על גזענות ופחדנות: 'סערת עודה' שנועדה לעורר דיון בשאלות יסוד במערכת הבחירות

לראשונה מאז הוקמה חד"ש (ב-1977, לקראת הבחירות לכנסת התשיעית), זוכה אחד מראשיה בכותרת ראשית בעיתון הנפוץ בישראל, "ידיעות אחרונות". יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, כיכב בשבוע שעבר בכותרת הראשית של העיתון אפילו פעמיים: בחמישי (22.8) ובשישי (23.8).

העיתונות העברית לא נטתה "לפרגן" במשך עשורים לחברי הכנסת של חד"ש וגם עתה אינה מפרסמת בדרך כלל את דבריהם ואינה מדווחת על פעילות חבריה היהודים והערבים. אבל נפל דבר ו"ידיעות אחרונות" יצא מגדרו. על שום מה? ח"כ עודה הציג את בריאיון את עקרונות הרשימה המשותפת: קידום השלום והשוויון, והוסיף כי הוא מוכן להשתתף בכל ממשלה הנכונה לאמץ עמדות אלה. אך במצב הפוליטי הקיים, הדגיש, אין בנמצא ממשלה כזו (ואף לא מפלגה ציונית אחת לרפואה) המוכנה לאמץ מצע בסיסי זה.

לא חלפו אלא שעות, ומבול של תגובות שליליות וגזעניות נשמע מצדן של שתי המפלגות הגדולות בישראל: הליכוד וכחול לבן. הסתבר שוב, עמדותיהן של מפלגת השלטון ומפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר דומות כל כך, עד שלפעמים דומה כי מדובר במפלגה אחת שהתפצלה במטרה להונות את הציבור.

שתיהן לא לבד: גם ליברמן ומנהיגי הימין הקיצוני התחרו בתחרות הישראלית הישנהנושנה "מי יותר גזען". יוצאי דופן במקהלה הציוניתהלאממשעליזה היו ח"כ עמיד פרץ (העבודהגשר) ומנהיג מרצ, ניצן הורוביץ (המחנה הדמוקרטי).

תגובת מפלגת הגנרלים לאמירותיו של ח"כ עודה הייתה כה גזענית באופייה, ש"הארץ" הקדיש לה את מאמר המערכת בגיליון סוף השבוע (23.8). "טריקת הדלת של כחול לבן נוכח היד המושטת של עודה מעלה ביתר שאת את התהייה במה היא נבדלת מהליכוד של נתניהו. פסילה גורפת מראש של הליכה עם הרשימה המשותפת לממשלה אינה רק משמיטה כל סיכוי להקמת ממשלת שמאל מרכז בישראל. היא גם נותנת עוד דחיפה לגזענות, ששוב נראה שהיא נחלת רוב המפלגות בישראל. אלו חדשות רעות מאין כמותן", נכתב. אך דבריו של ח"כ עודה התקבלו בברכה אצל יהודים וערבים רבים. "סוףסוף יש דיון בעניין עקרוני במערכת הבחירות", נאמר בשיחות רבות בסוף השבוע. ואכן ח"כ עודה העמיד על סדר היום הפוליטי של ישראל, ולו לימים ספורים, שאלות יסוד שאף לא אחת מהמפלגות המתמודדות בבחירות אינה מעזה להעלות על דל שפתה: סיום הכיבוש, ביטול 'חוק הלאום', העלאת קצבאות הזקנה ומימון מעונות לנשים מוכות.

"מפתיע לגלות כמה הצהרותיו של עודה מעוררות התלהבות בקרב הערבים, במיוחד הצעירים שבקרבם, שיום יום מלמדים אותנו איך לכבוש עוד ועוד פסגות במדע, בתעסוקה ובכלכלה. יום יום הם מתחברים לאחיהם היהודים במרחבי העשייה הערביתיהודית בישראל. האם אתם רוצים מהגיבורים האלה שיישבו בצד ויקטרו כמה המצב לא טוב?", סיכם עודה בשאראת באותו גיליון של "הארץ".

הרשימה עומדת להתפרסם בגיליון "זו הדרך" הקרוב