מאה אלף הפגינו נגד ממשלת הימין; הוארך מעצרו של תומך נתניהו שדרס חמישה מפגינים

מאה אלף הפגינו אמש (מוצ"ש) ברחוב קפלן בתל-אביב ובהם משפחות חטופים שדורשות עסקה, וארגוני מחאה שקוראים להפלתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לראשונה מאז 7 באוקטובר, אישרה המשטרה למפגינים לקיים את ההפגנה בצומת קפלן עצמו ("כיכר הדמוקרטיה"), שצמוד לנתיבי איילון. מחאות נוספות נגד ממשלת הימין ולמען השבת החטופים התקיימו אתמול בכ-50 מוקדים ברחבי הארץ בהם ירושלים, חיפה, באר שבע, קיסריה, כפר סבא, הרצליה, קריית גת שער הנגב וצומת כרכור.

בהפגנה ההמונית שנערכה בתל-אביב נהג תומך ליכוד התעמת עם מפגינים בדרך נמיר ושאול המלך, הוא המשיך בנסיעה ודרס חמישה מהם – ארבעה נפצעו באורח קל, ואישה נפצעה באורח בינוני. הנהג, הכדורגלן לשעבר חיים סירוטקין, נעצר. בתיעוד התקרית נראה כי אשתו קיללה מפגינים לפני שבעלה שנהג המשיך בנסיעה והאיץ לעבר המפגינים.

הבוקר נערך בבית המשפט בתל-אביב דיון בהארכת מעצרו של סירוטקין. השופטת רוית פלג בר-דיין ציינה כי קיים "חשד סביר לביצוע העבירות המיוחסות לו". לדבריה, "שוטר ניגש לחשוד וביקש שייסע לאט כי במקום יש מפגינים. אך הוא לחץ על דוושת הגז, פגע במפגינה שחסמה את דרכו, הסיט רכבו שמאלה, פגע במפגינה נוספת והאיץ נסיעתו". עוד ציינה כי "החשוד לא נעצר במקום, והתקדם בנסיעה קדימה עד שנעצר במחסום". "החשוד טען לפגם טכני ברכבו אולם על פי דוח בוחן הרכב תקין", הוסיפה.

על פי "חדשות 12" סירוטקין, שמתחזק חשבון פייסבוק יחד עם אשתו לימור, מביע בעיקביות תמיכה בשלטון הימין ובראש הממשלה בנימין נתניהו, תוך הדגשה: "דווקא נתניהו". זו לא ההסתבכות הראשונה של סירוטקין, שהורשע בעבירת סמים ב-2013 והוענש בעקבות כך בעבודות שירות לקהילה. בנוסף, כשחקן בהפועל פ"ת, סירוטקין היה במעצר בית מחשד לגניבת מכשירי רדיו.

בתוך כך, בתום ההפגנה המשטרה מסרה שוטרת מג"ב קיבלה אגרוף בפניה מידי מפגין וכי נזקקה לטיפול רפואי. אך מתיעוד האירוע עולה שהיה זה שוטר מג"ב אחר שדחף בכוח מפגין לעברה – והיא נפגעה ממנו – בניגוד לתיאור של המשטרה. מאוחר יותר, דובר המשטרה, נצ"מ אלי לוי, מחק ציוץ שבו טען כי השוטרת הותקפה ונפגעה מאגרוף. מדוברות המשטרה נמסרה הבהרה לפיה "בבחינה מחודשת של הצילום מזירת האירוע, נראה כי השוטרת אכן נפגעה באפה ממרפק של אחד המפגינים. זאת במהלך עימותים שהיו במקום עת שהמפגין נהדף ע"י אחד השוטרים ללא כוונת זדון לפגוע בשוטרת".

