עקב מחאת 'האפודים הצהובים': ראש ממשלת צרפת אסר על מחאות במרכז פריז

ראש ממשלת צרפת אדוארד פיליפ הכריז אמש (שני) על איסור על הפגנות בשדרות השאנז אליזה בפריז ובמרכזי ערים נוספות, בעקבות הפגנות "האפודים הצהובים" ביום שבת האחרון. בנוסף לכך, מפקד משטרת פריז מישל דפלוש הודח ובמקומו ימונה דידייה ללמון. כך מדווח הבוקר העיתון הקומוניסטי הצרפתי "הומניטה". רבבות המפגינים שבו לרחובות בשבת שעברה, זה השבוע ה-18 ברציפות, ברחבי המדינה. המחאה ההמונית החלה לפני כארבעה חודשים נגד נשיא צרפת, עמנואל מקרון ומדיניותו הכלכלית והחברתית הקפיטליסטית הניאוליברלית.

2019-03-19_200945

מפגינים "האפודים הצהובים" בפריז, בשבת שעברה (צילום: הומניטה)

פיליפ הודיע על הצעדים בתום פגישה עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, וגורמי ביטחון בכירים, שפועלים כדי למונע את מקרי האלימות ביום שבת האחרון, שבמהלכו המפגינים הציתו סניף בנק ומסעדה, הרסו חנויות יוקרה ותקפו שוטרים ברחבי השאנז אליזה. רבים מאותן חנויות נותרו סגורות ביום שני, חלקן נשרפו לחלוטין בהצתות. עשרת אלפים בני אדם השתתפו בהפגנות בשבת בפריז, כך לפי הערכות המשטרה. לפי פיליפ, כ-1,500, לפי הערכות, נקשרו במעשי ביזה, השמדת רכוש וגרימת פציעות כולל כמה מהחנויות הידועות בשאנז אליזה. יצוין שבין שוטרים לקחו חלק בביזת החנויות.

פיליפ גם הודיעה כי לשוטרים "יהיו סמכויות רחבות יותר בשטח לנקוט צעדים נגד המתפרעים ולפזר את ההמון." לדבריו, המשטרה תשתמש באמצעים חדשים, בהם מל"טים ומצלמות וידאו, שייסעו למאבק במחאה ולהעמדה לדין של המתפרעים.

העימותים האלימים בסוף השבוע האחרון, שהזכירו את אלו שהתרחשו בשיא המחאה בחודש דצמבר האחרון, הכריחו את מקרון לקצר את חופשת הסקי ולשוב לצרפת. הוא כינס ישיבת חירום עם שרי הפנים והמשפטים כדי לדון במשבר ובצעדים למניעת ההתפרעויות האלימות. הנשיא בן ה-41 הבטיח לנקוט "צעדים תקיפים" בהקדם האפשרי כדי למנוע את הישנות העימותים בשבת הקרובה.