סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה: שמאל עירוני ולוחם בבירת הצפון

חיפה יוצאת דופן בין הערים המעורבות בישראל: האוכלוסייה הערבית בה משכילה, חזקה ועירונית, ואתוס השותפות היהודית-ערבית מוטמע בה היטב. עם זאת, ובדומה ליתר הערים המעורבות בישראל, מנוהלת חיפה בעיקר לטובת תושביה היהודים ופחות עבור התושבים הערבים.

בקדנציה הנוכחית של הנהגת חיפה מכהנת עינת קליש רותם כראש העיר. על אף הבטחות ואמירות מתקדמות שהשמיעה, היא המשיכה במדיניות ההעדפה השיטתית של היהודים על פני הערבים. רג'א זעאתרה ושהירה שלבי, חברי סיעת חד"ש במועצת העיר חיפה, לא ויתרו לראש העיר וניהלו בשנים האחרונות מאבקים מהותיים במספר סוגיות בוערות. אחת מהן הייתה תקציבי החינוך: הנציגים חשפו את עומק האפליה נגד בתי הספר הערביים בחיפה לרבות המוסדות העירוניים והמוסדות המוכרים והבלתי רשמיים. האפליה מתבטאת גם במדיניות התכנון העירוני, באספקת השירותים הקהילתיים, בטיפוח התשתיות, ברווחה, בתרבות ועוד. סיעת חד"ש לוחצת בעקביות על העירייה לחדול מהאפליה ולצמצם את הפערים הגדולים בכל המדדים.

השקעה בקהילה היא מלחמה באפליה

 דוגמא מוצלחת להישג שהשיגה סיעת חד"ש בצמצום  האפליה השיטתית בחיפה היא תקצוב המרכזים הקהילתיים. לאחרונה הצליחה הסיעה להוסיף שבעה תקנים חדשים שיאפשרו פתיחת מרכזים קהילתיים בשכונות ערביות ומוחלשות. בנוסף, תקציב הפעילות של המתנ"סים בשכונות הערביות הוכפל במהלך הקדנציה מ-1.5 מיליון שקלים בשנת 2019 ל-3 מיליון שקלים בשנת 2022.

עמותות פמיניסטיות ועמותות תרבות ערביות זכו בתמיכה עירונית בסך 850 אלף שקלים. כמה מהרחובות בשכונת המושבה הגרמנית רובדו לאחר שנים של הזנחה, והעירייה אישרה תקציב של 9.2 מיליון שקלים לשיפוץ בי"ס אל-חיוואר. סיעת חד"ש מקדישה מאמץ מיוחד לטיפוח השכונות הכי מוחלשות בעיר: חליסה, שוק תלפיות ונחל שיח.

דוגמא נוספת להישג היא בנושא הייצוג ההולם. סיעת חד"ש מקפידה על שוויון והוגנות גם במשאבים הסימבוליים של העיר כמו שמות רחובות, הכרה ביקירי העיר ועוד. השבוע הגישו חברי סיעת חד"ש שאילתה, בה ביקשו לדעת כמה ערבים ונשים הם חברי הנהלות של 17 התאגידים העירוניים של עיריית חיפה. גם בחזית הפוליטית נמצאת חיפה על המפה: למרות לחצי הימין, מוזיאון טיקוטין קיים בנובמבר האחרון מפגש בנושא "גבולות התרבות הפלסטינית". כמו-כן חתמו מאות יהודים וערבים על עצומה הקוראת לראש העיר לפעול נגד הניסיונות לדכא את חופש הביטוי והיצירה.

התשובה לפשיזם: חיפה סולידרית יהודית-ערבית

סניפי חיפה של מק"י ושל חד"ש פועלים להידוק השורות של כלל הכוחות המתקדמים בעיר נגד מדיניות הממשלה הגזענית, ולגיבוש חזון עירוני מוסכם לקראת הבחירות לעירייה באוקטובר 2023. בצד האיום הפשיסטי על האוכלוסייה הערבית, על מוסדות התרבות ועל המרחב הדמוקרטי כולו, קיימים בחיפה גם סכנת ג'נטרפיקציה, החרפה במשבר הדיור, היעדר ביטחון אישי ודילול שירותי הרווחה. סיעת חד"ש במועצת העיר פועלת ימים כלילות במטרה שחיפה תהיה עיר שטוב יותר לחיות בה יחד. נותר לקוות כי גם בערים אחרות יגבש השמאל המוניציפלי את מטרותיו ואת דרכי פעולתו, ויהיה משקל נגד אמיתי לסחף הלאומני בכנסת ובממשלה.

עוד בנושא