יצוין שמאות מפגינים התאספו אמש מחוץ לבית ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב בתל אביב וקראו "שביתה עכשיו". מפגינים הציתו מדורה גדולה במקום, ואחד מהם פתח ברז כיבוי אש ושפך צבע אדום כדי ליצור מיצג של נהר דם. במקום התפתחו עימותים בין שוטרים למפגינים, ואחד מהמוחים נעצר. מההסתדרות: "מאז 7 באוקטובר, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד הביע מחויבות עמוקה למאבק להשבת החטופים וכך הוא ימשיך עד שאחרון החטופים יחזור הביתה. באשר לקביעת מועד לבחירות, בר-דוד הדגיש שיש לקבוע תאריך מוסכם בין כל הצדדים, עד סוף השנה הנוכחית. יו"ר ההסתדרות נחוש להוביל שינוי לחיזוק החברה בישראל, אך לא ישמש כקבלן שביתות עבור אף צד של המפה הפוליטית".

בקיסריה, שם הפגינו כ-2,000 בני אדם, נעצרו שלושה מפגינים. שתיים מהם נעצרו בכניסה לרחוב הדר שבו מתגוררת משפחת נתניהו. לפי המשטרה, אחת מהן נעצרה משום שסירבה להזדהות, והשנייה, הפעילה ד"ר יולנדה יבור, נעצרה בחשד להפרת סדר. בעצרת שנערכה בקיסריה ראש המוסד לשעבר דני יתום הפנה קריאה לנתניהו: "איבדת את דרכך. אינך מסוגל להנהיג את ישראל בשעותיה הקשות". על פי דיווח ב"הארץ" המשטרה חילקה עלוני אזהרה למפגינים בקיסריה, בהם נכתב כי "חופש הביטוי וההבעה הוא זכותו הבסיסית של כל כאדם", ופורטו סעיפים מחוק העונשין שבהם מוגדרות העבירות "התקהלות אסורה" ו"התפרעות". כך למשל, כתבה המשטרה בעלון כי "התקהלות אסורה שהתחילו לבצע בה את מטרתה בהפרת השלום שיש בה כדי להטיל אימה על הציבור, הרי זו התפרעות, והמשתתף בהתפרעות דינו מאסר שנתיים".

אלפים הפגינו גם בצומת חורב בחיפה, שאותו הם גם חסמו. האלוף במיל' עמי איילון אמר בנאום בהפגנה: "מדוע יצאנו היום לרחובות? יצאנו על מנת לומר לראש הממשלה – אתה הראש, אתה האחראי, לך!". הוא הוסיף "המהלך הצבאי בעזה הגיע לכדי מיצוי. לוחמינו נאלצים לכבוש שנית מקומות שנכבשו לפני מספר שבועות, והופכים לכוחות שיטור של אוכלוסייה מלאת זעם ושנאה. הם נאלצים להרוג אזרחים רעבים המסתערים עליהם כשהם מגינים על שיירות של סיוע הומניטרי".

רוני ניימן, דוד של רותם ניימן שנרצחה ב-7 באוקטובר במסיבה ליד רעים, נאם אף הוא בהפגנה בחיפה ואמר "האחריות לגורל ישראל עברה לידיים של כל חברי הקואליציה, כולל אלו שבספסלים האחוריים. מבחינתי, כל יום שאתם ממשיכים לתמוך באיש לא כשיר, ברב החובל של הטיטניק, גם אתם אחראים, גם אתם אשמים". "יש כאלו שאומרים שההיסטוריה תשפוט אתכם, אני חושב שמי שישפוט אתכם הרבה קודם יהיו הילדים שלכם". הדגיש.

