חד"ש נגד חוק התהום

לאחר שחברי כנסת מהאופוזיציה אספו 40 חתימות, כונס בשבוע שעבר דיון מיוחד בכנסת בנושא יוקר המחייה, בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו. טיפוסי הדבר לנתניהו, שאת עיקר דבריו ייחד לא לפערים החברתיים המעמיקים ולא לקושי הרב של אזרחים לסיים את החודש, אלא להפחדות לאומניות ולהצגת עיקרי "חוק הלאום" שהוא מקדם.

"אני חושב שאתה מוביל את ישראל למציאות של דרום אפריקה, לאותה מציאות שהסתיימה בתחילת שנות התשעים", אמר יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, בדבריו בדיון. "חוק הלאום משתלב בתפיסת משטר האפרטהייד: חוקי המכלאות, שבג"ץ מבטל אותם מדי פעם בפעם; חוק איסור איחוד משפחות; חוק ועדות הקבלה; חוק דיכוי הנרטיב של אזרחי המדינה הערבים, המכונה 'חוק הנכבה'; שלילת אזרחות; הפקעת קרקעות של ערבים כדי להקים יישובים או חוות ליהודים".

2014-12-01_200001

יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה (צילום: אל אתיחאד)

ח"כ ברכה האשים את נתניהו בכך שהוא מוביל לעימות אזורי, משום שהוא רוצה "לנהל את הסכסוך", במקום להתקדם לשלום צודק. סכנה מיוחדת נשקפת בשל העובדה שנתניהו מתאמץ לשוות למציאות הכיבוש אופי של סכסוך דתי, וזאת בדרך של פגיעה במקומות הקדושים בירושלים וניסיון לשנות את הסטאטוסקוו במתחם אלאקצא. "שגריר ישראל באו"ם, נאמנך, האשים לפני כמה ימים את העולם בצביעות. אולם היום זו ישראל אשר מטיחה בפני העולם הצעת חוק מתגרה ומתנשאת", אמר ח"כ ברכה, בהתייחסו לביקורת הבינלאומית הקשה על הצעת "חוק הלאום", ביקורת שהתבטאה גם במאמר מערכת של "ניויורק טיימס". "אתה מוביל את מדינת ישראל למעמד של מדינה מצורעת", הזהיר.

בנאומו פירט נתניהו את עיקרי החוק המוצע, ובהם – התעלמות מופגנת מעקרון השוויון, ותחת זאת דיבור ריק מתוכן על "זכויות אישיות", ללא התייחסות לאוכלוסייה הערבית כאל מיעוט לאומי, הזכאי לא רק לשוויון אזרחי אלא גם לזכויות קולקטיביות, כמקובל בדין הבינלאומי.

המתקפה על החירויות הדמוקרטיות באה לידי ביטוי בכנסת בשבוע שעבר גם בסתימת פיות מצד סגן יו"ר הכנסת, הח"כ הימני הקיצוני משה פייגלין (ליכוד), אשר סילק מהאולם את ח"כ ברכה בשל קריאת ביניים והוריד מהדוכן את ח"כ ג'מאל זחאלקה (בל"ד), שהטיח בו 'פאשיסט'.

"אתה ממשכן את המשק ואת האזרחים לטובת חבריך, לווייתני ההון, וזאת בזמן ש-35% מהעובדים השכירים אינם מגיעים לסף המס", האשים ח"כ ברכה. הוא ציין כי 22% מהציבור חי מתחת לקו העוני (ובקרב הערבים, מגיע שיעור זה ל-54%), ושליש מהילדים חיים מתחת לקו העוני (ובקרב הילדים הערבים, מתקרב שיעור זה לשנישלישים).

מבול החקיקה וההתבטאויות האנטידמוקרטיות של נתניהו חושפים, כי אין מדובר בראש ממשלה "השבוי בידי ח"כים ימנייםקיצוניים מהקואליציה שלו". האמת היא, שמדובר בראש ממשלה ימניקיצוני העומד בראש קואליציה ימניתקיצונית. מול סכנה פאשיסטית זו, עלינו לגבש תשובה אנטיפאשיסטית רחבה, של יהודים וערבים המחויבים לערכי השוויון, הדמוקרטיה והשלום הצודק.

הרשימה מתפרסמת בגיליון השבוע של "זו הדרך"