עתרו נגד האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים: מקים התנחלויות בניגוד לחוק

עיר עמים ועמותת במקום עתרו בשבוע שעבר נגד האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים והוועדה המחוזית לתכנון ובניה בירושלים. הארגונים ביקשו מבית המשפט לקבוע כי לאפוטרופוס הכללי אין סמכות ליזום או להגיש תוכניות בניה בנכסים שהוא אמור להחזיק במזרח ירושלים שתחת כיבוש ישראלי. בנוסף, ביקשו שיבוטלו התוכניות שכבר קודמו לבניית שלוש התנחלויות במזרח ירושלים: תוכנית גבעת השקד על אדמות בית צפאפא, תוכנית קדמת ציון בראס אל עמוד והתוכנית למתחם מגורים באום ליסון.

מהעתירה עולה כי בשנת 2017, בתקופת כהונת איילת שקד כשרת המשפטים מטעם מפלגת "הבית היהודי", הועבר ניהול הנכסים העזובים במזרח ירושלים ובה בלבד למחלקה הכלכלית באפוטרופוס הכללי, שבראשה עומד פעיל אותה המפלגה ימנית קיצונית, חננאל גורפינקל. "מאז נדמה כי מי היה אמור להיות נאמן הנכסים, הפך למי שמוביל מהלכים נדלניים של ייזום, פיתוח ושיווק מקרקעין לטובת הקמת התנחלויות חדשות. הוא החל להגיש תוכנית  שמנצלות את אותם נכסים שעליהם הוא אחראי באופן חריג ללא הסמכה בדין, באופן שאינו מתיישב עם תפקידו כנאמן הנכסים הללו וכפי שלא נעשה מעולם", נמסר.

במשך יותר מ-50 שנה האפוטרופוס הכללי מנהל במזרח ירושלים נכסים שנטען כי לפני 1948 היו בבעלות יהודית. "התפקיד שלו הוא לשמור עליהם כנאמן עד שיאותרו אותם יהודים או יורשיהם. אבל לאחרונה הוא פתאום החליט שהוא גם יזם. הוא התחיל לקדם תוכניות מתאר עבור קרקעות שהוא מנהל במטרה להקים התנחלויות בנות מאות יחידות דיור בלב שכונות פלסטיניות במזרח ירושלים. הוא אמור להיות "נאמן" ולא לנצל את תפקידו למטרות פוליטיות. ושקידום תכניות מתאר בנכסים שהוא מנהל כלל לא נמצא בסמכות האפוטרופוס", הוסיפו. האפוטרופוס פועל בניגוד לחוק כשהוא מנצל לרעה את הקרקעות שבניהולו כדי להקים התנחלויות חדשות", הדגישו. יצוין ההתנחלויות מנוגדות לחוק הבינלאומי, והן מובילות במזרח ירושלים גם לעקירת קהילות שלמות מבתיהן והן פוגעות קשות באפשרות להסדר מדיני עתידי.

 לעיון בעתירת עיר עמים ובמקום