פחות מ-1% מהתלונות של פלסטינים בשטחים הכבושים נגד חיילים הפכו לכתב אישום

יש דין פרסם אמש (רביעי) את נתוני אכיפת התלונות נגד חיילים בצבא הכיבוש בגין פגיעה בפלסטינים בין השנים 2021-2017. במהלך חמש שנים אלה הגיעו לידי הפרקליטות לעניינים מבצעים – המחלקה בפרקליטות הצבאית, המופקדת בין היתר על טיפול בעבירות של חיילים שפגעו בפלסטינים או ברכושם בגדה המערבית וברצועת עזה – ולידי "מנגנון בירור המטכ"לי" 1260 מקרים. הנתונים עולה כי רק 0.87% מהתלונות תורגמו לכתב אישום.

על פי הדו"ח רק 21.4% מכלל התלונות הובילו לפתיחה בחקירה פלילית והחיילים העומדים לדין בעקבות הרג פלסטינים זוכים לעונשים מקלים מאוד. כמו כן,  הצבא איננו חוקר את כל המקרים שבהם נהרגים אזרחים פלסטינים, בניגוד למדיניות החקירות הרשמית הקובעת שיש לחקור כל מקרה הרג שאינו בנסיבות של לחימה של ממש.
יצוין שמתוך כל התלונות נפתחו 248 חקירות פליליות בלבד, שהן כחמישית התלונות שהוגשו בשנים אלה. רק 11 חקירות הבשילו לכדי הגשת כתבי אישום נגד חיילים בביצוע עבירות נגד פלסטינים, מהן רק שלוש חקירות שנפתחו בעקבות הריגת פלסטינים הובילו להגשת כתבי אישום.

מיש דין נמסר: "ישראל משתמשת במערכת אכיפת החוק הצבאית כמנגנון טיוח, המכשיר פשעים המתבצעים כלפי פלסטינים על ידי חיילים ומפקדים ישראלים. על אף מספר גבוה של תלונות על פגיעה של חיילים בפלסטינים מדי שנה, רק במיעוט מתוכן נפתחות חקירות פליליות, מוגשים מספר זעום של כתבי אישום כנגד חיילים שפגעו בפלסטינים ולבסוף, גם במקרים הנדירים שחיילים מורשעים בעבירות כלפי פלסטינים, בתי המשפט הצבאיים גוזרים עליהם עונשים מקלים מאוד. כל אלו מעידים על היעדר נכונותה של מדינת ישראל לפעול באופן ראוי כנגד פשעי חיילים המתבצעים כלפי פלסטינים."