פעילים יפגינו מול ביתו של שר האוצר בחיפה: חוף הים אינו נדל"ן

ביום שלישי הקרוב, 5 אפריל, תאושר תכנית המתאר הארצית החדשה (תמ"א-1) שתקדם עשרות תוכניות בניה בחופים בקו ה-100 מטר מהם ואף בעורפם. אישור זה יבטל את כל ההגנות הקיימות כיום על החופים, על פי חוק שיזם בזמנו ח"כ דב חנין (חד"ש) וימנע גישה חופשית של הציבור הרחב אליהם לטובת מתחמי מגורים ומלונאות שישרתו פלג קטן באוכלוסיה. פעילי מגמה ירוקה יקיימו, תחת הסימסא "כחלון, חוף הים הוא לא נדל"ן!, הפגנה מול ביתו של שר האוצר, משה כחלון, שתתקיים מחר (שישי) בשעה 11:00 ברחוב הירקון 25, חיפה.

2016-03-31_215053

לדברי מגמה ירוקה "תמ"א 1 תזרז חלוקה של אישורי בנייה מהירים למסעדות ובתי מלון ללא שעברו בדיקת שטח והשפעה סביבתית, וללא אפשרות לערער. התוצאה תהיה הינה הרס מוחלט של קו החוף של ישראל, ללא אפשרות תיקון." ארגון "מגמה ירוקה" רואה במשה כחלון, שר האוצר האחראי המרכזי לגזל החופים מהציבור כמי שאחראי על מנהל התכנון והמועצה הארצית לתכנון ובנייה ובידיו למנוע מתן היתרים, ללא פיקוח ובמקום זאת מעודד אישורן של תוכניות, שחלקן כבר נפסלו, מבלי לקחת בחשבון את האינטרס הציבורי ולאמוד על הנזקים הפוטנציאלים הגלומים בבנייה אינטנסיבית שכזו לחופי ארצנו.

לדברי אושרית גןאל, מובילת המאבק לשמירה על החופים במגמה ירוקה "תכנית תמ"א-1 לא תקדם דיור בר השגה אלא בנייה לעשירים בלבד על חשבוננו ובמחיר של הרס בלתי הפיך לחופים. ההגנות שנקבעו במסגרת תמ"א 13 לא נתנו לשווא, אלא מתוך הבנה שצריך לשמר את המעט שעוד נותר מחופי ארצנו ושזכות הציבור ליהנות מהם בחינם. כסטודנטים וצעירים עבורם קניית דירה נראית חלום רחוק אנחנו מצפים ממשה כחלון לקיים את שהבטיח ולעסוק בקידום תוכניות של דיור בר השגה ולא יחידות דיור שישרתו יחידי סגולה "

יצוין שבחיפה, מחריף המאבק נגד הבנייה בגבעת העיזים תושבים ופעילי סביבה הפגינו השבוע מול ביתו של ראש העיר יונה יהב. המאבק נגד הבנייה וסלילת הכביש ברמת העיזים עולה מדרגה: לאחר שעתרו לבית המשפט העליון והגישו 673 התנגדויות לתוכנית הבנייה, היוצרת כביש ראשי בלב שכונת מגורים וליד בית ספר, יצאו התושבים להפגין מול בית ראש העיר.

עמותת תושבי רמת בגין, המייצגת את תושבי השכונה, ועמותת "ירוק בלב" למען איכות הסביבה בחיפה, מנהלות מאבק סביבתי נגד סלילת הכביש, שיחבר רחוב בשכונה (רחוב 2052) לציר פרויד – כביש מרכזי בחיפה המחבר בין מרכז הכרמל לכביש החוף. סלילת הכביש תגרום לחלק גדול מהתנועה הסואנת בחיפה לעבור דרך שכונת בגין, בכביש הסמוך לבית הספר היסודי ולמתנ"ס השכונתי, ולסכן את חיי התושבים, במיוחד את ילדי השכונה בדרכם לבית הספר ולמתנ"ס.

 סלילת הכביש המסוכן היא חלק מתוכנית לבנייתה של שכונה שלמה על גבעת העזים, אחת הריאות הירוקות האחרונות בחיפה. עמותת רמת בגין מנהלת ביחד עם עמותת "ירוק בלב" מאבק נגד הבנייה בגבעת העזים בשל הפגיעה הקשה בשטח הירוק בחיפה, והחשש שבניית השכונה החדשה תגביר עוד יותר את זיהום האוויר הגבוה בעיר. במקביל להתנגדויות ולמאבק השכונתי נגד סלילת הכביש והבנייה, עתרה העמותה לאחרונה לבית המשפט העליון בבקשה לבטל את החלטת עיריית חיפה לסלול את הכביש. כעת ייצאו התושבים להפגין מול ביתו של ראש העיר יונה יהב בדרישה כי יבטל את התוכנית השנוייה במחלוקת.

יואב ערבה, חבר העמותה ותושב השכונה, מסר: "התוכנית ההרסנית וחסרת האחריות לבניית כ-2,000 יחידות דיור בגבעת העזים ולחיבור השכונה לכביש פרויד תגרום לעומס רב על התשתיות, לפגיעה באיכות החיים ולסכנת חיים לילדים שלנוגבעת העזים היא אתר טבע ייחודי שעומד להיהרס בעיר שמשוועת לשטחים ירוקים, בזמן ששכונות שלמות מתרוקנות וזועקות לפינויבינוי".