פעילי הסביבה הפגינו במהלך דיון בכנסת על תחנת הכוח הפחמית בחדרה

ועדת הכלכלה התכנסה אתמול (שני) לישיבה שעסקה בהפעלת יחידות הייצור הפחמיות בתחנת הכוח אורות רבין בחדרה, בכפוף להפעלת סולקנים. במהלך הדיון התברר כי לפי עמדת המשרד להגנת הסביבה הזיהום מתחנות הכוח הפחמיות זו הסוגיה הכי משמעותית מבחינה בריאותית, עוד יותר משמעותית מהזיהום במפרץ חיפה או בשדה בריר. עוד התברר כי המשרד להגנת הסביבה הציג חלופת שימור ליחידות הייצור הפחמיות, לפיה במקרה חרום אפשר להפעילה תוך ימים ספורים, שלא הייתה ידועה למשרד האנרגיה. כמוכן, משרד האנרגיה לא העביר למרכז המחקר והמידע של הכנסת את הדו"ח שעל בסיסו התקבלה ההחלטה להמשיך להפעיל את היחידות הפחמיות. לנוכח הדברים יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) הודיע בתום הישיבה כי מיד בפתח מושב החורף יכנס דיון נוסף, אליו יזמן את השר להגנת הסביבה, שר הבריאות, שר האנרגיה ויו"ר חברת החשמל. "מדובר בפצצה שאיאפשר לעבור עליה לסדר היום", אמר.

2016-08-09_203350

פעילי הסביבה מפגינים במהלך דיון בכנסת על תחנת הכוח הפחמית בחדרה (צילום: גרינפיס)

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש בדיון כי ישראל התחייבה על הפחתת פליטות בוועידת פריז והפעלת היחידות בפחם לא תאפשר לעמוד בכך. הוא הוסיף כי העלויות הנוספות הן של ההפעלה הפחמית מסתכמות ב-12.5 מיליארד שקל, והאפשרות של שימור והפעלה בתוך זמן קצר בריאה יותר, יעילה יותר וזולה יותר.


נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שירי ספקטורבן ארי, שהכינה מסמך רקע לדיון, אמרה כי המרכז ביקש ממשרד האנרגיה את הדו"ח עליו התבסס המשרד בהחלטה, אך לא קיבל. ח"כ חנין הגיב על כך ואמר כי "כשאומרים שמשרד האנרגיה מתנהל כמו מכולת זה להעליב את המכולות". סמנכ"ל תעשיות במשרד להגנת הסביבה, שולי נזר, אמרה כי מבחינת המשרד זו אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר שתשפיע על האוויר שאזרחי ישראל נושמים ב-20 השנים הקרובות. "בשורה התחתונה הסוגיה של התחנות הפחמיות היא בעלת ההשפעה הכי משמעותית על בריאות התושבים בישראל יותר מהזיהום במפרץ חיפה או שדה בריר. למעלה משנה אנחנו מנסים, בשיח מעמיק עם משרדי האוצר והאנרגיה, לשכנע אותם לבחור בחלופה שהיא גם כלכלית יותר וגם סביבתית יותר ונכונה טכנולוגית סגירה של היחידות הפחמיות הישנות", אמרה. לדבריה, היחידות בנות 35 שנה, ובמידה ויוחלט להתקין סולקנים נותנים להם זריקת החייאה מלאכותית לעוד 20 שנה. "זה שגוי מכל הבחינות", אמרה. עוד היא הוסיפה כי המשרד פנה למומחים בתחום, בהם מנהלי תחנות כוח לשעבר, וכולם אמרו שאפשר לשמר את התחנה למקרה הצורך.

סגן ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר אהוד קלינגר, אמר כי אם נשווה בין סולקנים לסגירת היחידות המשמעות היא בתמותה עודפת של 35 מקרים בשנה רק בחדרה ועוד 13 בשנה בפרדס חנה. כבל הגיב ואמר כי הנתונים לא פשוטים וכי על סלמונלה שהיא מסוכנת הרבה פחות המדינה רועשת וגועשת. הוא הוסיף כי הוא מצפה ממשרד הבריאות להצטרף למאבק בהחלטה.

יצוין שפעילי גרינפיס ותושבי חדרה והסביבה קטעו את דברי נציגת משרד האנרגיה במפגן מחאה בקריאה לסגור את תחנת הכוח הפחמית הישנה בעיר. הפעילים חילקו מגנים סמליים לשר האנרגיה שטייניץ: "על פועלך למען הפחם. עשית מעל ומעבר. מאחלים בהצלחה בהמשך הדרך עם אנרגיות מתחדשות". התושבים שהשתתפו בדיון עטו מסיכות וקטעו את הדיון בשיעולים כדי להמחיש את נזקי הזיהום מפחם.

"ביחד עם התושבים אנחנו אומרים היום בכנסת זה או אנחנו או הפחם", אמר בדיון ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל הקמפיינים של גרינפיס, "משרד האנרגיה נותר בעמדת מיעוט במערכה בעוד המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות ועכשיו גם לא פחות ממשרד האוצר מאגפים אותו ותומכים בהשבתה. לשר שטייניץ יש הזדמנות חדפעמית לא להיזכר כמי שהנציח את הפחם לדורי דורות אלא כזה שהוביל את ישראל למערך חלופי בטוח ונקי. אחרת מגן הפחם לא יהיה סמלי בלבד אלא בכייה לדורות". ד"ר אייקנבאום הוסיף: "חמור שמשרד האנרגיה נמנע מלשלוח נציג בכיר לדיון הבוקר. התחנה הפחמית הדינוזאורית בחדרה הייתה צריכה לסיים את חייה מזמן, במקום לגרום למאות ישראלים למוות מוקדם ולאלפי חולים במחלות נשימה, לב, סרטן ובעיות התפתחויות. משרד האנרגיה חייב לעבוד עבור הציבור ולא עבור הפחם ושאר אינטרסים זרים כאלה ואחרים.

"המערך האנרגטי החלופי בטוח יותר, נקי יותר וגם זול ב– 12 מיליארד שקלים, כפי שנקבע בדוח של לא אחרים ממנהלי תחנות כוח לשעבר. לא ייתכן כי השר שטייניץ ימשיך לטמון את ראשו בחול ולבחור בחלופה היקרה סכומי עתק ותגרום לאובדן חיי אדם. את האמת יש לומר: אין ולא יהיה אוויר נקי מהתחנה ההורגת", הדגיש.