מאות הפגינו ברחבת המשכן לאמנויות בבאר שבע נגד ממשלת נתניהו ולמען השבת החטופים. תושבת קיבוץ גבולות, פאולה פרפיניאל, עובדת סוציאלית ופעילה חברתית, נאמה בהפגנה והאשימה כי הממשלה לא הפקירה את אזרחיה רק בתחום הביטחוני, אלא גם בתחום האזרחי והחברתי: "ב-7 באוקטובר המדינה דיממה למוות, ואנחנו, האזרחים, עשינו לה חוסם עורקים בידיים ריקות ואתם לא עזרתם בכלום". "הופקרנו למינויים פוליטיים עלובים במקום אנשי מקצוע ראויים, הופקרנו בידי שר לביטחון פנים עבריין שעושה הכל כדי שנרגיש כאן מאוימים, הופקרנו בידי קיצוניים משיחיים רק כדי שנתניהו יוכל לשמור על כסאו. הבאתם עלינו אסון ובכל יום אתם מעמיקים אותו", אמרה פרפיניאל. "פנו מקומכם למנהיגים ראויים, פנו מקומכם למי שבאמת אכפת מהאזרחים והאזרחיות", קראה. גם אל אנשי האופוזיציה היא פנתה: "מכם אני מצפה ליותר! לא יעלה על הדעת לצאת לפגרה כשהארץ בוערת, כואבת ומדממת! זה הרגע לקחת אחריות".

מאות בני אדם הפגינו אמש בירושלים מכיכר פריז לבית הנשיא. שרון שרעבי, שאחיו יוסי נחטף ונרצח בשבי, ואחיו אלי עדיין מוחזק בידי חמאס, נשא במקום דברים. "ההסכם הופר ב-7 באוקטובר עם כל אזרח בישראל. לא משנה אם הוא דתי או חילוני, ימני או שמאלני, אשכנזי או ספרדי. ההסכם הופר עם כולנו, והגיע הזמן להחזיר את האמון כדי לתקן אותו, לקבוע מחדש את עתידה וגורלה של מדינת ישראל", אמר.

כמו כן, מאות מפוני קיבוץ ניר עוז ותומכים נוספים הפגינו למען שחרור החטופים סמוך לביתם הזמני בקריית גת. עדינה משה, שנחטפה מביתה בקיבוץ ניר עוז ושוחררה בעסקה עם חמאס בנובמבר, נאמה בהפגנה וקראה לממשלה להסכים לכל עסקה לשחרור החטופים. "אי אפשר יותר לשאת את זה. אנחנו לא יכולים להתקדם לשום מקום בלי שהם יחזרו אלינו". היא פנתה לראש הממשלה: "אני רוצה שתדע שאם הם לא חוזרים גם דמם בראשך. בגדת בנו בגידה איומה יותר מכל מה שהיה בהיסטוריה, אתה תישאר לדיראון עולם אשם". עוד כמאתיים בני אדם הפגינו אתמול בצומת הקשתות בשער הנגב למען החזרת החטופים. דודי אלון, סגן ראש המועצה האזורית אשכול: "אנחנו צריכים כל בוקר וערב להגיד לעצמנו איך אנחנו יכולים לעזור למען החזרת החטופים. לא נחזור לבתים בלעדיהם. צריך להגביר את הקצב, לא נוכל לחזור הביתה שלמים בלי כל היקרים שלנו".

איילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שמוחזק בידי חמאס ברצועת עזה, אמרה בהפגנה בצומת כרכור שנתניהו "דוחה, מטרפד וממסמס הזדמנויות לעסקה". היא האשימה כי ראש הממשלה הוא המכשול לעסקה, משום ש"מפחד לשלם מחירים עבור שחרור החטופים כי בן גביר וסמוטריץ' איימו עליו שיפרקו את הממשלה". מצגר קראה לחברי סיעת הליכוד "לבחור את הצד הנכון, הצודק והמוסרי של ההיסטוריה", ולמצוא כל דרך להחליף את נתניהו ולהחזיר את החטופים. "לא יכול להיות שמדינת ישראל החזקה תשלים עם סיטואציה של הפקרת 134 חטופים כל כך הרבה זמן", אמרה. "נמשיך לרדוף ציבורית את נתניהו וממשלתו עד שיחזיר את כולם". יצוין שהערב, בשעה 18:00, תתקיים מול הכנסת עצרת ארצית נוספת למען החזרת החטופים.

עוד בנושא: https://zoha.org.il/128499