המשטרה סגרה את אולפן אל-ג'זירה בנצרת; האגודה הישראלית לתקשורת: פגיעה חמורה בחופש העיתונות

כוחות משטרה גדולים ופקחי משרד התקשות סגרו אתמול (חמישי) את אולפן אל-ג'זירה בעיר נצרת. מפקחי משרד התקשורת, שלוו בידי שוטרי תחנת נצרת, מצאו במשרדי הערוץ ציוד ששימש באופן ישיר להעברת שידורים חיים של הערוץ. בין ציוד שהוחרם: מצלמה, משדרים וערכת אודיו. "בהתאם לבדיקה שבוצעה במקום, כלל האמצעים שנתפסו שימשו לעריכת שידורים ישירים של אל-ג'זירה", מסר משרד התקשורת. יצוין שכל הציוד שהוחרם אינו שייך לרשת; אלא הוא בבעלות חברת הפקות מקומית שנתנה שירותים לאל-ג'זירה.

בתוך כך, האגודה הישראלית לתקשורת, המונה מרצים וחוקרים באוניברסיטאות והמכללות, פרסמה גילוי דעת גילוי דעת בנוגע לסגירת אל ג'זירה בו היא מגנה בתוקף את החלטת ממשלת הימין מתחילת השבוע לסגור את פעילותו של הערוץ בישראל על בסיס הוראת שעה שנחקקה בחודש אפריל האחרון. ההחלטה של הממשלה הסמיכה את שר התקשורת להורות על הפסקת שידורי הערוץ בישראל, לסגור את משרדיו בישראל, להחרים את ציודו; ולהגביל את הגישה מישראל לאתר האינטרנט ולערוץ הטלוויזיה של הרשת.

"פעולות אלו חותרות תחת היסודות הבסיסיים ביותר של תקשורת חופשית בחברה דמוקרטית. אין פעולה חריפה ובוטה יותר כנגד חופש הביטוי, כנגד עיתונות חופשית וכנגד זכות הציבור לדעת מאשר מהלך ממשלתי לסגירת הנוכחות של גוף תקשורת במדינה בהליך מזורז, שאינו חייב להישען על תשתית עובדתית-ביטחונית מוצקה בעוד קיימים כלים פוגעניים פחות בחופש הביטוי כדי להתמודד עם סכנה לביטחון המדינה. הפגיעה של פעולות אלו היא בראש ובראשונה בזכותו של כלי תקשורת לעשות את עבודתו. אבל מעבר לפגיעה הנקודתית בגוף התקשורת, הפגיעה המשמעותית יותר היא בזכותם של אזרחי ישראל להיחשף לדיווח של כלי תקשורת נוסף המהווה חלק מסביבת התקשורת הבינלאומית", נאמר בהודעה.

"אסור שהמדינה תוכל להגבילו באופן כה דרמטי ושרירותי. השארת ההחלטה על כנה מקרבת אותנו לנהגי משטרים לא-דמוקרטיים אשר הולכים ומתחזקים במדינות כגון רוסיה, טורקיה, והונגריה. אנו קוראים, לכן, לממשלת ישראל ולשר התקשורת לחזור בהם לאלתר מההחלטה", הדגישו.

גם ארגון העיתונאים והעיתונאיות הביע ביום שני האחרון דאגה מההחלטה למנוע את שידורי אל-ג'זירה בישראל ואת פעילותו. לדבריו, "סגירת כלי תקשורת צריכה להיות הצעד האחרון בארגז הכלים. זוהי פגיעה חמורה בחופש הביטוי וחופש העיתונות ומהווה אפקט מצנן. גם הדרך שבה בוצעה הסגירה, לעיני מצלמות ותוך התרברבות פוליטית מעוררת שאלות בדבר המטרה האמיתית של המהלך". יצוין שבתחילת אפריל עתרה האגודה לזכויות האזרח לבג"ץ בדרישה לבטל את הוראת השעה המאפשרת להטיל סנקציות על ערוצים זרים המשדרים מישראל.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/129247