עדות מעזה: פצועים במלכוד

המאם נסמאן, דובר משרד הבריאות הפלסטיני, הנמצא בבית החולים שיפא שבעיר עזה, מרכז את המידע הזורם מכל בתי החולים. בשיחה עם פעילי רופאים לזכויות אדם הוא מסר כי הפצצות נמשכו גם הלילה (בין יום ג' ליום ד'), תוך פגיעה במשרדים ממשלתיים, ובתי מגורים. תושבים קיבלו הודעות מצה"ל לצאת מן הבתים תוך כ-5 עד 10 דקות. זהו זמן קצר, שלא אפשר היערכותם. בנוסף מסר מידע על מצוקת האשפוז בעזה, מצב בתי החולים הממשלתיים, מחסור בדלק ועוד.
 
על פי המידע שבידי העמותה הישראלית, הגיע בשעה מאוחרת אתמול לתוך הרצועה דרך מעבר רפיח סיוע מסעודיה, מקטאר ומלוב וחלק קטן ממעבר כרם שלום. הציוד שהגיע הינו משמעותי ביותר אך אינו עונה לצורך הגדול שנוצר מול מספר ומורכבות הפציעות, ומצוקתה של מערכת הבריאות תוצאה למצור ולסגרים שקדמו לו. על מצוקת האשפוז מסר ד"ר חליל נחלה, ממחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שיפא: "המצב קשה מאוד כי אין לנו מיטות פנויות, כי כל המיטות של טיפול נמרץ – 10 מיטות – הינן תפוסות עם פצועים קשים ביותר. בית החולים לקח עוד 15 מיטות ממחלקות רגילות והסב אותן למיטות טיפול נמרץ וכעת כל 25 המיטות תפוסות. אתמול לדוגמא, הגיעו 3-4 פצועים קשה, ולא היה מקום. אחרי שעברו חלק מהפצועים למצרים, התפנו מיטות וכרגע אין פצועים הממתינים לטיפול נמרץ.
בית החולים פועל במתכונות חירום כאשר לא מקבלים חולים המוגדרים כקלים. את הדחופים מקבלים להצלת חיים, ניתוחים וכדומה, ואם אפשר מעבירים אותם לבתי חולים אחרים. כרגע יש 9 פצועים בטיפול נמרץ מתוכם 6 ילדים ו-2 נשים מונשמות. לגבי הילדים פנה בית החולים למרכז פרס לשלום והוא ממתין לתשובה. לגבי השאר הוא מחכה לתיאום." עוד מסר נסמאן לפעילים הישראלים שעשרה בתי חולים מקבלים את הפצועים מההפצצות הישראליות. עד כה מדובר על 362 הרוגים, אשר מתוכם 15% הינם נשים וילדים. כמו כן, נאלצת המערכת להתמודד עם כ-1,700 פצועים בדרגות שונות. המצב קשה ביותר כי אספקת חשמל בלתי סדירה, גנרטורים קורסים וקיים מחסור בדלק. לדברי המקורות בעזה האספקה הבלתי סדירה של חשמל (בין 6 ל-8 שעות ביום יש חשמל) גורמת לשיבושים קשים בבתי החולים תוך סיכון חיי הפצועים הקריטיים התלויים במכשירי הנשמה וכדומה. הגנרטורים הפועלים שעות רבות, זקוקים לשיפוץ, ואף סובלים מאספקה לא סדירה של דלק, שמנים וחלקי חילוף.
 
נסמאן מסר עוד שבצד המצרי של מעבר רפיח מחכה מטוס מסעודיה האמור לפנות פצועים. ממתינים לתיאום ואישור מצרי, בינתיים לא הועלה אף פצוע. ד"ר חסן חלאף, סגן שר הבריאות ומנכ"ל בית חולים שיפא הוסיף, שאתמול אחה"צ יצאו מספר אמבולנסים ועליהם 27 פצועים, מהם 8 במצב קריטי (נזקקו לאמבולנס טיפול נמרץ) דרך מעבר רפיח לכיוון אל עריש. בית החולים באל עריש אינו ערוך לטפל בפצועים הקריטים, וטרם קיים מידע באשר למרכזים הרפואיים מתקדמים יותר אליהם יופנו בהמשך. לפיכך מסר ד"ר חלאף כי מערכת הרפואה הפלסטינית בעזה אינה מפנה עוד חולים לאל עריש בטרם יובטח כי אלו הזקוקים לטיפול מתקדם אכן יקבלו אותו במרכזים מתאימים, וכי אין המעבר למרכז לא מתאים מסכן את חייהם.
 
בבירור שערכה רופאים לזכויות אשם במשרד הבריאות כי מערכת הבריאות בישראל נערכה לקבל הפניות מרצועת עזה ואף פינתה לצורך כך מקום במרכז רפואי בישראל. ואולם, הבעיה נעוצה בכך שהועדה האזרחית הפלסטינית אינה מעוניינת להגיש בקשות למפקדת התיאום הישראלית בארז לצורך העברת הפצועים. בעקבות דברים אלו פנתה רופאים לזכויות אדם לוועדה האזרחית הפלסטינית בעזה הכפופה להנחיות משרד הבריאות ברמאללה. נציג הוועדה הודיע כי אכן קיימת החלטה שפצועים לא יופנו לישראל אלא למצרים בלבד. לגבי החולים טען שאם יהיה מקרה מציל חיים הוא יגיש בקשה למת"ק הישראלי. מאז תחילת המתקפה לא הגיש בקשות בשם חולים. קצינת פניות הציבור במת"ק הישראלי מסרה כי בקשות ייבחנו ובמקרים דחופים ביותר – אם יאושרו הבקשות – יתארגן המעבר. ממשרד הבריאות הישראלי נמסר לנו שעקב מצב החירום, גם במערכת הבריאות בישראל, הרי שמעבר לתיאום הביטחוני שיעשה במת"ק ארז, ההחלטה לגבי בתי החולים אליהם מופנים החולים והפצועים תיעשה במוקד משרד הבריאות. הבדיקות הביטחוניות והתיאום הטכני ישארו במת"ק ארז.
 
ביום שני האחרון יצא אמבולנס אחד עם נער פצוע בן 16 שהופנה לבית החולים איכילוב בתל אביב, זאת למרות שלדברי נציג ישראלי הונפקו 11 אישורים ליציאה. הנער נפצע בבית הספר של אונר"א והטיפול הוא לאחר שאונר"א התחייבה לשלם עבורו. בירור מעמיק העלה כי פצועים אחרים אכן אינם מועברים לישראל משום החלטתה, כאמור, של מערכת ההפניות ברמאללה שלא לספק התחייבות כספית לאישפוז בישראל, בין היתר כיוון שהיא רואה בישראל אחראית לאותן פגיעות.

דובר העמותה הישראלית מסר כי "רופאים לזכויות אדם משוכנעת שאסור שהחולים והפצועים יהיו קורבן להסדרים כספיים או בירוקרטיים שגם בימים שקטים יותר לא הצליחו להבטיח מעברם של חולים לטיפול. בנוסף אסור שהחולים והפצועים יהוו כלי במאבק אינטרסים כלשהם, של החמאס, הפת"ח, ישראל או מצרים. על כולם ללא יוצא מן הכלל להירתם כך שאלו יגיעו לטיפול רפואי הולם באופן מיידי, כאשר לישראל אחריות מיוחדת ככוח כובש המפעיל שליטה אפקטיבית על רצועת עזה. משבר הומניטארי בסדר גודל כזה אינו העת המתאימה להתעקשות על הליכים בירוקרטים כדוגמת הגשת הבקשות אך ורק דרך הועדה האזרחית הפלסטינית או התניית הסיוע הרפואי בהתחייבות כספית. הפצועים אינם יכולים להמתין עוד. מספרם הגבוה של הפצועים בשילוב תשתיות קורסות בעזה, מחייב את ישראל לגלות אחריות ולעשות ככל שביכולתה על מנת לטפל בפצועים ובחולים בהם אזרחים רבים. אם בשל העומס הכבד אין היא מסוגלת לעמוד במשבר עליה לבקש סיוע בינלאומי לכך".