מנהיג הכוחות הכורדים בסוריה: אנו נאבקים למען מדינה דמוקרטית ושוויונית

שליח העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה" שוחח בשבוע שעבר עם סאלח מוסלים מוחמד, מנהיג הכוח הפוליטי והצבאי העיקרי בחבל הכורדי בסוריה – המפלגה הדמוקרטית המאוחדת, והזרוע הצבאית שלה: יחידות ההגנה העממיות (Yekîneyên Parastina Gel – PYD). המפלגה נוסדה במחתרת ב-2003 וכעבור עשור, בעיצומה של מלחמת האזרחים בסוריה, היא הכריזה על חבל "סורי ואוטונומי" ובו שלושה מחוזות. יחידות ההגנה העממיות כוללות גדודים של לוחמות וגדודים מעורבים של גברים ונשים. על פי ההערכות, ביחידות אלה משרתים בין 35 ל-40 אלף לוחמים, ביניהם מתנדבים קומוניסטים מטורקיה ומספרד. להלן חלקים מהריאיון.

2015-11-27_192921

לוחמות כורדיות בסוריה (צילום: הומניטה)

האם ניתן לנצח צבאית את דאע"ש?

כן, תוך שבוע. בתנאי שניתן יהיה לחסום את דרכי האספקה של ארגון הטרור. וכשאני מדבר על אספקה אני מדבר על הנפט – אבל גם על הנשק והתחמושת. לצערי, ישנן מעצמות אזוריות המשחקות תפקיד כפול. בהנהגתן של מדינות יש אנשים בעלי מנטליות של ימי הביניים, שצברו כמויות אדירות של נשק וטכנולוגיות חדישות. מעצמות אלה מספקות נשק לטרוריסטים. אני יודע בוודאות שאחד מבני משפחת המלוכה הסעודים סיפק לדעא"ש ולג'בהת אנוסרא 40 אלף רכבים חדשים מתוצרת טויוטה. אין לנו אמצעים כאלה, אבל אנחנו נחושים להילחם עד למיגורם – בתקווה שיום אחד הם יעמדו למשפט בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי.

למה אתם זקוקים?

אנחנו זקוקים לנשק. אין לנו צורך בתגבורות, יש לנו מספר רב של לוחמות ולוחמים בשטח. לאחר שכרתנו ברית עם הכוחות הערביים החילוניים ועם הקמת הגדודים של המיעוטים הטורקמניים ועם הנוצרים דוברי ארמית סורית, אנו מאוחדים ומסוגלים לשמור על גבולות החבל האוטונומי. אבל יש לנו מחסור גדול בתרופות ובסיוע רפואי. בעת הפיגוע הרצחני של דעא"ש בפאריס לפני שבועיים, מאות צעירים אושפזו וטופלו במערכת הבריאות הציבורית והמתקדמת הצרפתית. אלפי צעירים נפצעו בחבל שלנו. לצערנו, לא תמיד ברשותנו האמצעים כדי לטפל בהם בצורה המיטבית. שום מעצמה הלוקחת חלק בלחימה אינה סבורה שסיוע פירושו טיפול רפואי בלוחמות ובלוחמים הפצועים. האם הנפגעים שלנו לא זכאים לטיפול רפואי נאות?

טורקיה הטילה חרם על החבל השוכן באזר הגבול המפריד בינינו לבין כורדיסטאן העיראקית. לטורקיה יחסים כלכליים מצוינים עם כורדיסטאן העיראקית ובייחוד עם המפלגה הדמוקרטית הכורדית של מסעוד ברזאני. כך שהחרם הוטל גם מצד חבל צפוני זה של עיראק. האם ייתכן שכוחות הלוחמים בטרור, הפוגע במדינות שונות, לא יקבלו את התרופות ואת הסיוע הרפואי בגלל חרם שהוטל על ידי מעצמה אזורית – שלדבריה אף היא נאבקת בטרור? יש לנו לוחמים השבים למערכה גם לאחר שנפגעו שש פעמים מירי האויב. כל פעם הם שבים לחזית כדי להמשיך ולהילחם בטרור. אבל הקרבה ואומץ אינם מספיקים כדי להבריא את הגוף. לכן, אנו דורשים מצרפת ויתר המדינות המדברות בזכות המאבק בטרור, ללחוץ כדי להפסיק את החרם על החבל הכורדי של סוריה.

אירופה המערבית כולה סובלת כתוצאה מההגירה ההמונית מסוריה בעקבות מלחמת האזרחים העקובה מדם. אנחנו, הכורדים אזרחי סוריה, לא רוצים לנטוש את אדמתנו. אבל בגלל הימשכות החרם שמובילה טורקיה, אנו צפויים לרעוב כבר בחורף הקרוב. כך שאני שב ומדגיש: צריך להפסיק את כפל הלשון של מדינות מסוימות.

האם אתה סבור שבתום מלחמת האזרחים, בעת שלום, הצדדים יתחשבו באפיונים התרבותיים והפוליטיים של החבל הסורי?

אנו נאבקים למען חברה סורית דמוקרטית ומתקדמת, חברה בה ניתן יהיה לתרגם את השוויון המיוחל לשפת המציאות. שוויון פירושו להביא בחשבון את כל המיעוטים, ושוויון בין גברים לנשים. בגלל זה הקרב על העיר כובאני שעל גבול טורקיה הוא כה חשוב. הטרוריסטים רוצים ח'אליפות אסלאמית, אנו נאבקים למען מדינה חילונית. וזו הסיבה בגללה ננצח את הטרור: ליעדיו אין עתיד והוא אינו בר קיימא. זו גם הסיבה להתנגדות שלנו לכמה מהסכמים שהשיגו המעצמות עם חלק מכוחות האופוזיציה.

אנו דרושים משטר פדרלי ודמוקרטי בכל שטחה של סוריה. יש לציין ששר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, אמר לפני מספר חודשים שהוא סבור שיש להתחשב באוטונומיה של החבל הכורדי במסגרת ההסדר הפוליטי העתידי. לדבריו, נגיע להסדר עם אסד או בלעדיו. לדעתנו, עתידה של סוריה אינו תלוי באיש אחד.

אתר המפלגה הדמוקרטית המאוחדת הכורדית של סוריה (כורדית וערבית): http://www.pydrojava.com

הריאיון עומד להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב