לוחמים לשלום מבקש מבית הדין הפלילי הבינלאומי לפתוח בחקירת הרס בתים בבקעת הירדן

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג קיבל בשבוע שעבר את בקשת לוחמים לשלום לפתוח בחקירת הרס בתיהם של עשרות פלסטינים בכפר חירבת חומסה שבבקעת הירדן בשטחים הכבושים. על קבלת הבקשה נמסר בשבוע שעבר ממשרד התובע החדש בבית הדין, כרים חאן. יצוין שארגון לוחמים לשלום הסבור כי פינוי קהילת הרועים מבתיה הוא פשע מלחמה. בחודש שעבר הרס המינהל האזרחי את הבתים והחרים את חפציהם של כ-60 פלסטינים מהכפר, שממוקם באזור שהוכרז על ידי ישראל כשטח אש. היה זה מבצע ההריסה השלישי במקום בתוך שנה.

מה שנותר מחרבת חומסה ב-8 ביולי האחרון לאחר פינוי תושביו בידי חיילי צבא הכיבוש (צילום: לוחמים לשלום)

 

כזכור, בית הדין הפלילי הבינלאומי אישר בפברואר האחרון לפתוח בהליכים רשמיים נגד ישראל וחמאס בחשד לביצוע פשעי מלחמה. בהחלטת הרוב נקבע כי לבית הדין ישנה סמכות שיפוט במזרח ירושלים, בגדה המערבית וברצועת עזה – בניגוד לעמדת ממשלת ישראל.

לדברי לוחמים לשלום "החוק הבינלאומי, אמנת רומא ואמנות ז'נבה – שישראל חתומה עליהן ושממשלות ישראל לדורותיהן הצהירו שישראל מחוייבת אליהן – מגדירות בצורה חד-משמעית ששינויים דמוגרפים בשטח כבוש מהווים פשע מלחמה. בכל יום, חיילים שחשבו שהם מתגייסים לצבא מוסרי, נשלחים על-ידי ממשלת ישראל לבצע פשעים – להרוס בתים, להחריב מקורות מים ושטחי מרעה, ולגרש ילדים פלסטינים מהמבנים הדלים שהם מנסים, בקושי, לשרוד בהם. אנחנו חייבים לגרום למקבלי ההחלטות לשנות את המדיניות הפושעת הזאת, שמסכנת את דמותה המוסרית של החברה הישראלית ושל מדינת ישראל".

עוד נמסר כי "הסיפור של קהילת חומסה מתמצת את המדיניות הזו, ואת הפשעים האלו, באופן מדויק, כואב ומקומם. במהלך חודש יולי האחרון, כוחות צה"ל הגיעו לחומסה ופשוט פירקו את כל הקצת שיש לקהילה המקומית – מבנים ארעיים, רכוש פרטי דל, אפילו מתקנים לאגירת מים – החיילים העמיסו את כל חייהם של תושבי חומסה על רכבים, וזרקו את כל הציוד כמה קילומטרים מהמקום. בלי התראה מראש, בלי תיאום עם התושבים ובלי הצדקה ממשית – לא חוקית ובטח שלא ביטחונית. עשרות תושבי המקום, כחצי מהם ילדים, נשארו בלי רכוש ובלי טיפה של צל, באמצע המדבר, בחום של מעל כ-40 מעלות. כדי להוסיף חטא על פשע, החיילים קיבלו פקודה למנוע מארגונים הומניטריים להתקרב ולהגיש עזרה".

יצוין שלפני שנתיים בג"ץ דחה על הסף עתירה שהגישו תושבי חומסה נגד פינוי שנעשה במהלך חודש הרמדאן. מדובר בהחלטה סופית ותושבי המקום לא יכולים לעתור עוד בענייני הפינויים החוזרים ונשנים. כך, שלדעת לוחמים לשלום, משמעות הפסיקה של בג"ץ היא שבית הדין הבין-לאומי בהאג מקבל סמכות לדון ולחקור הפשעים המבוצעים בבקעה, במסגרת עקרון המשלימות. הכיבוש איננו סוגייה ביטחונית. הוא סוגייה מדינית. אנחנו חייבים לדעת להבחין בין צבא הגנה, שהוא חיוני לכולנו, ובין צבא הכיבוש, שפוגע בכולנו – ולדאוג לכך שהפגיעה הזאת תיפסק".