ערב השביתה: פסיכולוגים ועו"סים במערך בריאות הנפש יפגינו מול ההסתדרות

פסיכולוגים ועובדים סוציאליים במערך בריאות הנפש של משרד הבריאות ברחבי הארץ ישבתו מחר (יום שני), ללא הגבלת זמן – כך הודיעו בסוף השבוע הסתדרות האקדמאים במדעי החברה והרוח ואיגוד העובדים הסוציאליים. על פי ההודעה, ההכרזה על השביתה באה בשל "גרירת הרגליים של משרד הבריאות והימנעותו מחתימת הסכם שיבטיח את עתידם המקצועי של העובדים, במסגרת הרפורמה בבריאות הנפש". במהלך השביתה לא יינתנו שירותים ב-54 מרפאות בריאות הנפש של משרד הבריאות ברחבי הארץ; וכן פסיכולוגים ועובדים סוציאליים לא יעניקו שירות בבתי החולים הפסיכיאטריים של משרד הבריאות.

2016-10-30_195037

אך בטרם החלה השביתה, תתקיים הערב הפגנה מול הוועד הפעול של ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב.  זאת בדרישה מיו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לא לתת יד להסכם שיביא לסגירתו של מערך בריאות הנפש. "אחרי שהגיעו אלינו פרטים בנוגע להסכם המתגבש, שילבנו ידיים התנועה למען הפסיכולוגיה הציבורית, תנועת 'עתידנו' למען עתיד העבודה הסוציאלית בישראל וארגון בנפשנו – מתמחים בפסיכולוגיה למען מערך בריאות", נמסר אמש.

המוחים המתנגדים להסכם הנותן יד לסגירת מרפאות של באר יעקב ויפו והמאפשר להעביר פסיכולוגים ועובדים סוציאליים עשרות קילומטרים ממקום עבודתם תוך איום בפיטורין. עוד הם מתנגדים להסכם שמאפשר להעביר מטפלים לעבודה עם אוכלוסייה שונה מזו שהוכשרו אליה ולאפשר למשרד הבריאות להתנער מהמחויבות שלו לנוהלי עבודה מקצועיים. כמו כן, הם דורשים ממשרד הבריאות לא לזנוח את אחריותו לדור העתיד של הפסיכולוגים והעובדים הסוציאליים ומתנגדים להסכם שמפקיר את המטופלים ומותיר אותם ללא מענה. "אנחנו קוראים לניסנקורן להקשיח את עמדת ההסתדרות במו"מ, לדרוש שבהסכם תיכלל מחויבות ברורה לאי סגירת מרפאות, ובמידה ודרישה זו לא נענית לממש את האיום בשביתה… אנו דורשים צו מניעה מידי נגד סגירת המרפאות", הדגישו.

על פי המידע שבידי הפעילים, ההודעה על השביתה הינה "משחק מכור, ההסתדרות מתכננת לחתום על הסכם רע, כזה שלא מבטיח את המשך הקיום של מערך בריאות הנפש, והשביתה לא תצא כלל לפועל. בייחוד- צורם האופן בו ההסתדרות מאפשרת למשרד הבריאות לנקוט צעדים חד צדדיים כגון סגירת המרפאה בבאר יעקב מבלי לפנות לבית המשפט".