוסטתעשייתית, על יחסיכוח במאבקים לשינוי חברתי, פוסט מודרניזם והפירוק הניאוליברלי, זהות וזכויות דיירים בתהליכי 'התחדשות עירונית', בין דיכוי נשים לניצול מעמדי – מחלוקת בפמיניזם המרקסיסטי העכשווי, מי מרוויח ומי מפסיד מדיכוי, היסודות המעמדיים של קבוצת 'ערספואטיקה' ועוד. כל הדיונים יתקיימו באולם הגדה השמאלית, רחוב אחד העם 70, קומה ראשונה, תלאביב. הכניסה ללא תשלום.

כמו כן, בסוף השבוע מתקיים הכנס לציון 30 שנה למותו של המנהיג הקומוניסטי ד"ר אמיל תומא, שנועד להתקיים בתיאטרון אלמידאן בחיפה, הועבר למתחם לבית הספר האורתודוקסיערבי שברחוב יצחק שדה 32 בחיפה. זאת לאחר הודעה של העירייה בסוף השבוע שעבר, כי היא אוסרת על עריכתו באולם התיאטרון העירוני. הכנס יוקדש לשאלה הפלסטינית, בהשתתפות: עאדל עאמר, מזכ"ל מק"י; בסאם סאלחי, מזכ"ל מפלגת העם הפלסטיני; ח"כ דב חנין, סמירה ח'ורי; בנימין גונן; עודה אלאשהב; תאופיק כנאענה; מוסא נסיף; פרופ' אליאס טובי; פרופ' אסעד ג'נאם; יו"ר ועדת המעקב של האוכלוסייה הערבית, מוחמד ברכה; העיתונאית עמירה הס ("הארץ"), העיתונאי הפלסטיני האני אלמסרי; ד"ר ג'וני עסאי (אוניברסיטת אנג'אח שבשכם), הסופר מוחמד נפאע והחוקר אסקנדר עמל. בין דיוני הכנס: מקומו של אמיל תומא בהיסטוריה של המאבק המהפכני; אמיל תומא, הקומוניסטים ותוכנית החלוקה – פתרון שתי מדינות או מדינה אחת? מושב הפתיחה נערך הערב והמושב השני, מחר, יתקיים החל החל משעה 11:00.

כנס מרקס בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/794580427318107

אתר כנס מרקס הכולל את התכנייה: https://kenesmarx.wordpress.com