קדנציה השלישית ברציפות: מועמד השמאל נבחר לנשיא אורוגוואי

הנשיא לשעבר של אורוגוואי ומועמד חזית השמאל שבשלטון בבחירות, טבארה ואסקס, זכה בבחירות לנשיאות שנערכו היום ראשון במדינה כך עולה מספירת כל קולות הבוחרים. יריבו ממפלגת האופוזיציה הניאולילברית, לואיס לקאייה פו, הודה בתבוסתו. כך מוסר שבועון המפלגה הקומוניסטית של אורוגוואי "אל פופולאר". ואסקס, מועמד החזית הרחבה, ניצח בסיבוב השני בבחירות לנשיאות וכך הוא מבטיח לגוש השמאל קדנציה שלישית ברציפות בשלטון.

2014-12-02_200354

טבארה ואסקס וסגן הנשיא הנבחר, ראול סנדיק, בכרזת בחירות של החזית הרחבה של השמאל

ואסקס יחליף בתפקיד את הנשיא היוצא חוסה "פפה" מוחיקה אחד המנהיגים הפופולריים ביותר באמריקה הלטינית, ויבטיח את המשך המדיניות התומכת בפיתוח תכניות רווחה, במדינה שהובילה לעשור של צמיחה כלכלית איתנה. ואסקס כבר כיהן כנשיא בין 2005 ל-2010. את כהונתו הראשונה סיים עם תמיכה של כ-70%, אך החוקה באורוגוואי לא מאפשרת לנשיא לכהן שתי קדנציות רצופות.

בסיבוב הראשון בבחירות לנשיאות שהתקיימו בחודש שעבר זכה ואסקס ל-47.8% מקולות הבוחרים בעוד מועמד הימין זכה ל-30.8% מהקולות. אך אחד מהמועמדים לא חצה את רף 50 האחוזים הדרוש לניצחון. המפלגה הקומוניסטית, אחד המרכיבים המובילים בחזית הרחבה, קראה לתמוך בנשיא הנבחר וקיימת סבירות גדולה שבממשלה שתקום יכהן שר קומוניסטי.

הנשיא היוצא, "פפה" מוחיקה בן ה-77, ייזכר כאחת הדמויות האהובות ביותר על צעירים בארצו וברחבי אמריקה הלטינית. הוא מהפכן לשעבר בעל אישיות הססגונית, אשר סלל את הדרך לשימוש חוקי במריחואנה והתיר הפלות. בתקשורת הוא הוגדר כנשיא העני ביותר באמריקה הלטינית. "יש לי מעט מאוד רכוש פרטי, כך שאני צריך מעט זמן על מנת לטפל בו", אמר באחד הראיונות. "מכיוון שכך, נותר לי הרבה יותר זמן על מנת לעסוק בדברים שאני אוהב. זאת המשמעות בעיני של אדם חופשי". מוחיקה ימשיך לכהן כנשיא עד מארס, כפי שקובעת החוקה. עם זאת, הוא אינו מתכוון לשבת בחיבוק ידיים לאחר עזיבתו את התפקיד. מלבד העובדה שנבחר לסנאט, הוא פתח יחד עם אשתו לוסיה טופולנסקי, סנאטורית אף היא, בית ספר חקלאי על קרקע שנמצאת בבעלותה.