הפגנה של קרובי החטופים פוזרה באלימות; המשטרה אסרה על קיום טקס הנכבה באונ' ת"א

נמשכות המחאות למען החזרת החטופים ונגד הפלישה לרפיח. מפגינים רבים מחו אמש (רביעי) בכיכר הבימה, מול הקריה בתל אביב ומול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט, בקריאה לממשלת הימין לאשר עסקה לשחרור החטופים ולהפסיק את המתקפה בעזה.

מפגינים רבים מחו מול הקריה בעת שבמקום התקיימה ישיבת קבינט המלחמה שעסקה במגעים לעסקת חטופים. "אנחנו נבעיר את המדינה", קראה ראומה קדם, שאיבדה חמישה בני משפחה במתקפת חמאס הרצחנית ב-7 באוקטובר: "אני רוצה לפנות לכל הסבתות, לכל האמהות – דם ילדיי זועק מהאדמה. אני קוראת לכם, אנחנו נבעיר את המדינה. לא יום זיכרון לא יום עצמאות – אנחנו ביום חורבן, יום תשעה באב". מאוחר יותר היא נעצרה באלימות רבה בידי שוטרים.

עימותים פרצו בין שוטרים לבני משפחות חטופים בצומת עזריאלי שבתל אביב. שתי מפגינות נעצרו בעימותים, וכמה מבני משפחות החטופים נפגעו, בהן ג'ינה קריסטל, בת דודו של החטוף מתן צנגאוקר, ואחותו נטלי, שנהדפו באלימות רבה על ידי שוטרים. השתיים פונו לקבלת טיפול בבית חולים ושוחררו לאחר בדיקות. בנוסף, קדם, שבתה, חתנה נתפסה בכוח בידי השוטרים במקום.

ההפגנה לאחר העצרת שנערכה סמוך לשער בגין בקריה, וכאשר הסתיימה יצאו כמה עשרות מפגינים בהובלת קדם לצעדה לכיוון צומת עזריאלי. השוטרים הדפו את קדם ולא אפשרו לה לעבור ושוטרים בלמו אותם בכוח רב. קריסטל נהדפה והוטחה לרצפה בידי שוטר וכתוצאה מכך נפגעה בכתפה. נטלי צנגאוקר התקדמה לעבר שוטר וקראה לעברו קריאות מחאה, נהדפה באלימות. שוטר טען לאחר מכן כי היא זו שתקפה אותו.

עינב צנגאוקר אמרה הבוקר לרשת ב' כי "משטרת ישראל חצתה הלילה את כל הקווים האדומים שיש, איבדה את האנושיות שלה. כל חטאנו היה שרצנו בכבישים שחסומים משני הכיוונים. לפתע בלשים של מחוז תל אביב קפצו עלינו, בעיטות לצלעות, חנק, הקצין ליפף את הזרועות שלו וחנק את נטלי עם הידיים שלו, וכשאני באתי אליו הוא העיף אותי אחורה בברוטליות, הטיח אותי לרצפה והמשיך לחנוק את נטלי". מוקדם יותר צעדת נשים ומשפחות למען שחרור החטופים צעדה מכיכר הבימה לשער בגין והתאחדה עם מחאת המשפחות.

בתוך כך, המשטרה מסרה אתמול שאינה מאשרת את קיום טקס יום הנכבה שביוזמת הסטודנטים של חד"ש בכיכר אנטין בכניסה לאוניברסיטת תל-אביב. חד"ש סטודנטים הגישה בקשה למשטרה לקיום הטקס השנתי, הנערך זה 12 שנה ללא הפסקה, לפני יותר מחודש. אך המשטרה, אחרי שהיא התמהמה קרוב לחודש, הודיעה אתמול על סירובה לקיום האירוע "תוך מתן הסברים קלושים וחלשים, ובטענה שאין ביכולתם להגן עלינו מפני הפגנת הנגד המתוכננת של הפשיסטים", נמסר מתא הסטודנטים של חד"ש באוניברסיטה.

לדברי פעילי חד"ש, האירוע המתוכנן אמור היה להתקיים "במציאות של החורבן וההרס על עזה, שגבתה מחיר כבד של אלפי הרוגים חפים מפשע ומעל למיליון פליטים חדשים, חלקם צאצאים לפליטי הנכבה של 48, ובאמצעות מסע הרדיפה וההפחדה של ציבור אזרחי ישראל הערבים-פלסטינים וניסיונות ההשתקה של כל קול שמתנגד למלחמה ולממשלת הדמים של נתניהו ובן גביר, יהודים וערבים כאחד. המשטרה מונעת מאיתנו להביע הזדהות, אחדות וסולידריות עם תושבי עזה הפלסטינים שנהרגים בהמוניהם מהפצצות הצבא" .

"משטרת בן גביר ממשיכה במדיניות המסוכנת שלה של השתקת כל הקולות המתנגדים למלחמה ואלו שמערערים על הקונצנזוס הציוני. הם נותנים הגנה וכיסוי לימין הקיצוני על חשבון ערכים אנושיים חשובים כמו החירות וחופש הביטוי וההפגנה. אנו רואים בכך חלק מסדרת ההגבלות שמטילה המשטרה על הציבור הערבי-פלסטיני, וחלק מהותי ממדיניות ממשלת הדמים, שפועלת בכל יכולתה כדי לצמצם את המרחב הדמוקרטי בישראל", הדגישו.

"אנו מצפים מהאוניברסיטאות והממסד האקדמי להוביל את המאבק הציבורי למען דמוקרטיה אמיתית וחופש ביטוי, ולא להתכופף מול האווירה הפאשיסטית שנוכחת בציבוריות הישראלית בימים אלו. אנו מצפים מהאוניברסיטה לפתוח את שעריה ולאפשר לסטודנטים שלה לקיים את הטקס השנתי בתוך מרחב הקמפוס. אנו קוראים לסטודנטים ולמרצים, ערבים ויהודים כאחד, להרים את קולם נגד מדיניות הדיכוי וסתימת הפיות שמובילה משטרת בן גביר, ולעמוד יחד למען מרחב אקדמי שבנוי על יסודות הדמוקרטיה וחופש הביטוי", הוסיפו.

יצוין שבעקבות הפניות של חברי חד"ש, נשיא האוניברסיטה הפרופסור למשפטים אריאל פורת, שיגר הבוקר מכתב למשטרת ישראל בו קרא לשקול מחדש את האיסור ואף להתירה בתנאים מגבילים. "שלילת החירות להפגין באופן גורף היא קיצונית, עלולה להיות בלתי מידתית ותשליך על האפשרות להפגין בעתיד", כתב למפקד מחוז תל-אביב, ניצב פרץ עמר.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129292