שביתה כללית נגד הנשיא מיליי הימיני קיצוני; ארגנטינה שותקה והוקמו מאות מחסומי דרכים

שביתה כללית של האיגודים המקצועיים שיתקה אתמול (חמישי) כליל את ארגנטינה. ארגוני החקלאים הקטנים, תנועות העמים המקוריים ("אינדיאנים") ותנועות חברתיות כגון תושבי שכונות העוני והמובטלים הצטרפו למהלך. רוב מפעלי התעשייה הושבתו וכך גם כל משרדי ממשלה, המסחר, בתי ספר, עיריות, אוניברסיטאות, בתי חולים והתחבורה הציבורית. כ-400 וטיסות לארגנטינה וממנה בוטלו, לא נראו אוטובוסים ברחובות, רכבות לא פקדו את התחנות וחרף האיסור בצו, נרשמו מאות חסימות ("פיקטס") כבישים ורחובות לאורכה ולרוחבה של המדינה הלטינו-אמריקאית. הפגנות ועצרות ביוזמת איגודים מקצועיים מעמדיים ומפלגות וארגוני השמאל העקבי נערכו בערים ובעיירות רבות.

השביתה נערכה במטרה לסכל "חוק הסדרים" נוסח הנשיא הימיני קיצוני חווייר מיליי הנידון כעת בסנאט בבואנוס איירס. במסגרת חבילת החוקים, יותר מ-600, מיליי רוצה לפגוע בחופש ההתאגדות, מדיניות הרווחה, החירויות הדמוקרטיות ובחקיקת העבודה. עוד הוא מעוניין להפריט תאגידים ממלכתיים רבים ולפטר רבבות עובדים. זו השביתה הכללית השנייה מאז נבחר מיליי לנשיא ארגנטינה לפני שישה חודשים וראשי האיגודים המקצועיים התכנסו הבוקר כדי לתכנן צעדי מחאה נוספים – כולל שביתה כללית נוספת של 36 שעות. השביתה הראשונה בת 12 שעות התקיימה ב-12 בינואר האחרון.

יצוין שמיליון סטודנטים ומרצים הפגינו לפני שבועיים, ב-23 באפריל, בארגנטינה נגד המדיניות הניאו-ליברלית הקיצונית של מיליי ונגד הקיצוץ המתוכנן בתקציבי ההשכלה הגבוהה. כ-800 אלף בני אדם הפגינו ברחובות בואנוס איירס, בעיר קורדובה נרשמו כ-100 אלף מפגינים ואלפים ועד רבבות נוספים מחו בקרבת עשרות האוניברסיטאות הציבוריות ברחבי המדינה. לדברי מיליי "יש הכרח לקצץ בתקציב לאוניברסיטאות הציבוריות כדי להתמודד עם הגירעון בתקציב המדינה – על פי דרישת קרן המטבע".

מיליי מסר אמש כי השביתה "היא פוליטית" ושמדיניותו נושאת פרי – הורדת האינפלציה.  אך הבנק המרכזי של ארגנטינה הכניס השבוע לראשונה למחזור שטרות של 10 אלף פסו, זאת על רקע האינפלציה הדוהרת. השטרות החדשים שווים כ-40 שקל לפי שער החליפין הרשמי של המדינה. השטרות בעלי השווי הגבוה ביותר עד כה היו של 2,000 פסו ונכנסו למחזור בשנה שעברה. בבנק המרכזי הודיעו כי עד סוף השנה ייכנסו למחזור גם שטרות של 20 אלף פסו.

המטבע הארגנטיני הפסיד 95% מערכו בחמש השנים האחרונות על רקע המשבר הקפיטליסטי החמור במדינה, שהוביל לכך ששיעור האינפלציה טיפס במרס ל-287%. השטרות החדשים הודפסו בסין, זאת מכיוון שארגנטינה מתקשה לעמוד בביקוש הגבוה לשטרות ולכן פונה להדפסת השטרות במדינות זרות, ובהן גם ברזיל וספרד. על-פי מיליי בראש שלוש המדינות: סין, ברזיל וספרד עומדים "קומוניסטים קנאים".

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128936/