ח"כ חנין דורש לפרסם את מסקנות דו"ח ניטור המזהמים במפרץ חיפה

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) דורש לפרסם מיידית את מסקנות דו"ח הניטור האפידמיולוגי במפרץ חיפה, שהממשלה החליטה שלא יפורסמו לציבור. ח"כ חנין, יו"ר השדולה הסביבתיתחברתית בכנסת, אף שיגר מכתב למשרדי הבריאות והגנת הסביבה בו נאמר "בידי הציבור מצויים כיום נתונים רבים המעידים על הקשר הבעייתי שבין הזיהום מהתעשייה במפרץ חיפה לבין הגידול המדאיג בתחלואה באזור. תושבי חיפה, הקריות, עכו, שפרעם, עוספיה וכל יישובי האזור מודאגים, ובצדק, מהיעדר השקיפות לגבי נתוני המחקר החדש. פניתי למשרדי הבריאות והגנת הסביבה וביקשתי כי יחשפו את מסקנות הדו"ח בפני הציבור באופן מיידי, שכן יש לאנשים הזכות לדעת את האמת לגבי האוויר שהם נושמים".

2016-03-31_215107

הדו"ח המיוחד הוגש הבוקר (חמישי) למשרד להגנת הסביבה ולמשרד הבריאות אך במשרדי הממשלה החליטו לא לפרסם לעת עתה את הממצאים ולחכות "לבחינת הדו"ח עלידי הוועדה המדעית המלווה". את דו"ח הזיהום הכינו חוקרים בכירים מאוניברסיטת חיפה, הטכניון, אוניברסיטת בןגוריון ואוניברסיטת תל אביב. הדו"ח מציג את ממצאי השנה הראשונה מתוך מחקר שיתבצע לאורך חמש שנים. בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות ועל פי ההסכם הסודיות שעליו חתומים החוקרים, מועד פרסום הדו"ח ואופן פרסומו ייקבעו על ידי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. המחקר המקיף בדק אם יש קשר בין רמת הזיהום במפרץ חיפה לבין רמת התחלואה, והצביע על שלושה מוקדי תחלואה עיקריים: קריית חיים וקריית ביאליק, דרום מזרח קריית טבעון ורכס הכרמל, בצד שפונה לאזור התעשייה. יצוין שהמימון למחקר התקבל מאיגוד ערים אזור מפרץ חיפה ומאגרות המוטלות על המגזר התעשייתי כלומר המפעלים המזהמים.

מנהלת עמותת אזרחים למען הסביבה, ליאורה אמיתי: "אני מלווה את המחקר מאז התחלתו ובוחנת את התנהלותן של הרשויות השונות ביחס אליו ואת האינטרסים השונים שמנהלים אותו. מן הרגע הראשון חששנו שהמידע האמיתי שהחוקרים מצאו לא יגיע בסוף לידי פרסום. יותר מדי אינטרסים בוחשים במחקר הזה ופועלים קשות להשפיע על מניעת פרסום המידע. זה מעורר הרבה שאלות וספקות לגבי האמת המדעית בכלל. יש לי אמון מלא בחוקרים, בהגינות שלהם וביכולותיהם המדעיות, אבל אין לי אמון במשרדי הממשלה שבידיהם מופקד המידע כעת".

אלה נווה, העומדת בראש "אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות", הוסיפה: "לא סתם מנסים לעצור ולמנוע את פרסום ממצאי הסקר. כנראה שהמסקנות שם מאוד קשות ולכן לא רוצים לפרסם את זה. כעת יש דיון בנושא מתן היתרים למתקנים חדשים בבתי הזיקוק, ומחקר שיכול לעצור זאת לא יתפרסם לציבור כמובטח. הנזק קיים. המדינה רוצה להרחיב את המתקנים. אז מדוע לספר לציבור שילדיו הסמוכים לזיהום כבר נפגעים? זיהום האוויר מתוכנן לגדול לפי התכניות להגדלת המפעלים המזהמים". מגרינפיס ישראל נמסר: "האם באמת מצפים במשרדי הממשלה שתושבי מפרץ חיפה יתאזרו בסבלנות עד למועד הפרסום? ההחלטה להשאיר את מסקנות הדו"ח חסויות תמוהה וממשיכה את קו הטיוח לאורך שנים. בינתיים הציבור נותר בערפל תחת זיהום כבד, בעוד המזהמים ממשיכים לשחרר רעלים לאוויר, לקרקע ולמים כבר עשרות שנים. השקט התעשייתי נוח למזהמים, ואסור ללכת שולל אחרי תעשיית הספקות המנסה להרוויח עוד זמן על חיי התושבים".